خوردگی فلزات

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

آخرین نطرات کاربران

اميرحسين - واقعا دستتان درد نكند - 1392/2/17
قنبرآبادی - سلام.ممنون فقط لطفا اگه برنامه مقاله را هم داریدلطف کنید.مرسی - 1392/1/9
لولو - http://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(10).gifhttp://loxb log.ir/images/smilies/smilhthttp://loxblog.ir/images/smiliht tp://loxblog.ir/images/smilieshttp://loxblog.ir/images/smili es/smile%20(26).gif/smile%20(30).gifes/smile%20(3)http://loh ttp://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(27).gifxblog.ir/ima ges/smilies/smile%20(14).gif.giftp://loxblog.ir/images/smili eshttp://loxblog.ir/imhttp://loxblog.ir/images/smilies/smile %20(30).gifages/smilies/smile%20(12).gif/smile%20(5).gife%20 (10).gifhttp://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(29).gif - 1392/1/5
سارا - سلام این ازمایشهای جالب را از کجا اوردین
اطلاعات اولیه برای طراحی این ازمایش ها یا اینکه چی با چی چه واکنشی میده را چه طور؟:- )) - 1391/12/3
عالیه ازسایتای دیگه خیللی بهتره - };-};-};-};-};-};- -)-)-)-) - 1391/12/2
فلاحتکار - سلام

خسته نباشید.

من با نصب برنامه مشکل دارم.نمینونم برنامه رو باز کنم.

اگه میشه کمکم کنید.ممنون - 1391/11/30
یگانه مختاری - شرحی که داده شده است زیاد واضح نیست: - 1391/11/28
mino - dar kol khob bod. vali age vase hame azmayesh ha aks mizashtid behtar mishod. - 1391/11/26
SARA - مرسی مطلب خوب ومفیدی بود... - 1391/10/19
7887 - لطفا آزمایش های جالب برای دوم راهنمایی باشند ولی نه آزمایش های گتاب - 1391/10/13

امکانات جانبی


خوردگی فلزات

بازدید: 4808

خوردگی ، ( Corrosion ) ، اثر تخریبی محیط بر فلزات و آلیاژها می‌‌باشد. خوردگی ، پدیده‌ای خودبه‌خودی است و همه مردم در زندگی روزمره خود ، از بدو پیدایش فلزات با آن روبرو هستند. در اثر پدیده خودبه‌خودی ، فلز از درجه ‌اکسیداسیون صفر تبدیل به گونه‌ای با درجه ‌اکسیداسیون بالا می‌‌شود.

M ------> M+n + ne
 
در واقع واکنش اصلی در انهدام فلزات ، عبارت از اکسیداسیون فلز است
 

تخریب فلزات با عوامل غیر خوردگی

فلزات در اثر اصطکاک ، سایش و نیروهای وارده دچار تخریب می‌‌شوند که تحت عنوان خوردگی مورد نظر ما نیست.

فرایند خودبه‌خودی و فرایند غیرخودبه‌خودی

خوردگی یک فرایند خودبخودی است، یعنی به زبان ترمودینامیکی در جهتی پیش می‌‌رود که به حالت پایدار برسد. البته M+n می‌‌تواند به حالتهای مختلف گونه‌های فلزی با اجزای مختلف ظاهر شود. اگر آهن را در اتمسفر هوا قرار دهیم، زنگ می‌‌زند که یک نوع خوردگی و پدیده‌ای خودبه‌خودی است. انواع مواد هیدروکسیدی و اکسیدی نیز می‌‌توانند محصولات جامد خوردگی باشند که همگی گونه فلزی هستند. پس در اثر خوردگی فلزات در یک محیط که پدیده‌ای خودبه‌خودی است، اشکال مختلف آن ظاهر می‌‌شود.

بندرت می‌‌توان فلز را بصورت فلزی و عنصری در محیط پیدا کرد و اغلب بصورت ترکیب در کانی‌ها و بصورت کلریدها و سولفیدها و غیره یافت می‌‌شوند و ما آنها را بازیابی می‌‌کنیم. به عبارت دیگر ، با استفاده ‌از روشهای مختلف ، فلزات را از آن ترکیبات خارج می‌‌کنند. یکی از این روشها ، روش احیای فلزات است. بعنوان مثال ، برای بازیابی مس از ترکیبات آن ، فلز را بصورت سولفات مس از ترکیبات آن خارج می‌‌کنیم یا اینکه آلومینیوم موجود در طبیعت را با روشهای شیمیایی تبدیل به ‌اکسید آلومینیوم می‌‌کنند و سپس با روشهای الکترولیز می‌‌توانند آن را احیا کنند.

برای تمام این روشها ، نیاز به صرف انرژی است که یک روش و فرایند غیرخودبه‌خودی است و یک فرایند غیرخودبه‌خودی هزینه و مواد ویژه‌ای نیاز دارد. از طرف دیگر ، هر فرایند غیر خودبه‌خودی درصدد است که به حالت اولیه خود بازگردد، چرا که بازگشت به حالت اولیه یک مسیر خودبه‌خودی است. پس فلزات استخراج شده میل دارند به ذات اصلی خود باز گردند.

در جامعه منابع فلزات محدود است و مسیر برگشت طوری نیست که دوباره آنها را بازگرداند. وقتی فلزی را در اسید حل می‌‌کنیم و یا در و پنجره دچار خوردگی می‌‌شوند، دیگر قابل بازیابی نیستند. پس خوردگی یک پدیده مضر و ضربه زننده به ‌اقتصاد است.

جنبه‌های اقتصادی فرایند خوردگی

برآوردی که در مورد ضررهای خوردگی انجام گرفته، نشان می‌‌دهد سالانه هزینه تحمیل شده از سوی خوردگی ، بالغ بر 5 میلیارد دلار است. بیشترین ضررهای خوردگی ، هزینه‌هایی است که برای جلوگیری از خوردگی تحمیل می‌‌شود.


پوششهای رنگها و جلاها

ساده‌ترین راه مبارزه با خوردگی ، اعمال یک لایه رنگ است. با استفاده ‌از رنگها بصورت آستر و رویه ، می‌‌توان ارتباط فلزات را با محیط تا اندازه‌ای قطع کرد و در نتیجه موجب محافظت تاسیسات فلزی شد. به روشهای ساده‌ای می‌‌توان رنگها را بروی فلزات ثابت کرد که می‌‌توان روش پاششی را نام برد. به کمک روشهای رنگ‌دهی ، می‌‌توان ضخامت معینی از رنگها را روی تاسیسات فلزی قرار داد.

آخرین پدیده در صنایع رنگ سازی ساخت رنگهای الکتروستاتیک است که به میدان الکتریکی پاسخ می‌‌دهند و به ‌این ترتیب می‌توان از پراکندگی و تلف شدن رنگ جلوگیری کرد.

پوششهای فسفاتی و کروماتی

این پوششها که پوششهای تبدیلی نامیده می‌‌شوند، پوششهایی هستند که ‌از خود فلز ایجاد می‌‌شوند. فسفاتها و کروماتها نامحلول‌اند. با استفاده ‌از محلولهای معینی مثل اسید سولفوریک با مقدار معینی از نمکهای فسفات ، قسمت سطحی قطعات فلزی را تبدیل به فسفات یا کرومات آن فلز می‌‌کنند و در نتیجه ، به سطح قطعه فلز چسبیده و بعنوان پوششهای محافظ در محیط‌های خنثی می‌‌توانند کارایی داشته باشند.

این پوششها بیشتر به ‌این دلیل فراهم می‌‌شوند که ‌از روی آنها بتوان پوششهای رنگ را بر روی قطعات فلزی بکار برد. پس پوششهای فسفاتی ، کروماتی ، بعنوان آستر نیز در قطعات صنعتی می‌‌توانند عمل کنند؛ چرا که وجود این پوشش ، ارتباط رنگ با قطعه را محکم‌تر می‌‌سازد. رنگ کم و بیش دارای تحلخل است و اگر خوب فراهم نشود، نمی‌‌تواند از خوردگی جلوگیری کند.

پوششهای اکسید فلزات

اکسید برخی فلزات بر روی خود فلزات ، از خوردگی جلوگیری می‌‌کند. بعنوان مثال ، می‌‌توان تحت عوامل کنترل شده ، لایه‌ای از اکسید آلومینیوم بر روی آلومینیوم نشاند. اکسید آلومینیوم رنگ خوبی دارد و اکسید آن به سطح فلز می‌‌چسبد و باعث می‌‌شود که ‌اتمسفر به‌ آن اثر نکرده و مقاومت خوبی در مقابل خوردگی داشته باشد. همچنین اکسید آلومینیوم رنگ‌پذیر است و می‌‌توان با الکترولیز و غوطه‌وری ، آن را رنگ کرد. اکسید آلومینیوم دارای تخلخل و حفره‌های شش وجهی است که با الکترولیز ، رنگ در این حفره‌ها قرار می‌‌گیرد.

همچنین با پدیده ‌الکترولیز ، آهن را به ‌اکسید آهن سیاه رنگ (البته بصورت کنترل شده) تبدیل می‌‌کنند که مقاوم در برابر خوردگی است که به آن "سیاه‌کاری آهن یا فولاد" می‌‌گویند که در قطعات یدکی ماشین دیده می‌‌شود.

پوششهای گالوانیزه

گالوانیزه کردن (Galvanizing) ، پوشش دادن آهن و فولاد با روی است. گالوانیزه ، بطرق مختلف انجام می‌‌گیرد که یکی از این طرق ، آبکاری با برق است. در آبکاری با برق ، قطعه‌ای که می‌‌خواهیم گالوانیزه کنیم، کاتد الکترولیز را تشکیل می‌‌دهد و فلز روی در آند قرار می‌‌گیرد. یکی دیگر از روشهای گالوانیزه ، استفاده ‌از فلز مذاب یا روی مذاب است. روی دارای نقطه ذوب پایینی است.

در گالوانیزه با روی مذاب آن را بصورت مذاب در حمام مورد استفاده قرار می‌‌دهند و با استفاده ‌از غوطه‌ور سازی فلز در روی مذاب ، لایه‌ای از روی در سطح فلز تشکیل می‌‌شود که به ‌این پدیده ، غوطه‌وری داغ (Hot dip galvanizing) می‌گویند. لوله‌های گالوانیزه در ساخت قطعات مختلف ، در لوله کشی منازل و آبرسانی و ... مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

پوششهای قلع

قلع از فلزاتی است که ذاتا براحتی اکسید می‌‌شود و از طریق ایجاد اکسید در مقابل اتمسفر مقاوم می‌‌شود و در محیطهای بسیار خورنده مثل اسیدها و نمکها و ... بخوبی پایداری می‌‌کند. به همین دلیل در موارد حساس که خوردگی قابل کنترل نیست، از قطعات قلع یا پوششهای قلع استفاده می‌‌شود. مصرف زیاد این نوع پوششها ، در صنعت کنسروسازی می‌‌باشد که بر روی ظروف آهنی این پوششها را قرار می‌‌دهند.

پوششهای کادمیم

این پوششها بر روی فولاد از طریق آبگیری انجام می‌‌گیرد. معمولا پیچ و مهره‌های فولادی با این فلز ، روکش داده می‌‌شوند.

فولاد زنگ‌نزن

این نوع فولاد ، جزو فلزات بسیار مقاوم در برابر خوردگی است و در صنایع شیر آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع فولاد ، آلیاژ فولاد با کروم می‌‌باشد و گاهی نیکل نیز به ‌این آلیاژ اضافه می‌‌شود.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: پنج شنبه 28 آذر 1392 ساعت: 1:38 منتشر شده است
نظرات()

نام آزمایش : تهیه پتاسیم تري اگزالاتو کرومات (III) تري هيدرات

بازدید: 28647

برای

دیدن

کامل

گزارش کار

به ادامه

مطلب

بروید

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 27 آذر 1392 ساعت: 1:2 منتشر شده است
نظرات()

نام آزمایش: تهيه نیترو و نیتریتوپنتا آمين كبالت(III) كلريد

بازدید: 3606

برای

دیدن

کامل

گزارش کار

به ادامه

مطلب

بروید

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 27 آذر 1392 ساعت: 1:1 منتشر شده است
نظرات()

نام آزمایش: تهیه پتاسیم اگزالاتو فرات

بازدید: 5753

برای

دیدن

کامل

گزارش کار

به ادامه

مطلب

بروید

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 26 آذر 1392 ساعت: 23:59 منتشر شده است
نظرات()

تهیه تیوسولفات سدیم

بازدید: 4917
 

تهیه تیوسولفات سدیم

تیوسولفات سدیم نمک اسید تیو سولفوریک می باشد که این اسید بر خلاف نمک هایش بسیار ناپایدار است. اگر به محلول تیوسولفات سدیم محلول یک اسید قوی مثل اسید کلریدریک افزوده شود پس از اندک مدتی گوگرد رسوب نموده و محلول شدیدا بوی انیدرید سولفورو می دهد.

تیوسولفات سدیم به آسانی کلر را احیا می نماید.

Na2SO3 + H2O + Cl2  → Na2SO4 +۲HCl + S

اگر مقدار کلر زیاد باشد عدد اکسایش گوگرد از ۲- به ۶+ می رسد.

Na2SO3 + 5H2O + 4Cl2  ۲Na2HSO4 + 8HCl

 

برای مطالعه ادامه گزارش کار و روش تهیه تیو سولفات سدیم به ادامه مطلب بروید.

در عکاسی سدیم تیوسولفات به عنوان داروی ثبوت مصرف می گردد. زیرا تیوسولفات بر هالوژن های نقره اثر کرده و به آسانی انها را حل می نماید ولی بر خود نقره بی اثر است.

AgCl +2Na2SO3    Na3[Ag(S2O3)2] + NaCl

 

در شیمی تجزیه واکنش بین تیوسولفات و ید اساس سنجش های یدومتری می باشد.

برای تهیه نمک تیوسولفات می توان از سولفیت سدیم و گل گوگرد استفاده نمود. اگر سولفیت سدیم در دسترس نباشد می توان ان را از اثر گاز SO2 بر کربنات سدیم بدست اورد. گاز SO2 از اثر اسید سولفوریک غلیظ بر پودر مس تهیه می گردد.

دستگاهی مطابق شکل زیر سوار کنید و نمک سولفیت سدیم را تهیه نمایید. سرعت خروج گاز  SO2 را می توان توسط شعله و میزان اسید سولفوریک غلیظ کنترول نمود.

تهیه تیوسولفات سدیم

 

مواد مورد نیاز:

سولفیت سدیم ، گوگرد ، آب مقطر ، بشر ۳۰۰ میلی لیتری ، ترازو ، هیتر ، قیف ، کاغذ صافی ، ارلن

 

روش تهیه :

ابتدا ۶ گرم سولفیت سدیم را همراه با ۳۰ میلی لیتر آب مقطر در یک بشر ۳۰۰ میلی لیتری وارد نموده و تا نقطه جوش حرارت دهید تا حل گردد. ۲ گرم گوگرد اضافه نموده و محلول تعلیقی حاصل را بجوشانید تا تقریبا تمام گوگرد وارد واکنش شود. محصول را تا داغ است صاف کنید. محلول زیر صافی را تبخیر نموده تا تبلور شروع شود. سپس در حمام یخ سرد نموده و توسط پمپ خلا صاف نمایید. ماده بدست امده را در یک اون در دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد خشک نمایید.

 

تعیین آب تبلور محصول بدست آمده :

۲٫۴۸ گرم از نمک بدست امده را در اب مقطر حل نموده و به حجم ۱۰۰ میلی لیتر برسانید و انرا توسط محلول استاندارد تیتر نمایید. برای تهیه محلول استاندارد ۱٫۲۷ گرم ید و ۱ گرم یدور پتاسیم را همراه با اب مقطر در بالن ژوژه ۱۰۰ میلی لیتری وارد نموده و با اضافه نمودن اب مقطر بعد از انحلال کامل ان را به حجم برسانید. ۱۰ میلی لیتر از محلول نمک بدست امده را در مجاورت چسب نشاسته با محلول استاندارد تیتر نمایید.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 25 آذر 1392 ساعت: 23:20 منتشر شده است
نظرات()

روش تهیه و استاندارد سازی سدیم تیوسولفات ۰٫۱ مولار

بازدید: 3114
 

روش تهیه و استاندارد سازی سدیم تیوسولفات

برای دانلود گزارش کار آزمایشگاهی روش تهیه و استاندارد کردن سدیم تیو سولفات ۰٫۱ مولار به ادامه مطلب بروید.

 

 

نام فایل : Preparation and standardization of 0.1 M Na2S2O3

نوع فایل : pdf

حجم فایل : ۲۵۷ کیلوبایت

رمز عبور : ندارد

لینک دانلود : دانلود

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 25 آذر 1392 ساعت: 23:19 منتشر شده است
نظرات()

تعیین میزان آهن آرد به روش اسپکتروفتومتری

بازدید: 6937

استاد : دکتر رحیمی

نويسنده : کامران مومن زاده

 

نام آزمایش: تعیین میزان آهن آرد به روش اسپکتروفتومتری

هدف آزمایش:

دامنه کاربرد: این روش برای اندازه گیری آهن درغلات و آرد‌های حاصل از آن‌ها – آردهای غنی شده و آماده شده برای پخت و فرآورده‌های آن‌ها کاربرد دارد.

وسائل و مواد آزمایش:

خاکستر آرد- اسید کلریدریک – بن ماری – آزیتاتور- کاغذ صافی- بالن ژوژه- محلول استاندارد آهن – محلول هیروکسیل آمین – محلول تامپون استات

محلول ارتوفنانترولین

تئوری آزمایش:

عنوان: اسپکتروفتومتری

هدف: آشنایی با دستگاه اسپکتروفتوم‌تر

تئوری: اسپکتروفتوم‌تر ناحیه مریی Spectrophotometer

تعریف اسپکتروفتومتری:

اسپکتروفتومتری یک روش تجزیه دستگاهی است که در آن تابش الکترومغناطیسی در ناحیه مرئی و ماورا بنفش جذب ماده می‌شود، و از روی شدت جذب مقدار ماده تعیین می‌شود.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 25 آذر 1392 ساعت: 2:3 منتشر شده است
نظرات()

گزارش کار اندازه گیری یون مس

بازدید: 5472
استاد :دکتر رحیمی
نويسنده : کامران مومن زاده
 
نام آزمایش: تیتراسیون یدومتری

هدف آزمایش: اندازه گیری یون مس

وسایل آزمایش: بالن ژوژه- ترازو- ارلن مایر- بورت- پیپت حبابدار- پیپت فیلر

مواد آزمایش: پتاسیم یدات- پتاسیم یدید- محلول اسید سولفوریک- محلول چسب نشاسته- محلول تیوسولفات- پتاسیم تیوسیانات
 

تئوری آزمایش:

یدومتری
یون یدید یک عامل کاهنده ی نسبتاً موثری است که به طور وسیعی برای تجزیه ی اکسنده ها به کار می رود.
به طور کلی به واکنش هایی که در آن ید اکسید می گردد، یعنی ید از محلول یدیدها آزاد می گردد یدومتری گویند. روشهای زیادی بر اساس خواص کاهندگی یون یدید استوارند. ید که محصول واکنش است، معمولاً با محلول استاندارد تیوسولفات تیتر می شود.
عناصر زیادی را می توان به روش یدمتری تعیین نمود. یکی از این عناصر، مس است. در این روش از واکنش زیر جهت احیا و رسوب دادن مس استفاده می کنند.
2Cu +2 + 4I -1 →2 CuI  (s) + I2                      
حال مقدار ید آزاد شده توسط محلول تیوسولفات تعیین می‌شود و از روی مقدار تیوسولفات مصرفی (با استفاده از روابط استوکیومتری) ، به مقدار واکنش دهنده ی اولیه ی مورد نظر (در اینجا یون مس) دست می یابند. واکنش ید با تیوسولفات به وسیله ی معادله ی زیر داده شده است:
2Na2S2O3 + I2 = Na2S4O6 + 2NaI                  
نقطه ی پایانی تیتراسیون به سادگی توسط محلول نشاسته مشخص می شود. لحظه ی مناسب برای اضافه کردن شناساگر وقتی است که رنگ محلول از قهوه ای به زرد کمرنگ تغییر می کند. پایان تیتراسیون هنگامی است که محلول بیرنگ می شود.
می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 25 آذر 1392 ساعت: 2:1 منتشر شده است
نظرات()

گزارش کار پتانسیومتری آهن پتانسیومتری دیفرانسیلی آهن

بازدید: 4897
استاد :دکتر رحیمی
نويسنده : کامران مومن زاده
 

نام آزمایش
تیتراسیون آهن (II) با سریم (IV)

عنوان
تیتراسیون آهن (II) با سریم (IV)
هدف
اندازه گیری درصد آهن در یک ترکیب از طریق تیتراسیون پتانسیومتری آهن (II ) با محلول استاندارد سریک آمونیوم نیترات
مواد لازم
تیتر شونده:  آهن (II ) با غلظت 0.1 مولار 
تیتر کننده: محلول 0.1 مولار سریک آمونیوم نیترات
وسايل لازم
مگنت ، بشر ، بالن ژوژه ، پیپت حبابدار ، بورت،پایه بورت،همزن مغناطیسی،الکترود شناساگر پلاتین،الکترود مرجع

تئوری :

به معناي سنجش و اندازه گيري پتانسيل است. در شاخه اي از شيمي به نام الكتروشيمي ، بحث از پيل الكتروشيميايي است. پيل الكتروشيميايي دستگاهي است كه انرژي واكنش شيميايي را كه در شرايط معمولي اغلب به صورت انرژي گرمايي آزاد مي شود، به انرژي الكتريكي قابل استفاده تبديل مي نمايد و مانند سدهاي هيدروالكتريك، مانع از به هدر رفتن انرژي مي شود. دو الكترود و يك پل نمكي ، تشكيل يك پيل را مي دهند. درواقع دو الكترود به دليل رقابت براي تبادل الكترون، تمايل متفاوت براي گرفتن الكترون دارند و اين تفاوت گرفتن الكترون، در شرايط مناسب سبب انتقال الكتريسيته مي شود. اين جريان الكتريسيته داراي يك ولتاژ يا پتانسيل خاص مي باشد كه با دستگاه ولت سنج قابل اندازه گيري است.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 25 آذر 1392 ساعت: 1:58 منتشر شده است
نظرات()

گزارشکار تعیین درصد خلوص مواد شیمیایی

بازدید: 21475
استاد :سرکار دکتر خانم رحیمی

نويسنده : کامران مومن زاده

تئوری آزمایش:

پیوندهای شیمیایی اسید سیتریک
اسید استیک یا جوهر انگور جز اسیدهای کربوکسیلیک است و در نامگذاری آیوپاک به اسید اتانوئیک معروف است.

نگاه کلی اسید استیک جز اسیدهای کربوکسیلیک میباشد و در نامگذاری آیوپاک به اسید اتانوئیک معروف است. این اسید دارای فرمول شیمیایی میباشد و در قسمت چشایی طعم ترشی ، شبیه طعم سرکه می‌دهد.
باکتریهای مخمر سرکه به دلیل تمایل به تولید اسید استیک به این نام معروف شدهاند. این باکتریها در مواد غذایی ، آب و خاک یافت می‌شوند. اسید استیک بطور طبیعی از میوهها و برخی مواد غذایی فاسد شده از فرایند تخمیر تولید می‌شوند و از قدیمیترین ترکیبات شیمیایی شناخته شده توسط انسان میباشد. تاریخچه سرکه (اسید استیک رقیق) از دوران باستان برای انسان شناخته شده بود. احتمالاً انسان‌ها در دوران باستان هنگام تهیه شراب از فرایند تخمیر به وجود سرکه پی برده بودند. فیلسوف یونانی تئوفاراستوس در سه قرن پیش از میلاد چگونگی واکنش سرکه با فلزات و تولید رنگدانه برای استفاده در نقاشی از کربنات سرب و زاجهای سبز ایجاد شده از نمکهای مس و استات مس را توضیح داده‌است. رومیان باستان با نگهداری شراب ترش در قدحهای سربی ، شراب بسیار شیرینی به نام Sapa تولید می‌کردند که طعم شیرین آن ناشی از استات سرب بوده‌است که امروزه دانشمندان مرگ زودرس بسیاری از اشراف روم را به مسمومیت ناشی از این ماده نسبت دادهاند. شیمیدانهای عصر رنسانس اسید استیک گلاسیال (منجمد) را از تقطیر خشک استاتهای فلزی تهیه می‌کردند. در سال ۱۸۴۷ هرمن کولب شیمیدان آلمانی برای اولین بار اسید استیک را از مواد معدنی سنتز کرد. خواص اسید استیک خالص، مایعی بیرنگ با بویی تیز، مایعی خورنده و قابل اشتعال می‌باشد. این اسید در ۱۶٫۶ درجه سانتیگراد منجمد می‌شود. به این دلیل و همچنین ظاهر یخ مانند آن به نام اسید استیک گلاسیال معروف است. اسید استیک در محلولهای آبی می‌تواند تفکیک شده و یون استات تولید کند. PH آن برابر با ۴٫۸ می‌باشد، یعنی در PH=۴٫۸ نیمی از مولکولهای اسید استیک در محلول آبی به صورت یون استات هستند. اسید استیک در حالت بخار شامل دیمرهایی از دو مولکول اسید استیک میباشد که با پیوند هیدروژنی با یکدیگر ارتباط دارند.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 25 آذر 1392 ساعت: 1:53 منتشر شده است
نظرات()

گزارش کار ازمایش اندازه گیری انرژی اکتیواسیون

بازدید: 4739
استاد :کسایی
نويسنده : کامران مومن زاده
 

عنوان : ازمایش اندازه گیری انرژی اکتیواسیون

هدف : اندازه گیری انرژی اکتیواسیون

تئوري آزمايش :
    انرژي اكتيواسيون يكي از پارامترهاي در انجام واكنش هاي شيميايي است.
اثر دما بر ثابت سرعت واكنش به صورت زير خواهد بود :
 
اگر از طرفين رابطة فوق Ln بگيريم ، رابطه به صورت زير ساده مي شود
 
در دو دماي مختلف مقدار K  به صورت زير خواهد بود :
 
 
از تفاضل دو رابطة بالا داريم

 
موضوع آزمايش: اندازه گيري انرژي اكتيواسيون
شرح آزمايش :
ابتدا   محلول استات اتيل و   محلول سود   بسازيد.
از هر يك از اين محلول ها   برداشته و به حجم   برسانيد .
هدايت هر يك از اين محلول ها را به وسيلة كنداكتومتر اندازه بگيريد . (محلول سود را   و محلول استات سديم را   در نظر مي گيريم )
سپس   از هر يك از اين محلول ها را برداشته و با هم مخلوط مي كنيم ، ميزان هدايت را در زمان هاي مختلف يادداشت مي كنيم .
اين آزمايش را در دو دماي   انجام مي دهيم .

نتايج و محاسبات انجام شده :

 

1    7    6.74    -44.58
2    14    6.09    -10.86
3    21    5.56    -7.04
4    28    5.29    -6.05
5    35    5.03    -5.36
6    42    4.78    -4.85


1    7    8.69    -6.08
2    14    7.32    -3.89
3    21    6.69    -3.41
4    28    6.27    -3.17
5    35    5.71    -2.92
6    42    5.61    -2.88

این متن ناقص است برای مشاهده متن کامل آن را دانلود نمایید.

در صورت خراب بودن لینک دانلود " در قسمت نظر دهید " به ما اطلاع دهید تا مشکل را رفع کنیم

حجم فایل : 50 کیلو بایت | فرمت فایل : Docx | زبان : فارسی

دانلود مستقیم | پسورد فایل : kimiagari.ir

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 25 آذر 1392 ساعت: 1:49 منتشر شده است
نظرات()

گزارش کار تبلور مجدد

بازدید: 4675

استاد :سحر ملکي

نويسنده : کامران مومن زاده

 

تبلور مجدد

تبلور مجدد یکی از بهترین روش های خالص سازی برای خالص کردن یک جامد است.در این روش اختلاف در حلالیت سبب جدا شدن اجسام از یک دیگر و یا سبب جدا شدن ناخالصی از یک جسم میشود.در تبلور مجدد مولکول ها به تدریج از محلول جدا شده و در ردیف های منظمی به یکدیگر متصل می گردند که به عنوان شبکه شناخته می شوند. در این روش ساختمان بلورین جسم جامد را با انحلال در حلال مناسب بطور کامل از بین می برند و سپس اجازه می دهند تا بلورهای جسم به صورت یک شبکه بلوری مجددا تشکیل شوند.نا خالصی ها معمولا در محلول باقی می مانند.

تبلور مجدد شامل چندین مرحله می باشد:

۱)انتخاب حلال مناسب

۲)انحلال جسم مورد تخلیص در نقطه جوش یا نزدیک آن

۳)صاف کردن محلول داغ برای جدا نمودن ناخالصی های نامحلول

۴)تبلور از محلولی که در حال سرد شدن است

۵)جدا کردن بلورها از محلولی که در آن شناور هستند

۶)شستشوی بلورها برای خارج کردن محلولی که به آنها آغشته است

۷)خشک کردن بلورها

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 25 آذر 1392 ساعت: 1:47 منتشر شده است
نظرات()

گزارش کار اندازه گیری نقطه جوش

بازدید: 4216

استاد :سحر ملکي

نويسنده : کامران مومن زاده

 

اندازه گیری نقطه جوش

تعریف نقطه جوش:نقطه جوش دمایی است که در آن دما, فشار بخار جسم مایع با فشار اتمسفر برابر می شود.

نقطه جوش به عوامل زیر بستگی دارد:

۱_ فشار: بین نقطه جوش وفشار ارتباط مستقیم وجود دارد . اگر به تعریف نقطه جوش دقت شود فشار سیستم بالا رود نقطه جوش نیز بالا می رود و بالعکس.

تاثیر فشار بر نقطه جوش:

نقطه جوش یک مایع با تغییر فشار خارجی تغییر می‌کند. نقطه جوش نرمال یک مایع ، دمایی است که در آن فشار بخار مایع برابر با یک اتمسفر باشد . نقطه جوش داده شده در کتابهای مرجع ، نقاط جوش نرمال می‌باشند . نقطه جوش یک مایع را می‌توان از منحنی فشار بخار آن بدست آورد و آن دمایی است که در آن فشار بخار مایع با فشار وارد بر سطح آن برابری می‌کند.

نوسانات فشار جو در یک موقعیت جغرافیایی ، نقطه جوش آب را حداکثر تا Cْ ۲ تغییر می‌دهد . ولی تغییر محل ممکن است باعث تغییرات بیشتر شود ، متوسط فشاری که هواسنج در سطح دریا نشان می‌دهد یک اتمسفر ، ولی در ارتفاعات بالاتر کمتر از این مقدار است. مثلا در ارتفاع ۵۰۰۰ پایی از سطح دریا متوسط فشاری که فشارسنج نشان می‌دهد atm 0.836 است و نقطه جوش آب در این فشار Cْ ۹۵٫۱ می‌باشد.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 25 آذر 1392 ساعت: 1:45 منتشر شده است
نظرات()

گزارش کار سنتز بنزوئیک اسید از تولوئن

بازدید: 8366
 

بنزوئیک اسید، (C7H6O2 (C6H5COOH، یک ترکیب بلوری بی رنگ (سفید دیده می‌شود) است. بنزوئیک اسید ساده‌ترین کربوکسیلیک اسید آروماتیک نیز می‌باشد. این ماده یک اسید ضعیف محسوب می‌شود. از نمک‌های آن به عنوان نگهدارنده‌های غذایی استفاده می‌شود، همچنین در ساخت بسیاری از ترکیبات آلی دیگر از بنزوئیک اسید استفاده می‌شود.

 

تاریخچه

 

بنزوئیک اسید در قرن شانزدهم میلادی کشف شد. اولین بار شخصی به نام Nostradamus از تقطیر خشک ماده‌ای سنتی به نام gum benzoin بدست آورد. در سال ۱۸۷۵ شخصی به نام Salkowski نیز پی به خواص ضد قارچ بنزوئیک اسید برد.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 25 آذر 1392 ساعت: 1:42 منتشر شده است
نظرات()

استخراج (آزمایشگاه شیمی آلی 1 - دوم صنایع شیمیایی)

بازدید: 4229
تهیه اتیلن از اتانول (آزمایشگاه شیمی آلی - دوم صنایع شیمیایی)
 
استاد :خانم سحر ملکي
 
نويسنده : کامران مومن زاده

عنوان آزمایش: تهیه اتیلن

(برای تهیه ی اتیلن روش کارهای مختلفی را می توان در کتابهای شیمی و اینترنت پیدا کرد.اما با وجود یکسان بودن اصل روش،گاهاً دستور کار چندان ساده و ملموس نیست.در این مطلب سعی می کنم ساده ترین روش تهیه اتیلن را که در هر آزمایشگاه شیمی و با ساده ترین امکانات قابل انجام است،بنویسم.)

هدف: تهیه ی اتیلن به روش آزمایشگاهی از اتانول و شناسایی آن با محلول پتاسیم پرمنگنات

مقدمه:

اتیلن ساده ترین آلکن با فرمول C2H4 است.که گازی است بی رنگ و بسیار آتش گیر.

برای تهیه اتیلن روش های مختلفی وجود دارد که از جمله می توان کراکینگ گرمایی اتان(1) و آبگیری از الکل(اتانول) (2)را نام برد.که روش اول صنعتی و روش دوم بیشتر جنبه ی آزمایشگاهی دارد.

 (1) CH3-CH => CH2=CH2 + H2  

 (2) CH3-CH2-OH  =>  CH2=CH2 + H2O

اتیلن ( و سایر آلکن ها) با پتاسیم پرمنگنات اکسید می شوند و به این ترتیب رنگ ارغوانی آن را تغییر می دهند.همچنین با آب برم نیز واکنش داده و رنگ قرمز قهوه ای آن را از بین می برند.(روش های شناسایی آلکن ها)

(C2H4 + 2KMnO4+4H2O= 3 C2H4(OH)2 + 2KOH + 2MnO2(s

 MnO2 منگنز دی اکسید (قهوه ای رنگ)

KMnO4 پتاسیم پرمنگنات (ارغوانی)

پس تغییر رنگ در طی شناسایی از ارغوانی به قهوه ای خواهد بود.

در صورت استفاده از آب برم تغییر رنگ از قهوه ای یا زرد آب برم به بی رنگ خواهد بود.

C2H4+Br2= C2H4Br2

Br2: برم( قهوه ای یا زرد رنگ)

C2H4Br2 : دی برمو اتیلن (بی رنگ)

در انتها می توان گاز خروجی از لوله ازمایش را با احتیاط آتش زد،که در این صورت گاز اتیلن شعله ور می شود.

از اتیلن در صنعت برای تهیه پلاستیک پلی اتیلن بسیار استفاده می شود.همچنین اتیلن نوعی هورمون گیاهی است که در کشاورزی برای رسیدن میوه هایی که بصورت نارس چیده می شوند(مثل موز) استفاده می شود.

روش کار:

یک تکه پنبه کوچک را به کمک همزن شیشه ای یا یک پیپت در ته یک لوله آزمایش بزرگ قرار می دهیم.چند سی سی اتانول را توسط پیپت روی پنبه ای که ته لوله آزمایش گذاشته ایم،میریزیم،به طوری که کاملاً آغشته به الکل شود.(این آغشته شدن به الکل باید در حدی باشد که موقع افقی کردن لوله آزمایش الکل از پنبه نریزد.) سپس لوله آزمایش را به صورت افقی به میله و پایه ی فلزی وصل می کنیم.به کمک اسپاتول مقداری پودر آلومینیوم اکسید(آلومین) را در وسط لوله آزمایش قرار می دهیم.در لوله آزمایش را با یک درپوش سوراخ دار بسته و لوله ی شیشه ای خمیده ای را به آن وصل می کنیم.(مطابق شکل).

در یک بشر کوچک 50 سی سی تا نصف بشر محلول رقیق پتاسیم پرمنگنات( حدود 0.3% ) می ریزیم.و آن را زیر لوله رابط متصل به لوله آزمایش قرار می دهیم.حرارت را(در زیر قسمتی که آلومین قرار داده ایم) آغاز می کنیم.(گاهی نیز شعله را به سمت ته لوله آزمایش(جایی که پنبه را قرار داده ایم می بریم).اتانول در اثر حرارت و به کمک کاتالیزگر،آب زدایی شده و اتیلن تولید می کند.خروج گاز از لوله ی آزمایش با ایجاد حباب در محلول داخل بشر ثابت می شود.بخشی از این گاز بخار آب است و بخشی از آن گاز اتیلن.

با ورود اتیلن به داخل محلول پتاسیم پرمنگنات رنگ آن قهوه ای یا بی رنگ می شود.( بسته به اینکه محیط اسیدی باشد یا نه).

درست به همین روش می توان به جای پتاسیم پرمنگنات از آب برم نیز برای شناسایی اتیلن استفاده کرد.(بهتر است به جای برم از همن محلول پتاسی پرمنگنات برای ناسایی استفاده کرد چون برم سمی است و باعث سوختگی شدید پوست می شود)

در پایان گزارشکار باید نتیجه ی آزمایش و منابع احتمالی خطا را ذکر کرده و با توجه به مطالب گفته شده در مقدمه و متن روش کار،می توان به سوالات مربوطه پاسخ داد.

 

 زندگینامه ی مندلیف

 

دیمتری ایوانویچ مندلیف شیمیدان بزرگ روسی در فوریه 1834 در شهر «توبوسك» در سیبری روسیه متولد شد او چهاردهمین فرزند خانواده بود پدرش مدیر مدرسه بود او پدر خود را در کودکی از دست داد. او در مدرسه توپولسک استعداد درخشان خود را در ریاضی و فیزیک نشان داد و عصرها بعد مدرسه در کارگاه شیشه گری به مادرش کمک می کرد مدتی بعد کارگاه شیشه گری آتش گرفت و همه سرمایه شان از دست رفت. دیمیتری برای یافتن شغل بهتر به سن پترزبورگ رفت و در آن جا به تدریس پرداخت در سال 1850 توانست بورس تحصیلی بگیرد و به تحصیل در رشته ریاضی، فیزیک و شیمی بپردازد. او خانواده خود را هم به سن پترزبورگ برد اما متاسفانه مادر و خواهرش به بیماری سل دچار شدند و جان خود را از دست دادند و او تنها شد فقر از یک سو و اندوه از سوی دیگر او را چنان بیمار ساخت که پزشکان تصور کردند او نیز به سل میتلا شده است و به او توصیه نمودند برای معالجه و استراحت به یک محل خوش آب و هوا مسافرت نماید. دیمیتری به جزایر کریمه رفت و مدتی را در آنجا ماند. پس از مدتی او سلامت روحی خود را بازیافت و به سنت پترزبورگ بازگشت... 

 

 

عنوان آزمایش: خالص سازی مواد به روش استخراج

هدف: استخراج آدیپیک اسید از فاز آبی به فاز آلی(اتر)

تئوری آزمایش:

استخراج روشی است برای جداسازی که در آن جسمی از یک فاز به فاز دیگر منتقل می شود. در بعضی مواقع لازم است برای بازیابی یک ماده  آلی از راههایی غیر از تقطیر استفاده شود. یکی از این راهها تماس دادن محلول آبی با یک حلال غیر قابل اختلاط با آب است. اگر حلال مناسب باشد، بیشتر مواد آلی(در اینجا آدیپیک اسید) از لایه آبی به حلال آلی (که با آب امتزاج ناپذیر است) انتقال پیدا میکند.

از نظر کمی پخش یک جسم بین دو حلال غیر قابل امتزاج را بر حسب ضریب پخش K بیان میکنند. به عبارت دیگر ضریب پخش(k) یعنی: نسبت غلظت ماده ی حل شده در حلال اول، به غلظت همان ماده در حلال دوم.

حلالی که برای استخراج انتخاب می شود باید دارای این ویژگیها باشد:

1- با حلالی که دارای ماده مورد نظر است،مخلوط نشود.(سیستم دو فازی تشکیل دهد)

2- K ماده در حلال انتخاب شده بزرگ باشد. (یعنی ماده در حلال دوم بیشتر از حلال اول محلول باشد)

3- حلال نباید ما ماده مورد نظر واکنش دهد.

4- حلال انتخاب شده به آسانی تبخیر شود.

5- حلال نباید ناخالصی ها را استخراج کند.

 در استخراج مایع-مایع از قیف جدا کننده (دکانتور) استفاده می شود.قیف نباید بیشتر از سه چهارم حجم آن پر شود چون در این صورت امکان هم زدن محلول وجود نخواهد داشت.هدف از تکان دادن و هم زدن این است که سطح تماس دو حلال افزایش یابد و ماده حل شده در حلال اول در مدت زمان کمتری بتواند به حلال دوم برود.(در آن حل شود).هر چند ثانیه یک بار باید قیف را برگرداند(شیر به سمت بالا) و آن را به آرامی باز کرد تا گاز قیف خارج شود.این عمل همیشه باید انجام شود ولی در دو حالت اهمیت بیشتری دارد:

1- وقتی که حلال مورد استفاده دمای جوش پایینی داشته باشد.

2- یک محلول اسیدی با محلولی از سدیم بیکربنات استخراج شود.(در این حالت گاز کربن دی اکسید آزاد می شود)

   NaHCO3 + HA = NaA + H2O + CO2

پس از تکان دادن قیف و خارج کردن گازهای آن، قیف جدا کننده را روی گیره ی حلقه ای قرار می دهند و فرصت می دهند تا فازها به خوبی از هم جدا شوند.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 25 آذر 1392 ساعت: 1:38 منتشر شده است
نظرات()

گزارش کار انرژی آزاد گیبس

بازدید: 4281

کمیتی ترمودینامیکی است که میزان خودبه‌خود انجام شدن یک واکنش را نشان می‌دهد. این کمیت با G نمایش داده می‌شود. انجام یک فرآیند از لحاظ ترمودینامیکی هنگامی امکان‌پذیر است که تغییرات انرژی آزاد گیبس منفی باشد.

انرژی آزاد گیبس را می‌توان از این معادلات بدست آورد:

 

این فرمول‌ها دربرگیرندهٔ دو عامل است که در انجام‌پذیری واکنش‌ها در طبیعت مؤثرند: آنتالپی (انرژی سیستم) و آنتروپی (بی‌نظمی سیستم).

انتالپی (H) تغییرات انرژی ضمن انجام واکنش را دربرمی‌گیرد. این تغییرات هم انرژی جنبشی راشامل می‌شود و هم انرژی پتانسیل را، به شرط آن که در حین انجام واکنش فشار وارد بر سیستم ثابت باشد.

یک واکنش زمانی از نظر انرژی انجام‌پذیر تلقی می‌شود که بر اثر انجام آن انرژی سیستم کمتر شود. به عبارت بهتر سیستم پایدارتر شود. در این صورت تغییرات انتالپی منفی خواهد بود.

اما در اطراف ما بسیاری از واکنش‌ها اتفاق می‌افتند که در آن‌ها سیستم گرما می‌گیرد و انرژی آن افزایش می‌یابد، یعنی تغییرات انتالپی در آن‌ها مثبت است. این گونه واکنش‌ها به علت عامل دوم رخ می‌دهند که آنتروپی نامیده می‌شود و با S نشان داده می‌شود. این عامل نشان‌دهندهٔ میزان بی‌نظمی سیستم است و زمانی مساعد است که انجام واکنش سبب زیادشدن بی‌نظمی در سیستم شود. در فرمول انرژی آزاد گیبس عامل S در T ضرب می‌شود که دمای مطلق (کلوین) گاز است، یعنی اثر عامل بی‌نظمی در دمای بالا بیشتر است.

وجود نقص موجب افزایش در آنتروپی شبکه می‌شود و بنابراین همه جامدات تمایل به وجود نقص دارند. G = H - TS

افزایشS ، یک جمله منفی در انرژی آزاد وارد می‌کند. اگر ایجاد نقص گرماگیر باشد،H مثبت می‌شود ولی ، بزرگتر از صفر خواهد بود و باز هم انرژی آزاد منفیمی‌شود. با افزایش دما ، نقصها‌ افزایش می‌یابد و G منفی تر می‌شود.


قانون اول ترمودینامیک

قانون اول ترمودینامیک به معرفی انرژی درونی ، U ، منجر شد. این کمیت تابع حالتیاست که بر مبنای آن ، مجاز بودن یک فرآیند مورد قضاوت قرار می‌گیرد و‌بیان می‌دارد که فقط تحولاتی مجاز است که انرژی داخلی کل سیستم منزوی ،ثابت بماند. قانونی که ملاک خودبخودی بودن را مشخص می‌سازد (قانون دوم ترمودینامیک) ، برحسب تابع حالت دیگری بیان می‌شود. این تابع حالت ،آنتروپی ، S ، است.

ملاحظه خواهیم کرد که بر مبنای آنتروپی قضاوتمی‌کنیم که آیا یک حالت بطور خودبخودی از حالت دیگری قابل حصول می‌باشد.در قانون اول با استفاده از انرژی داخلی ، تحولات مجاز مشخص می‌شود(آنهایی که انرژی ثابت دارند). از قانون دوم با استفاده از آنتروپی ،تحولات خودبخودی از بین همان فرآیندهایی مشخص می‌شود که بر مبنای قانوناول مجاز می‌باشد.
بیان قانون دوم
آنتروپی سیستم منزوی در یک فرآیند خودبخودی افزایش می‌یابد:
که ، آنتروپی تمام قسمتهای سیستم منزوی می‌باشد.
ازآنجایی که فرآیندهای برگشت ناپذیر (مانند سرد شدن شیئی تا دمای محیط وانبساط آزاد گازها) خودبخودی است، در نتیجه همه آنها با افزایش آنتروپیتوام می‌باشند. این نکته را می‌توان به این صورت مطرح کرد که در فرایندهایبرگشت ناپذیر آنتروپی تولید می‌شود. از طرف دیگر ، در فرایند برگشت پذیرتوازن وجود دارد، یعنی سیستم با محیط در هر مرحله در تعادل است. هر مرحلهبسیار کوچک در این مسیر برگشت پذیر بوده و پخش نامنظم انرژی روی نمی‌دهد ودر نتیجه آنتروپی افزایش نمی‌یابد، یعنی در فرآیند برگشت پذیر آنتروپیایجاد نمی‌شود. آنتروپی در فرآیندهای برگشت پذیر از بخشی از سیستم منزویبه بخش دیگری منتقل می‌گردد.
تعریف آماری آنتروپی
بر مبنای تعریفآماری ، فرض می‌شود که در واقع می‌توانیم با استفاده از فرمول ارائه شدهتوسط لوودیگ بولتزمن (Ludwing Boltzmann) در سال 1896 ، آنتروپی را محاسبهکنیم:

که k، ثابت بولتزمن است:
این ثابت به صورت به ثابت گازربط دارد. کمیت W تعداد راههای متفاوتی است که سیستم می‌تواند با توزیعاتمها یا مولکولها بر روی حالتهای در دسترس به انرژی خاصی برسد. واحدآنتروپی با واحد k یکسان است. در نتیجه واحد آنتروپی مولی ، می‌باشد؛ (اینبا واحد R و ظرفیت گرمایی یکی است.)
تعریف ترمودینامیکی انرژی
درروش ترمودینامیکی ، تمرکز بر روی تغییر آنتروپی در طول یک فرایند ، dS ،می‌باشد، نه مقدار معلق S. تعریف dS بر این مبناست که می‌توان میزان پخشانرژی را به انرژی مبادله شده به صورت گرما ، در حین انجام فرایند ربطداد. تعاریف آماری و ترمودینامیکی با هم سازگار می‌باشند. در شیمی فیزیکاین یک لحظه نشاط آور است که بین خواص توده‌ای (که مورد نظر ترمودینامیکاست) و خواص اتمها یک ارتباط برقرار شود.


تغییر آنتروپی محیط
تغییرآنتروپی محیط را با علامت 'dS نشان می‌دهیم. علامت پریم مربوط به محیطسیستم واقعی که در سیستم منزوی بزرگ قرار دارد، مربوط می‌شود. محیط را بایک مخزن حرارتی بزرگ (عملا یک حمام آب) نشان می‌دهیم که در دمای T باقیمی‌ماند. مقدار گرمای منتقل شده به مخزن در اثر انجام کار مانند سقوط یکوزنه را با 'dq نشان می‌دهیم که این گرما به مخزن منتقل می‌شود. هرچهمقدار گرمای بیشتری به مخزن منتقل شود، حرکت حرارتی بیشتری هم در آن ایجادمی‌شود و از این رو ، پخش انرژی به میزان بیشتری اتفاق می‌افتد. از ایننکته استنباط می‌شود که:


اگر گرما به مخزن سردی منتقل شود،کیفیت انرژی نسبت به موردی که آن گرما به مخزن گرمتری داده شود، انحطاطبیشتری خواهد داشت. در مورد اخیر می‌توانیم در اثر جاری شدن گرمای 'dq ازیک مخزن سرد به مخزن سردتری کار استخراج کنیم، اما اگر این گرما مستقما بهمخزن سردتر منتقل شود، استخراج چنین کاری امکان پذیر نیست.

نتیجه می‌گیریم که اگر مقدار معین انرژی به صورت گرما به مخزن گرمی داده شود،آنتروپی کمتری ایجاد می‌شود تا اینکه آن انرژی به مخزن سردی داده شود.ساده‌ترین راهی که می‌توان این وابستگی دمایی را به حساب آورد، چنین است:


که 'T دمایی است که در آن دما ، انتقال گرما صورت گرفته است. برای یک تغییر قابل اندازه گیری در دمای ثابت چنین داریم:


وقتی که مقدار زیادی حرکت حرارتی در دمای پایین ایجاد شود، تغییر آنتروپی بزرگی اتفاق می‌افتد. برای فرآیند آدیاباتیک:
0 = 'q وقتی 0 = 'S∆

این نتیجه برای هر فرآیندی ، برگشت پذیر یا برگشت ناپذیر ، صحیح است، تا زمانیکه مناطق گرم محلی در محیط ایجاد نشود، یعنی زمانی این نتیجه صحیح است کهمحیط ، تعادل درونی خود را حفظ کند. اگر مناطقی محلی بوجود آید، انرژی ازاین مناطق بطور خودبخودی پخش می‌شود و در نتیجه آن آنتروپی تولید می‌شود.موقعی که یک واکنش شیمیایی با تغییر آنتالپی H∆ در سیستمی انجام می‌شود،گرمایی که در فشار ثابت وارد محیط می‌شود،

برابر با . بنابراین تغییر آنتروپی محیط برابر است با:


انرژیداخلی V و آنتروپی S ، دو تابع اساسی ، برای توصیف سیستمهای ترمودینامیکیدر حالت تعادل‌اند، هر سیستم ماکروسکوپیکی که متشکل از انبوه اتم ومولکولهاست، از قانون بقای انرژی تبعیت می‌کند. حرکت بزرگ مقیاس سیستم ازقانون بقای انرژی مکانیکی تبعیت می‌کند و در غیاب میدانهای الکترومغناطیسی، انرژی باقی مانده در سیستمی که منزوی است پایسته می‌ماند، این کمیت همانانرژی داخلی است.

قانون دوم

اين برای شما نوشته شده استبرای اينکه قانون دوم ترموديناميک و انتروپی را به سادگی درک کنيد.همه بهجز تعدادی از متون شيمی که به طور کلی نوشته می شوند بيان می کنند کهانتروپی يعنی بی نظمی.به هر حال اگر متن يا آموزگار شما چيزها را به طرزیمتفاوت توصيف می کند بحث نکنيد که درست است يا غلط فقط به خاطر بسپاريد کهشما در متن چه می خوانيد و يا اينکه در کلاس چه می شنويد تا بتوانيد بهامتحان جواب درست بدهيد.امروزه نمرات در زندگی مهم هستند.( اما درک آنچهاين جا فرا می گيريد مدت زندگی را طولانی خواهد کرد.)

قانون دوم ترموديناميک
بسياریاز متون قانون دوم را اين گونه تعريف می کنند:انتروپی جهان در طی يکفرآيند خود به خودی افزايش می يابد؟و سپس qrev/T يا انرژی آزاد =ΔG و ΔSرا به شما می فهمانند.
فهم اين خيلی پيچيده است.هنگامی که سال اول مهندسی شيمی هستيم اين را خيلی ساده فرض می کنيم.
قانوندوم بر مبنای تجربه ی بشری است و از تئوری ها و معادلات پيچيده به دستنيامده است.بنابراين فکر کنيد در مورد تجربه ای که شما داشته ايد:يک سنگخواهد افتاد هنگامی که شما آن را بلند می کنيد و رها می کنيد.ماهی تابه ومواد داخل آن سرد خواهد شد هنگامی که آن را از روی چراغ گاز بر میداريد.آهن در هوا زنگ می زند.هوا در لاستيک های با فشار بالا از يک سوراخکوچک به شدت خارج می شود تا به فشار پايين اتمسفری برسد.تکه های يخ در يکاتاق گرم ذوب می شوند.
در اين فرآيند ها چه اتفاقی می افتد؟بعضی ازانواع انرژی از متمرکز شدن ( متمرکز شدن در سنگ يا ماهی تابه و ...) بهپخش شدن تغيير می يابند.دوباره به مثال ها توجه کنيد تا اين تغيير را درهمه آن ها مشاهده کنيد.
خب اين هم يک راه ساده برای نشان دادن علم نهفته در قانون دوم:
انرژی به طور خود به خودی پخش می شود تا متمرکز نماند البته اگر عاملی آن را به تاخير نياندازد.
اماانتروپی و جهان چطور که در بسياری از متون هستند؟ به طور خلاصه انتروپی رااز نظر می گذرانيم ولی «جهان» فقط به معنی «سيستمی است که شما آن را بههمراه محيط اطرافش می بينيد يعنی هر چيزی که اطراف آن بسته است».سيستمبعلاوه محيط اطراف.اگر «سيستم بعلاوه محيط اطراف» شما را گيج می کند يااينکه شما دوست داريد جزئيات بيشتری در مورد سه فرآيند ذکر شده در بالابدانيد پاراگراف زير را بخوانيد.
۱.سنگ دارای انرژی پتانسيل است هنگامیکه شما آن را از سطح زمين بلند می کنيد.هنگامی که آن را رها می کنيد انرژیپتانسيل به جنبشی تبديل می شود همچنين هنگامی که سقوط می کند مولکول هایهوا را کنار می زند ( بنا براين مقداری از انرزی سنگ پراکنده می شود.)قبلاز اينکه که به زمين برخورد کند به مقدار ناچيزی انرژی صوت ( هوای فشرده )را پراکنده می کند و اندکی باعث گرم شدن خود و زمينی که به آن برخورد میکند می شود.سنگ بدون تغيير است ( پس از يک دقيقه که مقدار ناچيزی از گرمایبرخورد را در هوا پراکنده کرده است).ولی انرژی پتانسيلی که ماهيچه های شماصرف بالا بردن سنگ نمود اکنون در محيط اطراف پخش شده است کمی در حرکتمولکول های هوا و کمی گرم شدن زمين و هوا.{سيستم : سنگ بالای زمين و سپسروی زمين. محيط اطراف : هوا به همراه زمين .}
۲.اتم های آهن در ماهیتابه داغ به سرعت در حال ارتعاش هستند.بنابراين انرژی حرکتی در ماهی تابه داغ متمرکز است.انرژی حرکتی اگر بتواند پخش می شود.هر گاه مولکول های ( باحرکت کند تر )هوای سردتر اتاق به ماهی تابه داغ برخورد می کنند اتم های بهشدت مرتعش آهن مقداری از انرژی خود را به مولکول های هوا منتقل میکنند.بنابراين انرژی متمرکز ماهی تابه پخش می شود و به طور وسيع تر بينمولکول های هوا تقسيم می شود.
{ سيستم : ماهی تابه و محيط اطراف : هوای اتاق .}
۳.آهندر سوزن ها يا چيزهای ديگر نبايد داغ باشد ( يعنی حرکت بسيار شديد مولکولها يا اتم ها) برای اينکه انرژی متمرکز درون آن به صورت شميايی موجود باشد: اتم های آهن وبه همراه مولکول های اکسيژن موجود در هوا شامل يک انرژیشيميايی در ميان پيوندهای شيميايی خود هستند که اين انرژی از انرژی موجوددر زنگ آهن ( اکسيد آهن ) بيشتر است. (اين دليل واکنش اکسيژن با آهناست-آزاد کردن انرژی از سطح انرژی بالاتر موجود در پيوندهای اکسيژن بههمراه پيوندهای آهن و شکل دادن سطح انرژی پايين تر موجود در پيوند هایاکسيد آهن٫ با همه اين اختلاف در انرژی پخش شدن در محيط اطراف به صورتگرما نيز داريم يعنی واکنش گرمازا است و مولکول های محيط را وادار می کندکه سريع تر حرکت کنند.اما فراموش نکنيد که حتی موادی که مقدار زيادی انرژیدر پيوند های خود دارند از اين که اين انرژی را به صورت ناگهانی در محيطپخش کنند جلوگيری می شوند.مقدار زيادی انرژی لازم است برای اين که پيوندهای آن ها شکسته شود قبل يا در حين واکنش.با وجود اين که انرژی خيلیبيشتری ممکن است در نتيجه واکنش و تشکيل پيوند های جديد آزادشود.)بنابراين حتی در هوای مرطوب که سرعت فرآيند افزايش می يابد آهن بهطور خود به خودی ( ولی نه خيلی سريع ) با اکسيژن واکنش می دهد و هر کدامانرژی های موجود در پيوند های خود را در محيط پخش می کنند هنگامی که آهنبا اکسيژن اکسید آهن را تشکيل می دهند.{سيستم : آهن٫اکسيژن و اکسيدآهن.محيط اطراف : هوای نزديک ٫ رطوبت يا نمک به همراه هر چيزی که با زنگآهن در تماس است.}

انتروپی چيست؟
انتروپی پخش شدن خود به خودی انرژیرا نشان می دهد: چه مقدار انرژی در يک فرآيند پخش می شود٫يا با چه وسعتیپخش می شود-در يک دمای خاص.(بعضی وقت ها يک معادله ساده٫تغييراتانتروپی=دما/انرژی پخش شده يا qreversible/T و هنگام تغيير فاز مانند ذوبو تبخير عبارت است از ΔS = ΔHfusion /T or ΔHvaporization /T .)
در شيمی انرژی که انتروپی را بيان می کند عبارت است از «انرژی حرکتي» ٫ انرژی انتقالی٫ارتعاشی و چرخشی مولکول ها

وΔH انرژی تغيير فاز -در بسياری از معادلات هم انرژی حرکتی و هم انرژیتغيير فاز با "q" يا ΔH نشان داده می شوند.«انرژی پيوند» انرژی پتانسيل کهبا پيوند های شيميايی در ارتباط است و ما در مثال اکسيد شدن آهن در موردآن صحبت کرديم٫ فقط به وسيله انرژی پتانسيل تشکيل پيوند ها اندازه گيری میشود.در اين مورد نيز در مثال مذکور اندکی بحث شد.و اين نيز فقط به وسيلهتغيير انتروپی هنگام انجام واکنش با رابطه ΔG = ΔH - T ΔS اندازه گيری میشود.
آيا اين توصيف از تغيير انتروپی پيچيده است؟انتروپی يک نوع مقياس«قبل و بعد» فلسفی و علمی است-اندازه گيری مقدار انرژی منتشر شده تقسيم بردما يا وسعت پخش شدگی انرژی پس از اينکه چيزی اتفاق می افتد ( در يک دمایثابت).هنگامی که اولين رابطه مربوط به انتروپی در يک فرآيند برگشت پذيرديده می شود ابتدا ممکن است گيج کننده و خلاصه به نظر برسد.اجازه دهيد بهآن با استفاده از عبارت «چه مقدار» بنگريم٫يک مثال عملی: يخ در اتاق گرمبه طور خود به خودی ذوب می شود.(تغيير فاز و افزايش انتروپی ).
تغيير فاز -«چه مقدار» انرژی در اين مثال پخش شده است.
ازتجربه خود -به ياد آوريد که اين مبنا و اساس قانون دوم است-شما فکر میکنيد انرژی مولکول ها در چه جهتی حرکت کرده است.از آن مولکول های سريعموجود در هوای اتاق به سمت مولکول های کند يخ يا اينکه مولکول های کند تريخ انرژی خود را به هوای گرم داده اند.مطمئناً هميشه از گرم تر بهسردتر.انرژی حرکتی بيشتر مولکول های هوا مقداری انرژی را در يخ سرد پخشکرده اند و پيوند های هيدروژنی بين مولکول های آب در يخ را شکسته يادگرگون ساخته اند.آب مايع در کوچک ترين دمای بالای نقطه ذوب شکل می گيرد وبالعکس يخ جامد در کوچک ترين دمای زير نقطه ذوب به وجود می آيد.
هنگامیکه مولکول های گرمتر هوا مقداری از انرژی حرکتی خود را منتقل می کنند تادر يخ پخش شود٫ بسياری از پيوند های هيدروژنی در يخ شکسته می شود.اين بهمولکول ها اجازه می دهد که با همان مقدار انرژی که در اثر ارتعاش در يخدارا بودند حرکت کنند اما اکنون پيوند های جديدی با مولکول های ديگر آبمايع شکل گرفته است ٫و در واقع حرکت کمی دارند اما در مقايسه با حالت جامدبسيار زياد است.(سرعت آن ها افزايش نمی يابد٫ و به اين ترتيب مجموع انرژیجنبشی مايع بدون تغيير است و هنگامی که يخ ذوب می شود دما از ۲۷۳ کلوينبالاتر نمی رود.)به هر حال اين فقط يک افزايش در انرژی پتانسيل آب مايع در۲۷۳ کلوين در مقايسه با يخ است٫ ديگر همه مولکول ها در چهارچوب بسيار محکميخ گرفتار نيستند.آن ها هنوز پيوندهای هيدروژنی در آب هستند اما با شکلدادن پيوندهای جديد و شکستن پيوند های ديگر به طور ثابت در مايع حرکت میکنند.
با شکستن آن پيوند های هيدروژنی اوليه و اجازه دادن به مولکول هابرای اينکه آزادانه حرکت کنند چه مقدار انرژی در ذوب يخ پخش می شود؟ البتهبه اندازه آنتالپی ذوب يخ! به اين دليل است که متن شما افزايش انتروپی رادر ذوب يخ ΔS = qrev /T = ΔH/T بيان می کند.
انتروپی استانداردـ «چه مقدار» انرژی يک نمونه پخش شده است.
بسياریاز متون از انتروپی استاندارد (So298) همه عناصر و ترکيبات سخن میگويند.در واقع ٫ انتروپی استاندارد بايد «تغيير انتروپی استاندارد» برایمواد ناميده می شد.اين به اين خاطر است که مقدار So298 که در جداول ليستمی شود در واقع مجموع انرژی(qrev ) است که به طور برگشت پذير پخش شده است( در هر نسبت افزايشی از دما يعنی qrev/T )

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 25 آذر 1392 ساعت: 1:29 منتشر شده است
نظرات()

تقطیر و انواع آن

بازدید: 2969

 

استاد : خانم سحر ملکی

نویسنده : کامران مومن زاده

 

روشهای مختلفی برای جداسازی مواد اجزای سازنده یک محلول وجود دارد که یکی از این روشها فرایند تقطیر می‌باشد در روش تقطیر جداکردن اجزاء یک مخلوط ، از روی اختلاف نقطه جوش آنها انجام می‌گیرد. تقطیر در عمل به دو روش زیر انجام می‌گیرد. روش اول شامل تولید بخار از طریق جوشاندن یک مخلوط مایع ، سپس میعان بخار ، بدون اینکه هیچ مایعی مجددا به محفظه تقطیر بازگردد. در نتیجه هیچ مایع برگشتی وجود ندارد. در روش دوم قسمتی از بخار مایع شده به دستگاه تقطیر باز می‌گردد و به صورتی که این مایع برگشتی در مجاورت بخاری که به طرف مبرد می‌رود قرار می‌گیرد. هر کدام از این روشها می‌توانند پیوسته یا ناپیوسته باشند.

انواع تقطیر

 

  • تقطیر ساده غیر مداوم : در این روش تقطیر ، مخلوط حرارت داده می‌شود تا بحال جوش درآید بخارهایی که تشکیل می‌شود غنی از جزء سبک مخلوط می‌باشد پس از عبور از کندانسورها (میعان کننده ها) تبدیل به مایع شده ، از سیستم تقطیر خارج می‌گردد. به تدریج که غلظت جزء سنگین مخلوط در مایع باقی مانده زیاد می‌شود، نقطه جوش آن بتدریج بالا می‌رود. به این ترتیب ، هر لحظه از عمل تقطیر ، ترکیب فاز بخار حاصل و مایع باقی مانده تغییر می‌کند.
  • تقطیر ساده مداوم : در این روش ، مخلوط اولیه (خوراک دستگاه) بطور مداوم با مقدار ثابت در واحد زمان ، در گرم کننده گرم می‌شود تا مقداری از آن بصورت بخار درآید، و به محض ورود در ستون تقطیر ، جزء سبک مخلوط بخار از جزء سنگین جدا می شود و از بالای ستون تقطیر خارج می‌گردد و بعد از عبور از کندانسورها ، به صورت مایع در می‌آید جزء سنگین نیز از ته ستون تقطیر خارج می‌شود. قابل ذکر است که همیشه جزء سبک مقداری جزء سنگین و جزء سنگین نیز دارای مقداری از جزء سبک است.
  • تقطیر تبخیر آنی (ناگهانی) : وقتی محلول چند جزئی مانند نفت خام را حرارت می‌دهیم، اجزای تشکیل دهنده آن بترتیب که سبکتر هستند، زودتر بخار می‌شود. برعکس وقتی بخواهیم این بخارها را سرد و دوباره تبدیل به مایع کنیم، هر کدام که سبکتر باشد دیرتر مایع می‌گردد. با توجه به این خاصیت ، می‌توانیم نفت خام را به روش دیگری که به آن "تقطیر آنی" گویند، تقطیر نماییم. در این روش ، نفت خام را چنان حرارت می‌دهیم که ناگهان همه اجزای آن تبدیل به بخار گردد و سپس آنها را سرد می‌کنیم تا مایع شود. در اینجا ، بخارها به ترتیب سنگینی ، مایع می‌شوند یعنی هرچه سنگین‌تر باشند، زودتر مایع می‌گردند و بدین گونه ، اجزای نفت خام را با ترتیب مایع شدن از هم جدا می‌کنیم.
  • تقطیر در خلا : با توجه به اینکه نقطه جوش مواد سنگین نفتی نسبتا بالاست و نیاز به دما و انرژی بیشتری دارد، و از طرف دیگر ، مقاومت این مواد در مقابل حرارت بالا کمتر می‌باشد و زودتر تجزیه می‌گردند، لذا برای جداکردن آنها از خلا نسبی استفاده می‌شود. در این صورت مواد دمای پایین‌تر از نقطه جوش معمولی خود به جوش می‌آیند. در نتیجه ، تقطیر در خلا ، دو فایده دارد: اول این که به انرژی و دمای کمتر نیاز است، دوم اینکه مولکولها تجزیه نمی‌شوند. امروزه در بیشتر موارد در عمل تقطیر ، از خلا استفاده می‌شود. یعنی این که: هم تقطیر جزء به جزء و هم تقطیر آنی را در خلا انجام می‌دهند.
  • تقطیر به کمک بخار آب : یکی دیگر از طرق تقطیر آن است که بخار آب را در دستگاه تقطیر وارد می‌کنند در این صورت بی آنکه خلاء‌ای ایجاد گردد، اجزای نفت خام در درجه حرارت کمتری تبخیر می‌شوند. این مورد معمولا در زمانی انجام می‌شود که در نقطه جوش آب ، فشار بخار اجزای جدا شونده بالا باشد تا به همراه بخار آب از مخلوط جدا گردند.
  • تقطیر آزئوتروپی : از این روش تقطیر معمولا در مواردی که نقطه جوش اجزاء مخلوط بهم نزدیک باشند استفاده می‌شود، جداسازی مخلوط اولیه ، با افزایش یک حلال خاص که با یکی از اجزای کلیدی ، آزئوتوپ تشکیل می‌دهد امکان‌پذیر است. آزئوتروپ محصول تقطیر یا ته مانده را از ستون تشکیل می‌دهد و بعد حلال و جزء کلیدی را از هم جدا می‌کند. اغلب ، ماده افزوده شده آزئوتروپی با نقطه جوش پایین تشکیل می‌دهد که به آن شکننده آزئوتروپ می‌گویند. آزئوتروپ اغلب شامل اجزای خوراک است، اما نسبت اجزای کلیدی به سایر اجزای خوراک خیلی متفاوت بوده و بیشتر است.

 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 6:52 منتشر شده است
نظرات()

دستور كار آزمايشگاه فيزيك پايه 2

بازدید: 3626
می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 6:47 منتشر شده است

برچسب ها : ,
نظرات()

سنتز استانیلید

بازدید: 5895
 

استاد : خانم سحر ملکی

 نویسنده :
کامران مومن زاده

 

عنوان:

 سنتز استانیلید

هدف:

سنتز استانیلید از آنیلین و استیک انیدرید.

 

ابزار و مواد لازم:

پیست آب مقطر-ارلن-استوانه مدرج-پیپت-چراغ بونزن-ترازو-کاغذ صافی-قیف  شیشه ای

آنیلین-استیک انیدرید-اسید سولفوریک

تئوری آزمایش:

 

آنیلین

انواع آنیلین

1) تجاری

2) خالص شیمیایی

 

کاربرد و مصارف

1) بطور وسیع در ساخت رنگهای نساجی و مواد میانی رنگهای نساجی استفاده می شود.

2) در صنایع لاستیک سازی ، از مشتقات آنیلین به عنوان تسریع کننده و تقویت و استحکام لاستیک و ضد اکسید شدن استفاده می شود.

3) در صنایع داروسازی ، آنیلین در ساخت داروهای سولفانیل آمید و عوامل شیرین کننده سنتتیک مصرف می شود.

4) آنیلین همچنین در صنایع انفجاری از اهمیت خاصی برخوردار است و در ساخت ژلاتین و نیتروتولوئن استفاده می شود.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 6:35 منتشر شده است
نظرات()

شناساگرهای شیمیایی

بازدید: 4451

در حالت کلی ، شناساگرها ماده ای رنگی است که معمولا از مواد گیاهی اخذ می شوند و می توانند به شکل اسیدی یا بازی موجودیت یابند. شناساگرها برای شناسایی اسیدها و بازها به ما کمک می کنند.

● دید کلی

در حالت کلی ، شناساگرها ماده ای رنگی است که معمولا از مواد گیاهی اخذ می شوند و می توانند به شکل اسیدی یا بازی موجودیت یابند. شناساگرها برای شناسایی اسیدها و بازها به ما کمک می کنند.

● مقدمه

برای تعیین نقطه پایان در حین تیتر کردن از ترکیبات شیمیایی مشخص استفاده می شود که در نزدیکی نقطه تعادل در اثر تغییر غلظت مواد تیترشونده شروع به تغییر رنگ می کنند. این ترکیبات ، مواد رنگی شناساگر می باشند. به عبارتی دیگر ، شناساگرها ماده ای رنگی هستند که رنگ آنها در محیط اسیدی و قلیایی با هم تفاوت دارد.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 6:29 منتشر شده است
نظرات()

دانلود گزارش کار آزمایشگاه فیزیک 2 با لینک مستقیم

بازدید: 2768
 

دانلود گزارشکار آزمایشگاه فیزیک2 بالینک مستقیم و با فرمت ورد(word)


دانلود گزارش کار آزمایشگاه فیزیک 2 شامل: 
 
1- خواندن مقاومت ها
2- بررسی قانون اهم برای مدارهای متوالی
3- بررسی قانون اهم برای مدارهای موازی
4- بدست آوردن مقاومت مجهول توسط پل وتسون
5- بدست آوردن مقاومت مجهول توسط پل تار
6- اندازه گیری دمای رشته های درون لامپ                                   
سایت نفت یاسوج

دانلود بازی کم حجم و استراتژیک Romopolis برای کامپیوتر فرمت: word

دانلود بازی کم حجم و استراتژیک Romopolis برای کامپیوتر حجم: 1.05 Mb

دانلود بازی کم حجم و استراتژیک Romopolis برای کامپیوتر دانلود:دانلود فایل

دانلود بازی کم حجم و استراتژیک Romopolis برای کامپیوتر رمز: oil-yasuj.vcp.ir

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 6:26 منتشر شده است
نظرات()

تفسیری از قانون بوبل

بازدید: 3947

قانون بویل قانونی در علم شیمی است که بیان می‌کند حجم گازها با وارد شدن فشار به طور منظمی کاهش می یابد؛ به عبارت دیگر، در گازها همواره میان حجم و فشار رابطه ای وارونه وجود دارد. این قانون را دانشمند انگلیسی، رابرت بویل (۱۶۲۷-۱۶۹۱) کشف کرده است.

\qquad\qquad pV = k

که در آن

p نشان دهنده فشار
v نشان دهنده حجم
و k نشان دهنده مقدار ثابت است.

قانون بویل به این صورت نیز بیان شده است:
P_{1}.V_{1}/ T_{1}= P_{2}.V_{2}/ T_{2}
که در آن
P_{1} فشار گاز ایده‌آل در قبل از فرآیند
V_{1} حجم گاز ایده‌آل در قبل از فرآیند
T_{1}دمای گاز ایده‌آل در قبل از فرآیند
P_{2}فشار گاز ایده‌آل در بعد از فرآیند
V_{2}حجم گاز ایده‌آل در بعد از فرآیند
T_{2}دمای گاز ایده‌آل در بعد از فرآیند
می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 6:21 منتشر شده است
نظرات()

دانلود رایگان جزوه شیمی فیزیک دانشگاه MIT (ترجمه شده به فارسی)

بازدید: 3910
موضوع: جزوات مهندسی شیمی

 

فهرست مطالب


مقدمه و توصيف دوره
برآورد دوره 
متغيرهاي ترموديناميکي
توابع و متغيرهاي ترموديناميکي
سيستم‌هاي ترموديناميکي و فرايندها
کار و انرژی
مشخصات مواد
انرژي ذخيره شده در جامدات، قانون اول سيالات
فرآيندهاي شبه استاتيک
ظرفيت‌هاي گرمايي و رفتار گازي 
انرژي دروني و آنتالپي سيالات
توابع ترموديناميکي براي سيستم‌هاي متداول
قانون دوم 
گرماي ذخيره شده در طول تغيير فاز
انرژي آزاد گيبس
مفهوم آنتروپي در مواد 
شرايط تعادل 
توصيف حالت يک آلياژ
شرايط کلي تعادل
پتانسيل شيميايي 
رياضيات ترموديناميک 
روابط رياضي و تغييرات متغيرها
روابط رياضي و تعادل 
مفاهيم تعادل و گيبس ـ دوهم
تقارن و تعادل 
قوانين فاز گيبس و کاربردهاي آن 
دياگرام‌هاي فاز و انرژي آزاد گيبس
يکسان بودن پتانسيل شيميايي در تعادل
ساختارهاي هندسي مهم
نمودارهاي فاز
ترموديناميک محلول‌ها
محلول‌هاي ناپايدار
مثال از نمودار فاز دوتايي 
شرايط تعادل محلول هاي جامد 
شرايط تعادل براي ذرات باردار
مقدمه‌اي بر ترموديناميک سطح

 

دانلود جزوه

پسورد: mimshimi1386.blogfa.com

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 6:18 منتشر شده است
نظرات()

دانلود جزوه شیمی فیزیک

بازدید: 3799
جزوه شیمی فیزیک(خلاصه بارو و اتکینز)

جزوه بسیار عالی شیمی فیزیک ، خلاصه ای از دو کتاب بارو و اتکینز

به زبان پارسی ،
ترجمه : ناصر مدیرشهلا...امیدوارم به دردتون بخوره...نظراتتون رو بگید ممنون

میشم.
      


Avazak.ir Line5 تصاویر جداکننده متن (1)

 
شیمی فیزیک 1 ( اتکینز )

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 6:16 منتشر شده است
نظرات()

دانلود کتاب ترمودینامیک ون وایلن به همراه حل المسائل

بازدید: 2981

termo van vaylen دانلود کتاب ترمودینامیک ون وایلن به همراه حل المسائل

ترمودینامیک شاخه‌ای از فیزیک و شیمی است که پدیده‌های ماکروسکوپی که از تغییر دما، فشار و حجم در یک سیستم فیزیکی اتفاق می‌افتد را بررسی می‌کند.ترمودینامیک کلاسیک نیز شاخه‌ای از ترمودینامیک است که معمولاً سیستم‌ها را از روی خواص ماکروسکوپی آنها مورد بررسی قرار می‌دهد.
درس ترودینامیک 1 و 2 مختص رشته مکانیک بوده که البته دانشجویان رشته برق-قدرت هم نگاهی اجمالی به مباحث این درس خواهند داشت،که در آن مروری بر فیزیک مقاطع قبل و درسطحی بالاتر صورت می گیرد . با توجه به اهمیت درس ترمودینامیک و نیاز مبرم دانشجویان بر آن شدیم کتاب ترمودینامیک ون وایلن را به همراه حل المسائل آن در مهندس یار منتشر کنیم .

در حال حاضر دو نسخه از حل تمرین تمودینامیک ون وایلن موجود است . نسخه اول به زبان انگلیسی بوده و ترمودینامیک 1 و 2 را شامل می شود . اما نسخه دوم به زبان فارسی بوده و مربوط به ترمودینامیک 1 می باشد . این حل تمرین به نام تشریح مسائل ترمودینامیک کلاسیک کاری است از مجمع علمی – پژوهشی دانشجویان مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز که چندی پیش نیز در مهندس یار منتشر گردیده بود .
سرفصل های اصلی کتاب ترمودینامیک ون وایلن ویراش ششم به شرح زیر می باشد :

  • Some Introductory Comments
  • Some Concepts And Definitions
  • Properties Of A Pure Substance
  • Work And Heat
  • The First Low Of Thermodynamics
  • First Low Analysis For A Control Volume
  • The Second Low Of Thermodynamics
  • Entropy
  • Second Low Analysis For A Control Volume
  • Power And Refrigeration Systems
  • Gas Mixtures
  • Thermodynamic Relations
  • Chemical Reactions
  • Compressible Flow



 

   دانلود مستقیم : ترمودینامیک ون وایلن  |   حل المسائل ون وایلن (انگلیسی)  |   حل المسائل ون وایلن (فارسی)

tag  حجم فايل : به ترتیب 25 مگابایت 10 مگابایت و 24 مگابایت

پسورد   پسورد فايل : www.mohandesyar.com

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 6:14 منتشر شده است

برچسب ها : ,
نظرات()

جداسازی و شناسایی ترکیبات آلی

بازدید: 3851
عنوان : جزوه درس جداسازی و شناسایی ترکیبات آلی (pdf

 

لینک دانلود

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 6:8 منتشر شده است
نظرات()

پیش فرض کتاب اصول محاسبات شيمي صنعتي

بازدید: 2753
 

اصول محاسبات شيمي صنعتي (هیمل بلاو)

دانلود

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 6:7 منتشر شده است

برچسب ها : ,
نظرات()

دانلود حل المسائل کتاب اصول پایه و محاسبات در مهندسی شیمی هیمل

بازدید: 10154

حل المسائل کتاب اصول پایه و محاسبات در مهندسی شیمی هیمل بلاو (ویرایش 6)

Solution of Basic Principles and Calculations in Chemical Engineering 6th edition David M. Himmelblau

 

لینک دانلود حل المسائل کتاب اصول پایه و محاسبات در مهندسی شیمی هیمل بلاو (ویرایش 6)

بخش اول

بخش دوم

کلمه عبور: chem-eng.persianblog.ir

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 6:4 منتشر شده است
نظرات()

مبانی کامپیوتر

بازدید: 3618

براي دريافت فايل مبانی کامپیوتر(محسن افتاده) روي گزينه Download كليك كنيد. اين فايل نيازي به قفل گشايي ندارد و بصورت مستقيم قابل دريافت مي باشد.
نام فايل: مبانی کامپیوتر(محسن افتاده)
نوع فايل: PDF
حجم فايل:626 کیلو بایت

Download

پسورد فايل:www.roodsarpnu-chemgroup.orq.ir

***توجه: كپي برداري وانتشاراين فايل در وب يا استفاده از لينك اين پست به عنوان لينك شخصي ، در صورت ذكر منبع بلا مانع مي باشد.***

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 6:1 منتشر شده است
نظرات()

تهیه یک نمک مضاعف و یک کمپلکس و مقایسه آنها و تهیه زاجها و بررسی رشد بلورهای آنها

بازدید: 3386

هدف از انجام این آزمایش تهیه نمک مضاعف سولفات آمونیم مس(II) و نمک مضاعف سولفات آمونیم نیکل(II) و کمپلکس تترا آمین مس(II) و مقایسه پاره ای از خواص نمک ساده، نمک مضاعف و نمک کمپلکس و همچنین تهیه زاج های کروم، آلومینیوم و آهن با استفاده از واکنشگر های  لازم و بررسی رشد بلوری آن ها می باشد.

 

در کمپلکس ها پیوند بین فلز و گروه های غیر فلزی دهنده الکترون (لیگاند) از نوع پیوند کئوردیناسیون می باشد. لیگاند ها را بسته به تعداد اتم کئوردینانس شونده، به لیگاند های یک دندانه، دو دندانه و... تقسیم می کنند. لیگاند های کی لیت دهنده می توانند همزمان از بیش از یک موقعیت به فلز متصل شوند. کی لیت ها کمپلکس هایی پایدارند و حلقه های 5 و 6 عضوی آن ها پایدارتر هستند.

 

Fe(CN)2  +  4 KCN  →  K2Fe(CN)6

 

AgCl  +  2 NH3  →  Ag(NH3)2Cl

 

پتاسیم هگزا سیانو فرات(II) در آب حل شده و محلولی را می دهد که هیچ نوع واکنش مشخص کننده یون Fe2+ ندارد، زیرا این یون در محیط آزاد نیست و به صورت [Fe(CN)6]4- وجود دارد. این یون یک یون کمپلکس است.

 

یک دسته معمول از نمک های مضاعف، زاج ها هستند که در حقیقت سولفات مضاعف پتاسیم و آلومینیم هستند.(KAl(SO4)2,12H2O)

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 5:54 منتشر شده است

برچسب ها : ,
نظرات()

محلول سازی

بازدید: 4283
 
موضوع : گزارشکار شیمی تجزیه1
 
محلول ، يعني مخلوط شدن همگن يا ناهمگن يک يا چند ماده در يک حلال.
معمولا براي کار در آزمايشگاه از محلولهاي استاندارد استفاده مي‌کنند. محلولي را استاندارد مي گويند که در آن ، رابطه بين مقادير ماده حل‌شده و محلول يا رابطه بين مقدار ماده حل‌شده و حلال بنحوي معلوم باشد. با معلوم بودن مقدار ماده حل‌شونده و مقدار حلال تشکيل دهنده محلول ، غلظت محلول مشخص مي‌گردد. بسياري از واکنش‌ها در حالت محلول انجام مي‌شوند و محاسبه‌هاي کمي براي اين‌گونه واکنش‌ها بر مبناي غلظت آنها صورت مي‌گيرد.


محلولي را استاندارد مي گويند که در آن ، رابطه بين مقادير ماده حل‌شده و محلول يا رابطه بين مقدار ماده حل‌شده و حلال بنحوي معلوم باشد. با معلوم بودن مقدار ماده حل‌شونده و مقدار حلال تشکيل دهنده محلول ، غلظت محلول مشخص مي‌گردد. بسياري از واکنش‌ها در حالت محلول انجام مي‌شوند و محاسبه‌هاي کمي براي اين‌گونه واکنش‌ها بر مبناي غلظت آنها صورت مي‌گيرد. براي بيان غلظت ، روش‌هاي گوناگوني وجود دارد و محلولهاي استاندارد را براساس غلظت بيان مي‌کند.

محلولهاي استاندارد کاربردهاي زيادي دارند، از جمله در تجزيه هاي تيترسنجي (تيتراسيون) ، واکنش‌هاي خنثي شدن و واکنش‌هاي اکسيداسيون-احيا و...
 
محلولی را استاندارد می گویند که در آن ، رابطه بین مقادیر ماده حل‌شده و محلول یا رابطه بین مقدار ماده حل‌شده و حلال بنحوی معلوم باشد. با معلوم بودن مقدار ماده حل‌شونده و مقدار حلال تشکیل دهنده محلول ، غلظت محلول مشخص می‌گردد. بسیاری از واکنش‌ها در حالت محلول انجام می‌شوند و محاسبه‌های کمی برای این‌گونه واکنش‌ها بر مبنای غلظت آنها صورت می‌گیرد. برای بیان غلظت ، روش‌های گوناگونی وجود دارد و محلولهای استاندارد را براساس غلظت بیان می‌کند.

محلولهای استاندارد کاربردهای زیادی دارند، از جمله در تجزیه های تیترسنجی (تیتراسیون) ، واکنش‌های خنثی شدن و واکنش‌های اکسیداسیون-احیا و...
می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 5:48 منتشر شده است

برچسب ها : ,
نظرات()

پلاریمتری

بازدید: 3930
 
فعالیت نوری

فعالیت نوری میزان توانایی یک ماده در چرخش نور قطبیده مسطح می‌باشد. اگر جسم شفافی بتواند سطح نوسان بردار میدان الکتریکی را به اندازه زاویه (آلفا) بچرخاند، می‌گویند جسم توانایی چرخش نور را داشته یا از نظر نوری فعال است. این پدیده اولین بار در سال 1811میلادی برای کوارتز گزارش شد و از آن به بعد مطالعات وسیعی در مورد آن انجام شده است. در اواسط قرن نوزدهم میلادی قوانین بنیادی در مورد فعالیت نوری وضع گردید که منجر به پیشرفت اساسی در شیمی فضایی ترکیبات آلی شد. امروزه برخی از همان نظریات مورد قبول است. در فعالیت نوری ، ماده و نور ، با واکنش متقابل سبب چرخش نور قطبیده مسطح می‌شوند.

محلولهای فعال نوری
محلولهای فعال نوری ، محلولهایی هستند که دارای کربن نامتقارن می‌باشند، مانند گلوکز ، اسید تارتاریک ، اسید لاکتیک. این محلولها قادرند صفحه پولاریزاسیون را بچرخانند که مقدار زاویه چرخش متناسب با غلظت مایع و طولی از آن می‌باشد که نور قطبیده از آن می‌گذرد. همچنین مقدار زاویه به طول موج نور تابشی بستگی دارد که معمولا از خط سدیم (5893 آنگستروم) استفاده می‌کنند. درجه حرارت و نوع حلال هم تا حدودی در این مقدار موثر هستند.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 5:42 منتشر شده است

برچسب ها : ,
نظرات()

گزارشکار فیزیک 2

بازدید: 4647

 

استاد : محمد حسین لک

 

نویسنده : کامران مومن زاده

 

آشنایی با وسایل اندازه گیری

                             

   

 برای اندازه گیری شدت جریان گذرنده از مداراز این دستگاه استفاده می شود که بصورت سری در مدار قرار می گیرد آمپرسنج ایده ال دارای مقاومت صفر است.در هنگام وجود آمپرسنج مقدار جریان جدید به وجود آمده از جریان اولیه کمتر است که دلیل آن وجود مقاومت در دو سر آمپرسنج می باشد.اگر در هنگام بستن مدار جای دو سر سیم اتصالی به آمپرسنج را اشتباهی بزنین عقربه آمپرسنج به سمت منفی می رود.

 

ولت سنج(ولت متر):

 برای اندازه گیری اختلاف پتانسیل بین دو نقطه از این دستگاه استفاده می شود که به صورت موازی در مدار قرار می گیرد.هنگامی که مقاومت به صورت موازی بسته شد مقاومت موجود که در نتیجه وجود ولت متر بوجود می آید کمتر از مقاومت در حالت ابتدایی است. برای مقاومت های بزرگ مقاومت ولت متر تاثیر گذار نخواهد بود.ولت سنج ایده ال دارای مقاومت بی نهایت است.

 

گانوانومتر:

برای اندازه گیری شدت جریان های خیلی کوچک استفاده می شود.

 

اهم متر:

 وسیله ای است برای اندازه گیری مقاومت  بین دو سر سیم .وهرگز با اهم متر مقاومت قطعه ای که از آن جریان می گذرد را اندازه گیری نمی کنیم.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 5:15 منتشر شده است

برچسب ها : ,
نظرات()

گزارش کار تهیه صابون (آزمایش صابونی شدن)

بازدید: 3634
 

عنوان : گزارش کار تهیه صابون (آزمایش صابونی شدن)

تئوری :

می دانید ساختار یک مولکول صابون به صورت زیر است:

CH3-(CH2)n-COO- +X در صابونهای جامد X یون سدیم و در صابونهای مایع پتاسیم و آمونیوم می باشد.

در تهیه ی صابون ابتدا یون هیدروکسید باز به عنوان نوکلئوفیل (هسته دوست) به کربن گروه کربنیل حمله کرده، پس از خارج شدن یک مولکول الکل، انیون اسید به صورت هیبرید رزونانس فوق، پایدار میگردد.

 

الکل نقش حلال را دارد. مواد اولیه برای تولید صابون چربی (مولکول آلی و غیر قابل حل در آب) و باز (مانند سود که در آب انحلال پذیر است) می باشند. برای اینکه واکنش بین دو ماده ی اولیه ، یعنی چربی و باز، بهتر صورت گیرد باید از یک حلال استفاده کرد که هر دو ماده ی اولیه را در خود حل نماید. الکل بسیار مفید است زیرا الکل مانند C2H5OH دارای یک سر هیدروکربنی و یک سر قطبی است و می تواند هر دو ماده ی اولیه را در خود حل کرده و درنتیجه واکنش بین ان دو سریعتر و کاملتر انجام گیرد.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 24 آذر 1392 ساعت: 5:12 منتشر شده است
نظرات()

گزارش کار شیمی عمومی2 شناسایی کاتیون های گروه اول

بازدید: 4869
 
تئوری آزمایش

آزمایشگاه شیمی عمومی 2

جلسه اول


 نام نویسنده:کامران مومن زاده
 
 

استاد:کریمی


عنوان آزمایش :

شناسایی و جداسازی کا تیون های گروه I



مختصری درباره عناصر گروه I ( گروه نقره )

نقره ( Ag )

نقره، يکي از عناصر شيميايي، با نشانه Ag ، داراي عدد اتمي 47 و وزن اتمي 107.8682 است که در گروه يک فرعي (IB ) جدول تناوبي قرارگرفته است . نقره عنصري فلزي به رنگ سفيد مايل به خاکستري و براق مي باشد که تقريباً کمياب و گران قيمت است و از نظر فراواني در قشر جامد زمين ، در مرتبه شصت و سومين عنصر قرار دارد. در آب و هواي خالص پايدار است ولي در معرض اوزون ، سولفيد هيدروژن و هواي داراي سولفور کدر مي شود. نقره ی خالص دارای بالاترين هدايت الکتريکي و گرمایی است و پايين ترين مقاومت را در بين تمام فلزات دارد. در سنگ معدن هاي داراي آرژنتيت ، سرب ، روي و مس و طلا يافت مي شود .

از نظر شيميايي نقره يکي از فلزات سنگين و از جمله فلزات نجيب است و از نظر تجاري عنصري گرانبها تلقي مي‌گردد. از نقره ، 25 ايزوتوپ راديواکتيو شناخته شده است که داراي اجرام اتمي 102 الي 117 مي‌باشند. نقره معمولي هم از دو ايزوتوپ با جرم هاي 107 و 109 تشکيل شده است.

نقره از زمان هاي خيلي قديم شناخته شده بود. اين عنصر اولين بار از سرباره هاي آتشفشاني در آسياي صغير و در درياي اژه پيدا شد. اين آثار نشان مي دهد که 3000 سال قبل از ميلاد مسيح انسان ها توانايي اين را داشتند که نقره را از سرب جدا کنند.

همچنین نقره از خالص کردن و پالايش الکتريکي مس به دست مي آيد و براي کاربردهاي تجاري داراي خلوص 99.9 درصد است.

اساسا نقره خالص فلزي براق و نرم و داراي درخشندگي بالا است. سختي آن از طلا پايين تر و داراي مفتول پذيري و چکش خواري بالايي بعد از طلا و پالاديم است. نقره خالص داراي خصوصيت رسانايي بالاي جريان برق و الکتريسيته در بين تمام فلزات است و مقاومت کنتاکت الکتريکي آن پايين مي باشد. چگالی نقره 5/10 برابر آب است و در 961 درجه سانتيگراد ذوب شده و در حدود 2162 درجه سانتيگراد مي‌جوشد.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 23 آذر 1392 ساعت: 1:33 منتشر شده است
نظرات()

گزارش کار شیمی عمومی2 شناسایی وجداسازی کاتیون های گروه دوم

بازدید: 4022
 
به نام خدا
 
تجزيه كيفي – شناسايي كاتيون هاي گروه دو a
 
 
نام نویسنده:کامران مومن زاده


استاد:کریمی

 

هدف آزمايش :

هدف از اين آزمايش تشخيص و شناسايي كاتيون هاي گروه مي باشد . در اين آزمايش علاوه بر اين هدف ، هدف هايي چون آشنايي با تركيبات كاتيون هاي اين گروه ، محلول يا نامحلول بودن اين تركيبات ، برخي واكنش هاي موجود در محلول هاي آبي و تفسير مراحل تجزيه توسط اين واكنش ها را فراگرفتيم .



نتيجه ي آزمايش :

در اين آزمايش كاتيون هاي گروه شناسايي شدند . بدين ترتيب كه كاتيون سرب كه ممكن بود در مرحله ي تجزيه ي كاتيون هاي گروه به دليل غلظت پايين قابل شناسايي نبوده ، توسط رسوبات زرد رنگ سرب كرومات تشخيص داده شد . كاتيون جيوه بهد از كاهش ، توسط رسوب سياه جيوه و سفيد (در مجموع به رنگ خاكستري) شناسايي شد . كاتيون مس نيز توسط رنگ آبي مشخص مايع شوايتزر از طريق تشكيل كمپلكس آمونياكي مس مورد شناسايي واقع شد . كاتيون بيسموت نيز از كاهش هيدروكسيد آن به بيسموت فلزي سياه رنگ شناسايي شد و بلاخره كاتيون كادميوم ، بعد از پوشش اثر يون مس توسط كمپلكس سيانيدي آن ، از طريق رسوب زرد رنگ سولفيد آن شناسايي شد .

به اين ترتيب در نمونه ي شماره ي 17 ، همه ي كاتيون هاي گروهB موجود مي باشد .



ابزار مواد مورد نياز :

5 لوله ي آزمايش – همزن شيشه اي – سانتريفوژ – مجموعه ي حمام بن ماري – كاغذ سنج عمومي – نمونه ي مورد آزمايش (شماره ي 17) – اسيد نيتريك 6 مولار – اسيد كلريدريك 6 مولار – آب مقطر – كرومات پتاسيم 1 مولار – اسيد سولفوريك 3 مولار – آمونياك 15 مولار – اسيد نيتريك 16 مولار .

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 23 آذر 1392 ساعت: 1:29 منتشر شده است
نظرات()

گزارش کار شیمی عمومی2 شناسایی و جداسازی کاتیون های گروه سوم

بازدید: 5753
 
به نام خدا


 

نام نویسنده:
کامران مومن زاده


استاد:
کریمی



جلسه چهارم


عنوان آزمایش :




شناسایی و جداسازی

 یون های گروه III  





مختصری درباره عناصر گروه III ( گروه نیکل - آلومینیوم )



نیکل



نیکل فلزی سخت ، چکش خوار، براق با ساختار بلورین مکعبی به رنگ سفید- نقره ای است . این عنصر در سال 1751 توسط Axel Cronstedt دانشمند سوئدی کشف گردید .

از نظر خواص مغناطیسی و فعالیت شیمیایی شبیه به آهن وکبالت است . کانی های اصلی نیکل ، پنتلاندیت ، پیروتیت (سولفید های نیکل- آهن) و گارنییریت (سیلیکات نیکل- منیزیم ) هستند.

این عنصر رسانای جریان برق است و سطح آن براق و صیقلی می باشد. این عنصر از گروه عناصر آهن و کبالت می باشد و آلیاژهای آن قیمت های بالایی دارند.

این عنصر کاربردهای فراوانی در طبیعت دارد و برای ساخت فولاد ضد زنگ و دیگر آلیاژهای ضد زنگ و خوردگی مثل اینوار و مانل که آلیاژى از نیکل و کبالت که در برابر خوردگى مقاوم است و و اینکونل و Hastelloys کاربرد دارد. برای ساخت لوله های نیکلی و مسی و همین طور برای نمک زدایی گیاهان و تبدیل آب شور به آب مایع استفاده می شود. نیکل استفاده های فراوانی برای ساخت سکه ها و فولاد نیکلی برای زره ها و کلید ها کار برد دارد و همین طور از نیکل می توان آلیاژهای نیکروم و پرمالوی و آلیاژی از مس را تهیه کرد.

از نیکل برای ساخت شیشه های به رنگ سبز استفاده می شود. صفحات نیکلی می تواند نقش محافظت کننده برای دیگر فلزات را داشته باشد.. همچنین صنعت سرامیک و ساخت آلیاژی از آهن و نیکل که خاصیت مغناطیسی دارد و باتری های قوی ادیسون کاربرد دارد. از ترکیبات مهم نیکل می توان سولفات و آکسید را نام برد.

نیکل هم به صورت فلز و هم به صورت ترکیب محلول می تواند وجود داشته باشد.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 23 آذر 1392 ساعت: 1:23 منتشر شده است
نظرات()

گزارش کار شیمی عمومی2 شناسایی و جداسازی کاتیون های گروه چهارم

بازدید: 29817
 
به نام خدا
 
نام نویسنده:
کامران مومن زاده
 

استاد:
کریمی
 
 
 
 
 
 
 
شرح ازمایش
 

عوامل زيادي در کيفيت و کميت رسوب تاثير دارد از جمله :

الف) جنس سطح : جنس سطح هم در کميت و هم در کيفيت آن به ويژه از نظر چسبنده و غير چسبنده بودن موثر است. در يکي از تحقيقات علمي نشان داده شده است که آبي با PH برابر 8.4 و سختي و قلياييت اوليه برابر PPm 205 معادل کربناتي در عرض 100 ساعت بر روي سطح چدني بيش از 60 برابر سطح فولاد ضد زنگ رسوب ايجاد کرده است. اما اين ادعا که برخي مطرح مي کنند که اصلا رسوبي ايجاد نمي شود درست نيست چون آب اشباع از املاح در تماس با هر سطحي در دراز مدت رسوب ايجاد خواهد کرد هر چند که مقدار آن ممکن است خيلي کم باشد. نا همواري سطح باعث مي شود که چسبندگي رسوب بيشتر شود. به طور کلي چسبندگي رسوب به نوع ماده ي رسوب و جنس سطح جامد بستگي دارد.

ب PH و قلياييت آب : با توجه به آنکه اولا در PH هاي مختلف جنس رسوب مي تواند فرق کند و ثانيا حلاليت برخي نمکها به PH بستگي دارد مي توان انتظار داشت که PH نقش کليدي هم در کيفيت و هم در کميت رسوب داشته باشد. قلياييت آب در تشکيل رسوب ممانعت کننده از خوردگي فولاد توسط آب موثر است و باعث کاهش نرخ خوردگي فولاد مي شود. چنين رسوبي همانند يک ممانعت کننده ي طبيعي عمل مي کند .

ج) آناليز آب : کلرايد و سولفات باعث افزايش خوردگي آب مي شوند از اين رو نسبت مجموع غلظت کلرايد و سولفات به غلظت قلياييت به عنوان شاخص خوردگي آب در نظر گرفته مي شود.

د) زمان و سرعت ترسيب : هر چه سرعت ترسيب کندتر باشد رسوب توليد شده غير متخلخلتر و سفت تر خواهد بود. علاوه بر ان گذشت زمان چسبندگي بين سطح و رسوب را افزايش خواهد داد.

ه) تاثير عوامل هيدروديناميکي: حرکت سيال روي کيفيت رسوب اثر مي گذارد در سيستم هايي که اب در گردش است رسوب کربنات ايجاد شده سفت و سخت است ولي در آبهاي ساکن کريستال هاي کربنات کلسيم نرم و غير چسبنده مي شوند به علاوه تلاطم جريان باعث تسريع در ايجاد رسوب مي گردد به طوري که در قسمت مستقيم يک خط لوله ممکن است رسوبي ايجاد نشود ولي در زانوهاي همان خط لوله رسوب گذاري شديد انجام شود.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 23 آذر 1392 ساعت: 1:15 منتشر شده است
نظرات()

گزارش کار شیمی عمومی2 شناسایی وجداسازی کاتیون های گروه پنجم

بازدید: 13727
 
به نام خدا
 
نام نویسنده:
کامران مومن زاده


استاد:
کریمی
 
 
 
 
 
شرح ازمایش
 
 
بطور کلی روشهای متفاوتی برای شناسایی انیونها و کاتیونها وجود دارد.

یکی از روشهای ساده برای شناسایی کاتیونها، استفاده از آزمایش شعله و مشاهده ی تغییر رنگ شعله به وسیله ی کاتیون فلزی مورد نظر است. البته قبل از آن باید رنگ شعله ایجاد شده به وسیله ی کاتیونهای متفاوت را دانست. اینکه رنگ شعله ی کاتیونهای لیتیم، کلسیم و استرانسیم هر سه به رنگ قرمز هستند یا اینکه مس شعله را به رنگ سبز در می آورد.



یک دسته دیگر از روشهای مهم شناسایی کاتیونها ، طیف بینی یا spectroscopy می باشد. از انواع طیف‌بینی‌های اتمی و مولکولی و آن هم از نوع نشری، جذبی و فلوئورسانس برای جداسازی و شناسایی عناصر استفاده می‌کنند. لازمه‌ی تولید طیفهای فرابنفش و مرئی عناصر، که در شناسایی عناصر روش مهمی به شمار می‌رود، این است که نمونه‌های آزمایشی به اتم تبدیل شوند. در این فرایند اجزای تشکیل دهنده‌ی نمونه‌ی آزمایشی، تجزیه شده و به ذرات بنیادی گازی (اتمها یا یونها) تبدیل می‌شوند. سپس طیف نشری، جذبی یا فلوئورسانس اتمها یا یونهای حاصل به عنوان مبنای تجزیه‌ی کیفی و کمی عناصر موجود در نمونه به کار می‌روند. لازمه‌ی اینکه نمونه به ذرات بنیادی گازی (اتمها یا یونها) تبدیل شوند این است که در محیطی با دمای بسیار بالا قرار بگیرد، برای اینکار از راههای مختلفی استفاده می‌کنند. از جمله می‌توان به قوس الکتریکی، جرقه، پلاسما یا شعله اشاره نمود. به وسیله‌ی این روشها، ضمن اینکه نمونه به اتم تبدیل می‌شود، کسر کوچکی از ذرات دچار برانگیختگی الکترونی می‌شوند. بازگشت ذرات اتم شده‌ی برانگیخته شده به حالتهای پایه‌ی آنها، طیفهای نشری تولید می‌کند که برای تجزیه و شناسایی مفید هستند





اما برای شناسایی کاتیونها، معرف های شیمیایی نیز وجود دارند که برای هر کاتیون یا هر گروه یک معرف خاص استفاده می شود، به عنوان مثال

برای تشخیص یا اندازه گیری غلظت نیکل یا آهن راههای مختلفی وجود دارد. یکی از این راهها برای تشخیص و اندازه گیری نیکل، استفاده از واکنشگر کی لیت ساز است. یک واکنشگر کی لیت ساز بی نظیر برای نیکل، ماده ای به نام دی متیل گلی اکسیم است که یک ماده ی رسوب دهنده ی آلی با خاصیت بی نظیر است. تنها نیکل II توسط این عامل در محلولهای قلیایی ضعیف رسوب داده می شود. این ماده دارای فرمول مولکولی CH3-C=N-OH)2) است. رسوبی که این کی لیت ساز با نیکل به وجود می آورد به قدری حجیم است که مقادیر اندک نیکل را به راحتی می توان با استفاده از این روش اندازه گیری نمود.





برای آهن، استفاده از واکنشگرهای مربوطه برای ساخت کمپلکسهای جذب انتقال بار است. این کمپلکسها به راحتی جذب تابش دارند تا الکترون از گروه الکترون دهنده به گروه الکترون گیرنده انتقال یابد. به این ترتیب با استفاده از ماده ی مورد نظر که می تواند در محیط حضور داشته باشد و با یون آهن II یا III تشکیل کمپلکس دهد و سپس با اندازه گیری مقدار جذب فوتون می توان به مقدار وجود آهن پی برد. این کمپلکسها عبارتند از تیوسیانات و فنولی آهن III ، کمپلکس O- فنانترولین آهن II . اینها از روشهای انتخابی هستند. یعنی شما هر یون دیگری که در محیط داشته باشید، وقتی O- فنانترولین به محیط اضافه کنی، تنها با آهن II واکنش می دهد و به بقیه ی یونها کاری ندارد.





روشهای دیگر اندازه گیری یونهای فلزی، استفاده از انواع روشهای اسپکتوفتومتری مانند طیف بینی نشری شعله ای می باشد .



معرف کاتیونهای گروه چهارم و پنجم، به طور مشخص H2S می باشد.





برای شناسایی یون سرب، چندین روش وجود دارد. برای واکنش یون سرب می توان از محلول سرب نیترات Pb(NO3)2 و یا سرب استات Pb(CH3COO)2 استفاده نمود. روش های شناسایی عبارتند از:

1- اثر محلول کلریدریک اسید رقیق: با کلریدریک اسید ، رسوب سفید سرب کلرید تولید می شود که در سرما در آب غیر محلول است:

Pb(NO3)2 + 2HCl --> PbCl2 + 2HNO3

2- اثر محلول پتاسیم یدید: رسوب زردرنگ سرب یدید در حضور مقدار اضافی پتاسیم یدید تولید می گردد.

Pb(NO3)2 + 2KI --> PbI2 + 2KNO3

3- اثر سولفوریک اسید رقیق: رسوب سفید رنگ PbSO4 در حضور اضافی معرف تولید می گردد.

Pb(NO3)2 + H2SO4 --> PbSO4 + 2HNO3

4- اثر پتاسیم کرومات: رسوب زردرنگ سرب کرومات تولید می شود:

Pb(NO3)2 + K2CrO4 --> PbCrO4 + 2KNO3





کاتیون قلع Sn می تواند حالت های اکسایش 2 یا 4 داشته باشد و شناسایی این دو یون به طرق مختلفی صورت می گیرد:

برای بررسی کاتیون Sn2+ از محلول قلع IIکلرید SnCl2 استفاده می شود. یک روش ان در زیر آمده است:

1- اثر H2S . رسوب قهوه ای رنگ قلع سولفید از محلولی که زیاد اسیدی نباشد، بدست می آید:

SnCl2 + H2S --> SnS + 2H









عنوان آزمایش: شناسایی و جدا کردن کاتیون های گروه آهن



هدف آزمایش: جدا کردن و شناسایی کاتیون های گروه آهن



مواد و وسایل مورد نیاز: 1- اسید نیتریک 2- آمونیوم کلرید خشک یا محلول 3- آمونیاک 4- سود 5- آب اکسیژنه 6- اسید استیک 7- استات سرب 8- HCl 9- کاغذ تورنسل 10- آمونیوم استات 11- معرف آلومینون 12- آمونیوم کربنات 13- آب جوش 14- محلول 2% آمونیوم نیترات 15- تیوسیانات پتاسیم 16- فروسیانور پتاسیم



روش آزمایش و داده ها و مشاهدات: به محلول صاف شده از کاتیون های گروه آهن که محلولی تقریبا سبز رنگ ( به علت وجود نمک های آهن ) است 2 تا 3 قطره اسید نیتریک بیفزایید و لوله را در حمام آب گرم قرار دهید علت این است که Fe2+ به Fe3+ اکسید شود. سپس 0.2 گرم آمونیوم کلرید خشک یا 10 قطره از محلول 20% آن را و کمی آمونیاک رقیق اضافه کنید تا محلول آمونیاکی شده و رسوب تشکیل شود برای اطمینان از کامل بودن رسوب 5 قطره دیگر از محلول آمونیاک به آن بیفزایید و در حمام آب گرم حدود 2 دقیقه گرم کرده و سانتریفوژ کنید . در این مرحله مشاهده می شود که رسوب قهوه ای رنگی در ته لوله باقی می ماند محلول روی رسوب که حاوی کاتیون های گروه بعدی و دی کلسیم است و ماهیتی قلیایی دارد را دور می ریزیم. رسوب عبارت است از Al(OH)3 و Cr(OH)3 و Fe(OH)3 و کمی هم MnO2.H2O به رسوب 15 تا 20 قطره سود و 10 قطره آب اکسیژنه 3 % بیفزایید به آرامی دریک حمام آبی حرارت دهید علت این کار خارج شدن آب اکسیژنه اضافی است . مخلوط را سانتریفوژ کنید این بار نیز رسوب دیگری تشکیل می شود محلول روی رسوب احتمالا حاوی Na2CrO4 و NaAlO2 است این محلول را به 2 قسمت تقسیم کنید در این لوله ها یون Cr3+ موجود است قسمت اول را به وسیله اسید استیک اسیدی کرده و با تورنسل چک کنید تا اسیدی شده باشد سپس 1 قطره استات سرب اضافه کنید رسوب زرد رنگ PbCrO4 تشکیل خواهد شد. قسمت دیگر محلول را به وسیله HCl اسیدی کنید سپس با تورنسل از اسیدی بودن آن اطمینان پیدا کرده و به وسیله آمونیاک قلیایی کنید علت این کار جدا شدن 3+Al از NaAlO2 و تشکیل Al(OH)3 است. محلول حاصل را به مدت 1 دقیقه در حمام آب گرم قرار دهید رسوب سفید و ژلاتینی آلومینیوم هیدروکسید مشاهده خواهد شد.برای اطمینان از وجود آلومینیوم رسوب بدست آمده را سانتریفوژ کرده و پس از شستن این رسوب را در چند قطرهHCl حل کنید و به آن آمونیوم استات ویک قطره معرف آلومینون اضافه نمایید و 30 ثانیه بگذارید ثابت بماند به وسیله محلول آمونیاکی آمونیوم کربنات آن را قلیایی کرده رسوب قرمز ژله ای که خاصیت اسیدی دارد مشخص کننده Al3+ است.



رسوب باقی مانده از همان محلولی را که 2 بخش کرده بودیم ممکن است حاوی Fe(OH)3 و MnO2.H2O باشد رسوب را با چند قطره آب جوش و محلول 2% آمونیوم نیترات بشویید رسوب را در 0.5 میلی لیتر اسید کلریدریک رقیق حل کنید و محلول را به 2 قسمت تقسیم کنید. بر یک قسمت 1 قطره KSCN ( تیوسیانات پتاسیم) اضافه کنید رنگ محلول ناگهان قرمز خونی می شود. به قسمت دوم 1 قطره K4[Fe(CN)6] (فروسیانور پتاسیم) اضافه کنید رنگ محلول ناگهان آبی تیره خواهد شد این دو رنگ هر دو معرف وجود Fe3+ در محیط است.



واکنش ها عبارتند از:



Al(OH)3 + NaOH --> AlO2Na + 2H2O



Cr(OH)3 + NaOH --> NaCrO2 + 2H2O



2CrCl3 + 10NaOH + 3H2O2 --> 2Na2CrO4 + 6NaCl + 8 H2O



2NaCrO2 + 3H2O2 + 2NaOH --> 2Na2CrO4 + 4H2O



FeCl3 + K4[Fe(CN)6] --> KFe[Fe(CN)6] + 3KCl



FeCl3 + KSCN --> Fe(SCN)Cl2 + NH4C
می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 23 آذر 1392 ساعت: 1:6 منتشر شده است
نظرات()

ورود کاربران

نام کاربری
رمز عبور

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

تبلیغات

متن

پشتيباني آنلاين

پشتيباني آنلاين

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 372
کل نظرات کل نظرات : 22
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 75

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 51
بازدید دیروز بازدید دیروز : 313
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 5
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 31
آي پي امروز آي پي امروز : 17
آي پي ديروز آي پي ديروز : 104
بازدید هفته بازدید هفته : 598
بازدید ماه بازدید ماه : 2417
بازدید سال بازدید سال : 6253
بازدید کلی بازدید کلی : 151198

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 3.85.215.164
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز :

نظرسنجي

به نظر شما کدام بخش مفیدتر می باشد؟

درباره ما

شیمی کاربردی
به وب سایت من خوش آمدید با سلام. این وب سایت توسط دانشجو شیمی کاربردی دانشگاه آزاد دورود برای اطلاع رسانی به تمامی دانشجویان رشته ی شیمی ارائه شده است. امیدوارم که این وب سایت مورد توجه تان قرار بگیرد. باتشکر

تبادل لینک هوشمند






خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود