نقطه ذوب

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

آخرین نطرات کاربران

اميرحسين - واقعا دستتان درد نكند - 1392/2/17
قنبرآبادی - سلام.ممنون فقط لطفا اگه برنامه مقاله را هم داریدلطف کنید.مرسی - 1392/1/9
لولو - http://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(10).gifhttp://loxb log.ir/images/smilies/smilhthttp://loxblog.ir/images/smiliht tp://loxblog.ir/images/smilieshttp://loxblog.ir/images/smili es/smile%20(26).gif/smile%20(30).gifes/smile%20(3)http://loh ttp://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(27).gifxblog.ir/ima ges/smilies/smile%20(14).gif.giftp://loxblog.ir/images/smili eshttp://loxblog.ir/imhttp://loxblog.ir/images/smilies/smile %20(30).gifages/smilies/smile%20(12).gif/smile%20(5).gife%20 (10).gifhttp://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(29).gif - 1392/1/5
سارا - سلام این ازمایشهای جالب را از کجا اوردین
اطلاعات اولیه برای طراحی این ازمایش ها یا اینکه چی با چی چه واکنشی میده را چه طور؟:- )) - 1391/12/3
عالیه ازسایتای دیگه خیللی بهتره - };-};-};-};-};-};- -)-)-)-) - 1391/12/2
فلاحتکار - سلام

خسته نباشید.

من با نصب برنامه مشکل دارم.نمینونم برنامه رو باز کنم.

اگه میشه کمکم کنید.ممنون - 1391/11/30
یگانه مختاری - شرحی که داده شده است زیاد واضح نیست: - 1391/11/28
mino - dar kol khob bod. vali age vase hame azmayesh ha aks mizashtid behtar mishod. - 1391/11/26
SARA - مرسی مطلب خوب ومفیدی بود... - 1391/10/19
7887 - لطفا آزمایش های جالب برای دوم راهنمایی باشند ولی نه آزمایش های گتاب - 1391/10/13

امکانات جانبی


نقطه ذوب

بازدید: 4800
دسته بندی: ثابتهای فیزیکی,,


نقطه ذوب درجه حرارتی است که در آن درجه حرارت، ماده جامد به مایع تبدیل شود (درجه حرارتی که در آن فشار بخار مایع با جامد برابر گردد). در تمام مدت ذوب درجه حرارت ثابت میماند و در این درجه حرارت دو فاز در حال تعادل هستند. وجود ناخالصی در یک ماده، نقطه ذوب آنرا پایین می آورد و مخلوط دو ماده، دارای نقطه ذوبی پایین تر از هر کدام از دو ماده اولیه است.

دامنه ذوب، دمائی است که ترکیب شروع به مایع شدن میکند تا دمایی که به طور کامل مایع میشود. ترکیب خیلی خالص دامنه ذوب 5/0 درجه یا کمتر دارد. دامه ذوب ترکیبات خالص معمولی 2-1 درجه است.

خلوص ترکیب از دو طریق مشخص میشود: اول اینکه ماده خالصتر نقطه ذوب بالاتری دارد، دوم اینکه ماده خالصتر دامنه ذوب کمتری دارد یعنی بین درجه حرارت شروع و پایان ذوب اختلاف کمتری وجود دارد.

تعیین نقطه ذوب صحیح یک ترکیب آلی احتیاج به ماده کافی دارد تا با سرد و گرم کردنهای متناوب بتوان در بین فازهای مایع و جامد تعادل برقرار کرد و درجه حرارت آنرا اندازه گرفت. مقدار ماده ای که برای این عمل لازم است غالبا بیشتر از مقداری است که شیمیدان در دسترس دارد. از اینرو روشهای میکرو که چندان دقیق نیستند ولی احتیاج به مقدار ناچیزی از نمونه دارند و آسان هم هستند توسعه یافته اند. یکی از متداولترین روشها، استفاده از لوله مویین است. در کلیه روشهای میکرو نقطه ذوب را به صورت حدود تغییرات ذوب اندازه میگیرند. این حدود شامل درجه حرارتی است که عمل ذوب نمونه شروع میشود و بعد خاتمه می یابد.



در اندازه گیری نقطه ذوب با لوله مویین از گرم کن های گوناگونی استفاده میشود. این گرم کن ها از یک بشر ساده که محتوی مایعی با نقطه جوش بالاست و با چراغ گاز گرم و با دست همزده میشود، شروع شده و به وسایل کاملی میرسد که با الکتریسیته گرم میشود و بطور مکانیکی به هم میخورد.

 

 

 

بخش عملی

تعیین نقطه ذوب یک نمونه

مقدار کمی از نمونه پودر شده را در روی یک شیشه ساعت کوچک بگذارید (در صورتی که نمونه به صورت پودر نباشد با هاون چینی آنرا کاملا پودر کنید)، یک لوله مویین کاملا تمیز برداشته و به وسیله شعله یک طرف آنرا کاملا مسدود نمائید و چند بار نوک باز لوله مویین را آهسته به داخل جسم جامد بزنید. با برگرداندن لوله و با زدن سریع انتهای بسته لوله بر روی یک سطح محکم میتوان جسم جامد را به طرف انتهای بسته لوله هدایت کرد. جسم باید در انتهای بسته لوله کاملا متراکم شود. بهترین راه انجام این کار آن است که در خاتمه لوله مویین را از درون یک قطعه لوله شیشه ای بزرگتر که تقریبا به طول 60 سانتیمتر باشد، بر روی سطح محکمی رها کنید. نمونه باید به اندازه ای باشد که پس از عمل تراکم لوله مویین را تا عمق 3-2 میلی متر پر کند. این مقدار نباید بیشتر باشد. لوله مویین را به وسیله یک بند لاستیکی کوچک به گرماسنج متصل کنید. خود نمونه باید در مجاورت حباب گرماسنج باشد و بند لاستیکی در بالاترین جا تا از سطح مایع داغ دور باشد. سپس گرماسنج را به کمک چوب پنبه سوراخداری که یک طرف آن بریده شده درداخل گرمکن قرار دهید (مطابق شکل زیر). منظور از این بریدگی آن است که درجات گرماسنج در آن حدود آشکار شوند و همچنین دستگاه یک سیستم باز باشد. (احتیاط: هرگز نباید یک سیستم بسته را حرارت داد.) با استفاده از حرارت یک چراغ کوچک بونزن به آرامی درجه حرارت مایعی را که باید گرم شود بالا ببرید (حدود 2 درجه در دقیقه) درجه ای را که ابتدا عمل ذوب مشاهده میشود و همچنین درجه ای را که در آن آخرین قسمت جامد ذوب میشود را یادداشت کنید.
 

 

 

 

 

شکل: نمای نزدیک چگونگی بستن لوله مویین به دماسنج و چگونگی برش چوب پنبه

1- مخزن دماسنج

2- محل نمونه

3- مایعی با نقطه جوش بالا

4- بند لاستیکی

5- چوب پنبه برش داده شده
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390 ساعت: 1:47 منتشر شده است
نظرات()

تعیین نقطه جوش

بازدید: 4694
دسته بندی: ثابتهای فیزیکی,,

نقطه جوش

مولکولهای مایع دائما حرکت می کنند. تعدادی از این مولکولها هنگامی که در سطح مایع هستند میتوانند به فضای بالای مایع بگریزند. مایعی را در ظرف بسته ای که هوایش تخلیه شده در نظر بگیرید. تعداد مولکولها در فاز گازی مایع افزایش می یابد تا سرعت ورود مجدد مولکولها به فاز مایع با سرعت گریزشان برابر شود، سرعت ورود مجدد متناسب با تعداد مولکولها در فاز گازی است. در این حال دیگر تغییر اساسی در دستگاه ملاحظه نمی شود و می گویند که سیستم در حال تعادل جنبشی است. مولکولها در فاز گازی به سرعت حرکت میکنند و دائما به دیواره ظرف بر می خورند و منجر به وارد کردن فشار به دیواره آن می شوند میزان این فشار در یک درجه حرارت معین را فشار بخار تعادل جسم مایع در آن درجه می نامند. این فشار بخار به درجه حرارت بستگی دارد. این بستگی به آسانی با تمایل گریز مولکولها از مایع قابل توجیه است. با ازدیاد درجه حرارت انرژی جنبشی متوسط مولکولها افزایش می یابد و فرار آنها به فاز گازی آسان میشود. سرعت ورود مجدد مولکولها نیز رو به افزایش می رود و به زودی در درجه حرارت بالاتر تعادل برقرار می شود. ولی در این حال تعداد مولکولها در فاز گازی از تعداد آنها در درجه حرارت پایین تر بیشتر است و در نتیجه فشار بخار زیادتر است.

اکنون نمونه مایعی را در نظر بگیرید که در یک درجه حرارت معین در ظرف سر گشاده ای قرار دارد و مولکولهای فاز بخار در بالای مایع می توانند از محوطه ظرف خارج شوند. بخاری که در بالای این نمونه است از مولکولهای هوا و نمونه تشکیل شده است. طبق قانون فشارهای جزئی دالتون، فشار کل (خارجی) در بالای مایع برابر با فشارهای جزئی نمونه و هوا است:

هواP + نمونهP = کلP

فشار جزئی نمونه برابر با فشار بخار تعادل آن در درجه حرارت معین است. اگر درجه حرارت بالا رود (بدین ترتیب فشار بخار تعادل نمونه زیاد میشود)، تعداد مولکولهای نمونه در فضایی که در بالا و نزدیک مایع است افزایش می یابد و در نتیجه مقداری از هوا جابجا میشود. در درجه حرارت بالا فشار جزئی نمونه درصد بیشتری از فشار کل را تشکیل میدهد. با ازدیاد بیشتر درجه حرارت این عمل ادامه می یابد تا فشار بخار تعادل با فشار خارجی برابر شود و در این حال تمام هوا کاملا از ظرف خارج میشود. تبخیر بیشتر باعث جابجا شدن مولکولهای گازی نمونه خواهد شد. با توجه به این حقایق به این نتیجه میرسیم که فشار بخار تعادل یک نمونه یک حد نهایی دارد که به وسیله فشار خارجی معین میشود. در این حد سرعت تبخیر به مقدار زیادی افزایش می یابد (که با تشکیل حباب در مایع آشکار میشود) و این مرحله را عموما شروع جوشش می دانند. نقطه جوش یک مایع درجه حرارتی است که در آن فشار بخار مایع کاملا برابر با فشار خارجی شود. چون نقطه جوش مشاهده شده مستقیما به فشار خارجی بستگی دارد، از این جهت باید در گزارش نقطه جوش، فشار خارجی هم قید شود (مثلا نقطه جوش 152 درجه سانتیگراد در فشار 752 میلی متر جیوه). معمولا نقطه جوش استاندارد را در فشار آتمسفر (760 mm Hg) تعیین میکنند.

نقاط جوش برای شناسایی مایعات و برخی از جامداتی که در حرارت پایین ذوب میشوند، مفید هستند. جامداتی که در حرارت بالا ذوب میشوند معمولا آنقدر دیر میجوشند که نمیتوان به راحتی درجه جوش آنها را اندازه گرفت.


بخش عملی

اندازه گیری نقطه جوش به روش میکرو:

انتهای دو لوله مویین تمیز یک میلی متری را به وسیله حرارت شعله بسته و به هم متصل کنید و در حدود سه یا چهار میلی متر پایین تر آنرا صاف ببرید مانند شکل 1 (1- محل اتصال 2- محل برش).

 

 

 

یک لوله شیشه ای 4 میلی متری مطابق شکل 2 تهیه کنید و آنرا با یک حلقه لاستیکی به یک گرما سنج متصل کنید حدود 2 قطره از مایع مورد آزمایش را به کمک پیپت مویین در انتهای لوله 4 میلی متری قرار دهید و لوله مویین جوش را در آن داخل کنید چنانچه سطح نمونه مایع در زیر محل اتصال لوله مویین باشد آنقدر از نمونه اضافه کنید تا سطح مایع به بالای اتصال برسد. گرماسنج و لوله های متصل به آنرا در داخل حمامی که بتوان آنرا گرم کرد قرار دهید و مواظب باشید که حلقه لاستیکی در بالای سطح مایع باشد. درجه حرارت را به سرعت بالا ببرید تا حبابهای تند و مداومی از لوله مویین جوش خارج شود. در این حال حرارت را قطع کنید. با سرد شدن تدریجی حمام سرعت خروج حباب کم میشود. در لحظه ای که خروج حباب کاملا متوقف میشود و مایع شروع به بالا رفتن از داخل لوله مویین میکند درجه حرارت گرما سنج را یادداشت کنید. این درجه، نقطه جوش نمونه مایع است. 

 

شکل2: 1-دماسنج 2-بند لاستیکی 3-بشر 4-پارافین مایع 5-لوله مویین 6-لوله با قطر 4 میلیمتر 7- مایع نمونه 8-شعله

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390 ساعت: 1:45 منتشر شده است
نظرات()

ضریب شکست نور

بازدید: 5396
دسته بندی: ثابتهای فیزیکی,,

ضریب شکست نور

یکی دیگر از راههای شناسایی و تشخیص ترکیبات آلی استفاده از ثابت فیزیکی ضریب شکست نور در یک مایع مجهول میباشد.

سرعت انتقال نور در محیطهای مختلف متفاوت است. انحراف شعاع نور در هنگام عبور از حد فاصل دو محیط مختلف یکی از نتایج مستقیم و قابل رویت این اختلاف است. انحراف نور به علت تغییر سرعت آن است.

زاویه شکست نور (زاویه انحراف) به دانسیته محیط، نوع مولکولهای موجود، درجه حرارت محیط و طول موج نور بستگی دارد. چنانچه محیطی مانند هوا به عنوان مقیاس انتخاب شود و زوایای شکست با یک طول موج یکنواخت در یک درجه حرارت یکسان اندازه گیری شود، در این صورت زوایای اندازه گیری شده یکی از خواص محیط ثانوی در حد فاصل مربوط است و میتوان از آن به عنوان یک خصلت مشخص جسم سازنده آن محیط استفاده کرد.

مقداری که عملا به صورت ثابت فیزیکی یک مایع گزارش میشود، زاویه شکست آن نیست بلکه ضریب شکستی (n) است که از معادله زیر تعیین میشود:

 

n=sin i / sin p
 

 

 

در اینجا i زاویه ای است که نور ورودی (در هوا) با خط عمود بر سطح حد فاصل میسازد و p زاویه ای است که نور شکسته شده (در مایع) با این خط به وجود می آورد. نور تکفام مقادیر دقیق تری از نور معمولی میدهد و از این جهت ضرایب شکست را اکثرا نسبت به خط D سدیم(598.3 mμ = λ طول موج) گزارش میکنند. این نور را به صورت پایه و درجه حرارت را به صورت توان نشان میدهند (مانند nD20 = 1.3330).

رفراکتومتر Abbe دستگاهی است که غالبا شیمیدانها از آن استفاده میکنند. در این رفراکتومتر از نور معمولی به عنوان منبع نور استفاده میشود، ولی با یک موازنه ای که در یک سیستم منشوری به عمل می آید، ضریب حاصل نسبت به خط D سدیم به دست می آید.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390 ساعت: 1:41 منتشر شده است
نظرات()

تهيه معرف شيف (فوشين)

بازدید: 5543
دسته بندی: معرفها و محلول ها,,


نيم گرم فوشين خالص (پارا روز آنيلين هيدروكلريد) را در 500 سي سي آب مقطر حل نموده و صاف نماييد و سپس 500 سي سي آب مقطر را با انيدريد سولفورو (SO2) اشباع نموده و با محلول صاف شده فوق مخلوط نموده و يك شبانه روز به حال خود بگذاريد. معرف بيرنگ و حساس است.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390 ساعت: 1:39 منتشر شده است
نظرات()

تهيه معرف بنديكت

بازدید: 4242
دسته بندی: معرفها و محلول ها,,


هشتادو شش و نيم گرم (86.5) سديم سيترات متبلور و 50 گرم سديم كربنات انيدر (بدون آب) را در 350 سي سي آب حل كنيد. در صورت احتياج آنرا صاف كنيد. محلولي از هشت ممیز شصت و پنج صدم (8.65) گرم سولفات مس متبلور در 50 سي سي آب را با به هم زدن مداوم به آن اضافه كنيد. محلول را تا 500 سي سي رقيق نماييد. محلول حاصل بايد كاملا زلال باشد و در غير اين صورت بوسيله كاغذ صافي آنرا صاف كنيد.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390 ساعت: 1:38 منتشر شده است
نظرات()

تهيه معرف تولنس (Tollen’s)

بازدید: 4922
دسته بندی: معرفها و محلول ها,,


در يك لوله آزمايش يك سي سي نقره نيترات 5% و يك قطره سود 10% اضافه كنيد و در حالي كه مخلوط را تكان ميدهيد چند قطره محلول آمونياك 2% اضافه نماييد تا فقط رسوب قهوه اي اكسيد نقره حل گردد و از مصرف آمونياك اضافي خودداري نماييد. معرف را كمي قبل از مصرف تهيه كنيد زيرا در اثر ماندن تجزيه ميگردد.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390 ساعت: 1:38 منتشر شده است
نظرات()

تهيه معرف فهلينگ

بازدید: 7254
دسته بندی: معرفها و محلول ها,,


از دو معرف (آ) و (ب) تشكيل شده.



معرف (آ) شامل 34.6 (سي و چهار مميز شش) گرم سولفات مس آبدار در 500 سي سي آب مقطر است.



معرف (ب) شامل 173 گرم تارتارات مضاعف سديم و پتاسيم و 70 گرم سود در 500 سي سي آب مقطر آست.



در هنگام لازم اين دو محلول را به نسبت مساوي با يكديگر مخلوط كرده و مصرف ميكنند.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390 ساعت: 1:37 منتشر شده است
نظرات()

تهيه معرف يونيورسال بوگن

بازدید: 8043
دسته بندی: معرفها و محلول ها,,


يكدهم گرم فنل فتالئين، دودهم گرم متيل رد، سه دهم گرم زرد متيل، چهاردهم گرم آبي برومو تيمول و پنج دهم گرم آبي تيمول را در نيم ليتر الكل مطلق حل نموده و به اندازه اي محلول سود به آن اضافه نماييد تا رنگ آن زرد شود.

تغيير رنگ اين معرف در PH هاي مختلف به اين شرح است:

PH=2 قرمز

PH=4 نارنجي

PH=6 زرد

PH=8 سبز

PH=10 آبي

براي تهيه معرف يونيورسال بوگن 3 سي سي محلول تهيه شده را با الكل 95% به يك ليتر برسانيد.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390 ساعت: 1:37 منتشر شده است
نظرات()

تهيه معرف هيدروكسيل آمين هيدروكلرايد

بازدید: 4780
دسته بندی: معرفها و محلول ها,,


5 گرم هيدروكسيل آمين هيدروكلرايد را در يك ليتر اتانول 95% حل كنيد و سپس به آن 3 سي سي معرف يونيورسال بوگن اضافه كنيد و با افزودن چند قطره محلول الكلي سود 5%، PH آنرا به سه و هفت دهم تا سه و نهدهم برسانيد و رنگ محلول را نارنجي روشن نماييد. معرف براي چند ماه قابل استفاده ميباشد.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390 ساعت: 1:36 منتشر شده است
نظرات()

تهيه معرف بيسولفيت سديم

بازدید: 3550
دسته بندی: معرفها و محلول ها,,


3 سي سي اتانل را به 12 سي سي محلول بيسولفيت سديم 39% اضافه نموده و در صورتيكه كمي نمك بوسيله الكل رسوب نمود بايد قبل از مصرف با صاف كردن جدا شود.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390 ساعت: 1:36 منتشر شده است
نظرات()

متیل اورانژ چیست و چگونه تشکیل می شود؟

بازدید: 15195
دسته بندی: معرفها و محلول ها,,

متیل اورانژ ترکیب به شدت رنگی است و در رنگ کردن و چاپ کردن پارچه ها به کار می رود.شیمیدانان از متیل اورانژبه عنوان معرف در تیتراسیون باز ضعیف با اسیدهای قوی استفاده می کنند.رنگ این ماده از قرمز تا زرد مایل به نارنجی (4.4-3.1 PH=) تغییر می کند.

تغییر مسیر الکترونهای محدود در مولکول وقتی که اتم هیدروژن به آن اضافه یا از آن جدا می شود ؛ سبب تغییرات رنگی PH متیل اورانژ می شود .ساختمان این ماده در محیط اسیدی به صورت زیر می باشد.

این مولکول رنگ سبز –آبی را جذب می کند در نتیجه محلول به رنگ قرمز دیده می شود.توجه داشته باشید که نیتروژن دارای بار مثبت پیوند دوگانه دارد .

در محیط بازی ؛ یک یون هیدروژن از پل N-N میان حلقه ها حذف شده والکترونهایی که قبلاًبرای اتصال این هیدروژن به کار می رفتند بار مثبت اتم نیتروژن انتهایی را خنثی می کنند به طوری که آن اتم نیتروژن دیگر نمی تواند پیوند پی تشکیل دهد .محلول متیل اورانژ در محیط بازی زرد می شود.

متیل اورانژ چگونه تشکیل می شود؟

از واکنش سولفانیلیک اسید ؛سدیم نیتریت و دی متیل آلانین ؛ متیل اورانژ ساخته می شود.ابتدا ؛سولفانیلیک اسید در محلول اسیدی رقیق حل شده ؛سپس سدیم نیتریت به آن اضافه می شودو نمک دی آزونیوم تشکیل می شود.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390 ساعت: 1:35 منتشر شده است
نظرات()

محلول پرمنگنات قلیایی

بازدید: 4240
دسته بندی: معرفها و محلول ها,,


10 گرم پتاسیم پرمنگنات و 10 گرم سدیم هیدروکسید را در 100 سی سی آب حل کنید.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390 ساعت: 1:34 منتشر شده است
نظرات()

محلول سولفوکرومیک

بازدید: 8457
دسته بندی: معرفها و محلول ها,,

 
10 گرم سدیم دی کرومات یا پتاسیم دی کرومات را در 20 سی سی آب حل کنید و 10 سی سی سولفوریک اسید غلیظ به آن بیفزائید. 

 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390 ساعت: 1:29 منتشر شده است
نظرات()

محلول های بافر یا تامپون

بازدید: 15731
دسته بندی: شیمی تجزیه,,

دید کلی




گاهی لازم است محلولی را که دارای PH معین است، تهیه و ذخیره کنیم. نگهداری چنین محلولی حتی مشکل‌تر از تهیه آن است. چنانچه این محلول در معرض هوا قرار گیرد، دی‌اکسید کربن (یک انیدرید اسید) جذب می‌کند و اسیدی‌تر می‌شود. چنانچه محلول در ظرف شیشه‌ای ذخیره شود، ناخالصیهای قلیایی که در اثر خیسیدن شیشه شسته می‌شود، ممکن است PH را تغییر دهد. در محلولهای بافر (تامپون)، PH در رقمی تا حدودی ثابت، حتی وقتی مقادیر کم اسید یا باز به آنها اضافه می‌شود، محفوظ می‌ماند.

محلول های بافر متشکل از یک اسید ضعیف و نمک آن و یا یک باز ضعیف و نمک آن هستند مانند:
 

 

CH3COOH , CH3COONa

 



HF , KF




NH4OH , NH4Cl



KH2PO4 , K2HPO4


 

کاتیون نمک تاثیری در عملرد بافر ندارد بنابراین بافرها را میتوان به صورت زیر نمایش دارد



CH3COOH , CH3COO-



آنیون هایی که خاصیت آمفوتری دارند نیز میتوانند با باز مزدوج خود یک محلول بافری بسازند:



H2PO4- ,HPO42-



HCO3- , CO32-



عملکرد بافر:



در یک محلول بافر تفکیک اسید به حالت تعادل رسیده ونمک آن نیز به طور کامل یونیده می شود. چنانچه به این مخلوط تعادلی اسید اضافه کنیم یون +H حاصل از تفکیک اسید تعادل را دچار آشفتگی میکند تعادل طبق اصل لوشاتلیه در جهت مصرف این یون وتولید HA حرکت میکند در این بین نمک اسید ضعیف تامین کننده منبع فراوان یون های A- برای تبدیل یون A- به اسید است. وقتی به این بافر باز اضافه کنیم یون OH- حاصل از تفکیک باز با یون H+ به شکل آب خارج میگردد یعنی وقتی باز اضافه میکنیم از یک طرف یون OH- وارد می شود واز طرف دیگر جذب H+ شده و خارج میشود اسید نیز هرچه بیشتر تفکیک میشود تا H+ کافی برای خنثی کردن تمامی باز فراهم کند.



PH بافر :



PH بافرها را می توان مطابق فرمول زیر تعیین کرد به این رابطه، رابطه هندرسن – هسل باخ میگویند.



PH = PKa + logA-/HA



بر اساس این رابطه مشخص است که هرگاه غلظت نمک یایون A- با غلطت اسید HA برابر باشد PHبرابر PKa میشود.



ظرفیت بافر:



اگرچه بافر ها در مقابل افزایش اسید یا باز مقاومت میکنند ولی هر بافر ظرفیت معینی داشته و بیشتر از آن یارای مقاومت در مقابل تغییر PH ندارد معمولا بافر هایی که نسبت غلظت اسید ونمک در آن 1:1 است بیشترین ظرفیت دارند.


روشهای تهیه بافر:


به 6 روش می توان محلول های بافری را تهیه کرد.

1) اختلاط مستقیم یک اسید ضعیف و نمک آن

2) اختلاط مستقیم یک باز ضعیف و نمک آن

3) اختلاط یک اسید ضعیف با یک باز قوی به طوریکه عده مولهای اسید به کار رفته زیادتربوده واسید به طور اضافی باقی بماند و با محصول واکنش یعنی نمک اسید ضعیف بافر بسازد.



مثلا اگر CH3COOH (استیک اسید) و NaOH (سدیم هیدروکسید) رابایکدیگر ترکیب کنیم محصول CH3COONa (سدیم استات) است حال اگر نسبت هایی از CH3COOH و NaOH بکار بریم که NaOH به طور کامل مصرف شده و از CH3COOH اضافی بماند مقدار اضافی CH3COOH و CH3COONa تولید شده مجموعا بافر تشکیل می دهند.



4) اختلاط یک باز ضعیف با یک اسید قوی به طوریکه عده مولهای باز به کار رفته زیاد تر بوده و باز به طور اضافی باقی بماند و با محصول واکنش یعنی نمک باز ضعیف بافر بسازد



به طور مثال در واکنش NH4OH با HCl که NH4Cl محصول می دهند اگر پس از پایان از NH4OH اضافی بماند با NH4Cl تولید شده مجموعا بافر میسازند.



5) ترکیب نمک یک اسید ضعیف با یک اسید قوی به طوریکه عده مولهای نمک زیادتر بوده درپایان واکنش نمک اضافی بماند و با محصول واکنش یعنی اسید ضعیف بافر بسازد



مثلا اگرNaF را با HCl مخلوط کنیم محصول HF بدست میآید که در صورتی که NaF اضافی بماند مجموعا بافر می سازند.



6) ترکیب نمک یک باز ضعیف با یک باز قوی به طوریکه عده مولهای نمک زیادتر بوده درپایان واکنش نمک اضافی مانده وبا محصول واکنش یعنی بازضعیف یک بافر بسازند.



مثلا در نتیجه اختلاط NH4Cl با NaOH محصول NH4OH بدست می آید که در صورتی که از NH4Cl اضافی بماند مجموعا بافر می سازدند.


استفاده از محلولهای بافر در صنعت و طبیعت


استفاده از بافرها بخش مهمی از بسیاری فرآیندهای صنعتی است. مثالهایی در این مورد، آبکاری و تهیه چرم و مواد عکاسی و رنگها هستند. در پژوهشهای باکتری شناسی برای حفظ PH لازم جهت رشد باکتریهای مورد مطالعه، محیطهای کشت معمولا بافری هستند. بافرها بطور وسیعی در شیمی تجزیه و همچنین برای مدرج کردن PH سنج بکار می‌رود. بدن انسان به وسیله بی کربنات، فسفات و سیستمهای پیچیده پروتئین در بافری است.



 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390 ساعت: 1:21 منتشر شده است
نظرات()

تبلور مجدد (نوبلور سازی) (Recrystallization)

بازدید: 6335

در واکنشهای آلی محصولات بندرت به صورت خالص به دست می آیند. وقتی ماده به صورت جامد باشد معمولا آنرا در حلالی حل کرده ومجددا به صورت بلور رسوب میدهند. این عمل را تبلور مجدد می نامند.

ترکیبی که میخواهیم متبلور کنیم را باید در یک حلال یا مخلوطی از حلالهای داغ، محلول بوده ودر حالت سرد همان حلالها نامحلول باشد. عمل تخلیص در صورتی انجام میشود که ناخالصی، یا در حلال سرد محلول باشد و یا در حلال داغ نامحلول باشد. در حالت دوم محلول رابصورت داغ صاف میکنیم تا ناخالصیهای محلول جدا شوند. اگر محلول رنگی باشد و ما بدانیم که جسم مورد نظر بیرنگ است مقدار کمی از زغال رنگبر به محلول سرد اضافه نموده سپس آنرا حرارت داده، بصورت داغ صاف میکنیم. زغال رنگبر، ناخالصیهای رنگی راجذب میکند.

انتخاب محیط تبلور کار ساده ای نیست، رفتار حلالیت ترکیب یا باید شناخته شده باشد و یا باید به طریق تجربی مشخص گردد. مثلا وقتی که تبلور پارا دی بروموبنزن مورد نظر باشد مخلوطی از اتانل و آب به کار میرود. ترکیب هم در اتانول سرد و هم در اتانل داغ محلول است: از اینرو اتانول تنها، برای این کار مفید نیست. از طرف دیگر این ترکیب چه در آبسرد و چه در آب داغ کم محلول است بنابر این آب تنها نیز برای این کار مفید نیست. اما مخلوط مساوی از الکل و آب در حالت داغ حلال خوبی برای جسم است و در حالت سرد حلالیت آن جزئی است از اینرو از مخلوط این دو حلال برای تبلور پارادی بروموبنزن استفاده میشود.

بعضی مواقع عمل تبلور خودبخود صورت نمیگیرد و باید آنرا بر اثر تحریک متبلور نمود. بدین منظور یا جدار داخلی ظرف در سطح محلول را میخراشند و یا ذراتی خالص از همان جسم را در محلول سرد وارد میکنند تا تبلور شروع شود. بسیاری از ترکیبات بر اثر سرد کردن محلول یا سرد کردن به همراه هم زدن به صورت بلور در میآیند. برخی ترکیبات به صورت روغن در آمده چندین ساعت و حتی گاهی چندین روز وقت لازم است تا بلور تشکیل شود.

بطور خلاصه تبلور مجدد به روش انحلال شامل مراحل زیر است:

(1)- انتخاب حلال مناسب

(2)- انحلال جسم مورد تخلیص در نقطه جوش حلال یا نزدیک به آن

(3)- صاف کردن محلول داغ برای جداکردن ناخالصیهای نامحلول

(4)- تبلور از محلولی که درحال سرد شدن است

(5)- جداکردن بلورها از محلولی که در آن شناورهستند

(6)- شستشوی بلورها برای خارج کردن محلولی که به آنها آغشته است

(7)- خشک کردن بلورها



بخش عملی

خالص سازی بنزوئیک اسید

یک گرم بنزوئیک اسید ناخالص را در ظرف ارلن مایر 50 میلی لیتری تمیزی قرار دهید. حدود 10 میلی لیتر آب به آن اضافه کنید. با چراغ گاز حرارت دهید تا به آرامی به جوش آید. در قسمتهای یک میلی لیتری به اندازه لازم آب اضافه کنید تا دیگر جسم جامدی در محلول جوشان حل نشود.

  اگر محلول رنگین است (توجه داشته باشید که بنزوئیک اسید خالص باید بیرنگ باشد) محلول را کمی سرد کنید (احتیاط: هیچگاه به محلول جوشان زغال رنگبر اضافه نکنید) حدود 1/0 گرم زغال رنگبر اضافه کنید و دوباره مخلوط را همراه با همزدن گرم کنید تا برای چند دقیقه بجوشد. مخلوط داغ را مطابق شکل (1) بصورت داغ صاف کنید. ظرف خالی را با 1 تا 2 میلی لیتر آب داغ بشویید و محلول شستشو را از صافی عبور دهید. در صورتی که محلول صاف شده هنوز رنگی باشد، عمل با زغال رنگبر را تکرار کنید. اگر طی صاف کردن بلور تشکیل شد محلول را دوباره حرارت دهید تا بلورها حل شود سپس ظرف را با شیشه ساعت یا بشر معکوسی بپوشانید و اجازه دهید به آرامی سرد شود تا به دمای اتاق برسد (اگر سریع سرد شود بلورهای ریز ایجاد میشود). سپس ظرف را برای حدود 15 دقیقه در آب یخ قرار دهید.

 

 

 به کمک صافی مکنده ای (تکه ای از کاغذ صافی را به اندازه کف قیف بوخنر بریده و در ته قیف قرار داده و با کمی حلال خیس کنید تا به کف قیف بوخنر بچسبد و مطابق شکل (2) دستگاه را ببندید.) بلورها را جمع آوری کنید و توده رسوب روی صافی را با دو قسمت کم آب سرد بشویید.

 

 

شکل (2): 1- ارلن تصفیه (ارلن تخلیه) 2- قیف بوخنر 3- شلنگ خلاء

بلور ها را بر روی تکه ای کاغذ صافی یا بهتر از آن بر روی شیشه ساعتی، پخش کنید و بگذارید تا در هوا کاملا خشک شود. وزن و نقطه ذوب محصول خالص شده را پس از اینکه کاملا خشک شد اندازه بگیرید. درصد بازده را حساب کنید.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 14 اسفند 1390 ساعت: 23:49 منتشر شده است
نظرات()

تصعید (Sublimation)

بازدید: 6742

روش تصعید را میتوان به جای تبلور برای تخلیص بعضی از جامدات به کار برد. در این روش از اختلاف فشار بخار اجسام جامد استفاده میشود و این عمل از جهتی به تقطیر ساده شباهت دارد. نمونه ناخالص در درجه حرارتی پایین تر از نقطه ذوب آن گرم میشود و مستقیما از حالت جامد به صورت بخار در می آید و بعد بخار حاصل فورا در سطح سردی به حالت جامد متراکم میشود (متبلور میشود). این دو مرحله بدون مداخله حالت مایع صورت میگیرد.

شکل زیر نمودار معمولی فازها و رابطه حالتهای جامد، مایع و بخار یک جسم را با فشار و درجه حرارت نشان میدهد. توجه داشته باشید که حالت مایع نمیتواند در شرایطی موجود باشد که درجه حرارت و فشاری که در نقطه O نمایش داده شده کمتر باشد. منحنی OA فشار بخار جسم جامد را در درجات پایین تر از نقطه ذوب نشان میدهد. این منحنی تعادل بین جامد و بخار را نمایان میسازد و از نظر تصعید حائز اهمیت است.
روش تصعید را میتوان به جای تبلور برای تخلیص بعضی از جامدات به کار برد. در این روش از اختلاف فشار بخار اجسام جامد استفاده میشود و این عمل از جهتی به تقطیر ساده شباهت دارد. نمونه ناخالص در درجه حرارتی پایین تر از نقطه ذوب آن گرم میشود و مستقیما از حالت جامد به صورت بخار در می آید و بعد بخار حاصل فورا در سطح سردی به حالت جامد متراکم میشود (متبلور میشود). این دو مرحله بدون مداخله حالت مایع صورت میگیرد.

شکل زیر نمودار معمولی فازها و رابطه حالتهای جامد، مایع و بخار یک جسم را با فشار و درجه حرارت نشان میدهد. توجه داشته باشید که حالت مایع نمیتواند در شرایطی موجود باشد که درجه حرارت و فشاری که در نقطه O نمایش داده شده کمتر باشد. منحنی OA فشار بخار جسم جامد را در درجات پایین تر از نقطه ذوب نشان میدهد. این منحنی تعادل بین جامد و بخار را نمایان میسازد و از نظر تصعید حائز اهمیت است.

 

 

 

 

 

در زیر شکل دو نوع دستگاه مورد استفاده در تصعید آورده شده است:

 

 

این دستگاهها دو خصلت مشترک دارند:

(1) محفظه ای که میتوان آنرا با اتصال به یک پمپ خلأ تخلیه کرد (نمونه ناخالص را در انتهای این محفظه میگذارند).

(2) قسمت برآمده انگشت مانندی که در مرکز این محفظه است و میتوان آنرا سرد کرد و سطحی فراهم کرد که بلورهای تصعید شده در روی آن بنشینند.

قسمت سرد در شکل بالایی با جریان آب و در شکل پایینی با محیطی مانند یخ خشک در استون یا آب - یخ خنک میشود.

برای این که در این روش تخلیص به خوبی صورت گیرد باید دو اصل رعایت شود:

(1) جسم باید فشار بخار نسبتا زیادی داشته باشد

(2) فشار بخار ناخالصیها باید اختلاف زیادی با فشار بخار جسم اصلی داشته باشد (فشار کمتر بهتر است).

چنانچه اصل اول صادق نباشد معمولا زمان لازم برای عبور مقدار قابل ملاحظه ای از جسم از مراحل تبخیر – تبلور طولانی میشود و این روش عملی نخواهد بود. در این صورت باید از روش تبلور مجدد یا کروماتوگرافی استفاده کرد.

نحوه این تخلیص را میتوان به صورت زیر به سادگی توصیف کرد. جسم جامد ناخالص را تا درجه حرارت معینی گرم میکنند. این درجه از درجه سطحی که باید جسم خالص روی آن متراکم شود (قسمت سرد) بیشتر است ولی از نقطه ذوب جسم کمتر است. جسم به وسیله فاز بخار به سطح سرد منتقل میشود زیرا فشار بخار و ناپایداری ترمودینامیکی آن مستقیما با درجه حرارت تغییر میکند (منحنی OA در شکل اول را ملاحظه کنید) . بلور هایی که در سطح سرد تشکیل میشوند بسیار خالص هستند زیرا مولکول ناخالصی معمولا در ساختمان بلوری که در حال تشکیل است داخل نمیشود و بنابر این در سطح سرد متراکم نمیشود. چنانچه فشار بخار ناخالصی با فشار بخار جسم مورد نظر مشابه باشد، روش تصعید برای خالص سازی مناسب نخواهد بود زیرا بلورهای هر دو جسم در سطح سرد تشکیل میشوند.

تعداد بسیار کمی از ترکیبات آلی برای تصعید در فشار جو فشار بخار مناسبی دارند. معمولا باید فشار خارجی کاهش یابد (خلأ) تا سرعت تبخیر جسم افزایش پیدا کند. این عمل به تقطیر در خلأ که برای اجسام مایع دیرجوش به کار میرود شباهت دارد.

به طور کلی روش تصعید اختصاص به موادی دارد که تقریبا قطبی نیستند و ساختمان نسبتا متقارنی دارند. در چنین شرایطی نیروی بین بلورها کمتر است و فشار بخار زیادتر است. شدت نیروی جاذبه ای که بین مولکولهای جسم جامد وجود دارد سهولت گریز مولکولها را از فاز جامد به فاز بخار تعیین میکند. مهمترین نیروی جاذبه نیرویی است که ماهیت الکترواستاتیکی داشته باشد. در ساختمانهای متقارن دانسیته الکترونی نسبتا به طور متقارن پخش شده و از این رو همان دو قطبی آنها کوچکتر از ساختمانهایی است که تقارن کمتری دارند و پخش الکترونی آنها قطبی تر است. ممان دوقطبی کوچک دلالت بر فشار بخار زیاد میکند. نیروی واندروالس نیز اهمیت دارد ولی معمولا اهمیت آن از نیروی جاذبه الکترواستاتیکی کمتر است. به طور کلی، مقدار نیروی واندروالس با افزایش وزن مولکولی زیاد میشود و بنابر این مولکولهای بزرگ حتی اگر متقارن باشند برای این تخلیص چندان مناسب نیستند.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 14 اسفند 1390 ساعت: 23:43 منتشر شده است
نظرات()

ساخت دستگاه‌هایی با استفاده از نانولوله‌های کربنی متقارن

بازدید: 3701
دسته بندی: خبرها,,

نانولوله‌های کربنی تک‌جداره حاوی گونه‌هایی با تقارن‌های متفاوتند که خواص الکترونیکی مختلفی دارند؛ اما برای استفاده از آنها در یک دستگاه، وجود تقارن یکسان ضروری است. برای دستیابی به چنین نانولوله‌هایی، محققان آلمانی از روش «پیچیدن پلیمری» استفاده کردند که در آن آرایه‌های نانولوله‌های کربنی در مسیر یکسانی قرار می‌گیرند. از این نانولوله‌ها می‌توانن در صنعت الکترونیک، حسگری و یا NEMS استفاده کرد.

نانولوله‌های کربنی تک‌جداره از یک ورقه‌ی اتمی به ضخامت یک اتم تشکیل شده‌اند که به‌صورت رولی با قطر 1 نانومتر درآمده‌اند. اتم‌ها در این نانولوله‌ها به‌صورت شش‌وجهی قرار دارند که نسبت به محور لوله دارای تقارن هستند. این تقارن معین فلز بودن یا نیمه‌هادی بودن نانولوله است. به‌دلیل خاصیت انتقال بار بالا و سطح بسیار بالای آن، از نانولوله‌های کربنی تک‌جداره در حسگرها و ترانزیستور استفاده می‌شود؛ اما برای این کار باید نانولوله‌های دارای تقارن یکسانی باشند که این امر بسیار هزینه‌بر و دشوار است.

رالف کروپک از مؤسسه‌ی فناوری کارلسروهه، با استفاده از پلیمر (پلی (9،9-دی-ان-اکتیل فلرونیل-2،7-دیل)) که می‌تواند نانولوله‌های کربنی تک‌جداره خاصی را دیسپرس کند، به نانولوله‌هایی با تقارنی مشخص دست یافت. نانولوله‌های مرتب‌شده با کمک دی‌الکتروفوریز در قالب آرایه‌هایی تجمع می‌یابند. حال با اعمال نیروی الکتریکی غیر یکنواخت می‌توان نیرویی را به ذرات دی‌الکتریک وارد کرد.

ساخت دستگاه

کروپک و همکارانش یک قطره از محلول حاوی نانوذرات مرتب‌شده را روی یک تراشه ریخته، به آن میدان الکتریکی متناوبی اعمال می‌کنند. این روش که کوپلینگ خازنی نام دارد، می‌تواند میدان بایاسی را روی آرایه‌ی وسیعی از الکترودها اعمال کند بدون اینکه نیازی به تماس با آن باشد. با اعمال میدان، نیروی الکتروفوریز می‌تواند نانولوله‌های مرتب‌شده را جذب کند؛ به طوری که میان الکترود قرار گیرد و در این حال پلی درون دستگاه ایجاد می‌گردد.

آرایه‌ها حاوی نانولوله‌هایی هستند که 90 درصدشان یک نوع تقارن دارند. اگر فرایند خالص‌سازی نانولوله‌های مرتب‌شده بهبود یابد، مقدار نانولوله‌های داری یک تقارن مشخص، به 100 درصد می‌رسد.

نتایج طیف‌سنجی رامان و فتولومینسانس، نشان می‌دهد که تمام نانولوله‌های یک آرایه از نظر خواص فیزیکی و الکترونیکی شبیه هم هستند.

محققان هم‌اکنون به دنبال مرتب کردن نانولوله‌ها با استفاده از روش‌های دیگر هستند.

گفتنی است که نتایج این تحقیق در نشریه‌ی ACS Nano paper به چاپ رسیده‌است.



منبع: www.nano.ir
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 14 اسفند 1390 ساعت: 17:7 منتشر شده است
نظرات()

دانلود نرم افزار محاسبات محلول سازی

بازدید: 5872
دسته بندی: نرم افزار شیمی,,

یکی از مشکلاتی که دانش آموزان و دانشجویان شیمی در آزمایشگاه با اون مواجه هستند، محاسبات محلول سازیه. یعنی اینکه برای ساختن یک محلول با یک غلظت مشخص و یک حجم مشخص از یک نمونه مایع یا جامد چه مقدار از نمونه باید برداشته شود.

این نرم افزار به راحتی این محاسبات را انجام میدهد و شما میتوانید محلول های مورد نیاز خود را به راحتی تهیه کنید.

برنامه این نرم افزار رو خودم نوشتم و درحال حاضر این نرم افزار روی PC قابل نصب هستش و نسخه قابل نصب روی گوشی موبایل رو هم دارم آماده میکنم که به محض آماده شدن تو وبلاگ قرار میدم.

در ضمن راهنمای نرم افزار هم در قالب یک فایل PDF همراه بسته دانلودی میباشد.



برای دانلود به ادامه مطلب بروید.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: یک شنبه 14 اسفند 1390 ساعت: 17:3 منتشر شده است
نظرات()

سنتز بنزوپیناکول (یک واکنش فتوشیمیایی)

بازدید: 10785
دسته بندی: شیمی آلی,سنتز,,

واکنشهای فتوشیمیائی مربوط به مولکولهایی است که با انرژی زیادی برانگیخته میشوند و روشهای سنتزی دیگر برای آنها مشکل است. از انواع واکنشهای فتوشیمیایی میتوان دیمر شدن، فتوایزومریزه شدن، اکسایش و کاهش را نام برد.

احیاء فتوشیمیایی بنزوفنون یکی از قدیمی ترین واکنشهای شناخته شده میباشد. بدین صورت که در حضور یک حلال پروتون دهنده مثل 2-پروپانل و نور ماوراء بنفش (hν)، یک محصول دیمر نامحلول به نام بنزوپیناکول تشکیل میدهد.

 


 

روش کار

در یک لوله آزمایش خشک به ابعاد 150 * 18 میلی متری 1 گرم بنزوفنون ریخته و آنرا با حدود 8 میلی لیتر ایزوپروپانل در حرارت ملایم حل کنید. سپس یک قطره استیک اسید گلاسیال اضافه کرده و تا سر لوله را با ایزوپروپانول پر کنید. درب لوله را با یک چوب پنبه ببندید بطوریکه هوای داخل آن به طور کامل خارج شود. چوب پنبه را با یک نوار پلاستیکی به طور کامل ببندید (نباید هوا داخل لوله باشد زیرا اکسیژن هوا با رادیکالها واکنش داده و واکنش اصلی را متوقف میکند).

لوله را در یک بشر کوچک پشت پنجره آزمایشگاه در معرض نور خورشید قرار دهید. پس از یک هفته واکنش کامل شده و بلورهای زیادی تشکیل میشود. بلورهای تشکیل شده را صاف کنید و پس از خشک کردن نقطه ذوب آنرا تعیین نمایید. راندمان واکنش در شرایط مناسب حد اقل 90% است.

مکانیسم

 


 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 22:32 منتشر شده است
نظرات()

تهیه سیکلوهگزن

بازدید: 5993
دسته بندی: شیمی آلی,سنتز,,

یکی از روشهای تهیه ترکیبات سیر شده آبگیری از الکلها در مجاورت یک اسید معدنی مثل اسید سولفوریک است. مکانیسم این واکنش در سه مرحله صورت میگیرد.

1- انتقال یک پروتون از اسید به الکل و تشکیل الکل پروتونه

2- جدا شدن یک مولکول آب و بوجود آمدن یون کربونیوم

3- خروج یک پروتون از یون کربونیوم و تشکیل آلکن
 

 


 

روش کار

50 گرم سیکلوهگزانول را در یک بالن 250 میلی لیتری دو دهانه که مجهز به یک مبرد برگشتی و یک دماسنج است ریخته و 3 میلی لیتر اسید سولفوریک غلیظ را کم کم و در حال به هم زدن به آن اضافه کنید. آنگاه چند عدد سنگ جوش ریخته و بالن را به مدت نیم ساعت رفلاکس کنید و بگذارید تا محلول خنک شود. (دقت کنید در مدت عمل رفلاکس دما نباید بیش از 90 درجه بشود.)


حال محصول را در یک قیف جدا کننده ریخته و به آن 12 میلی لیتر محلول اشباع نمک طعام و 10 میلی لیتر محلول کربنات سدیم 10 درصد اضافه میکنیم. (برای خنثی سازی اسید اضافی). محتوی قیف جدا کننده را به شدت به هم بزنید و بعد فاز آبی را دور بریزید و به فاز آلی آب مقطر افزوده خوب به هم بزنید و پس از جدا شدن دو فاز، فاز آبی را دور بریزید و فاز آلی را به یک بشر خشک منتقل کرده و به آن 2 الی 4 گرم کلرید کلسیم اضافه کنید تا آب اضافی محلول آلی را جذب کند. بعد از حدود 20 دقیقه آنرا صاف کنید.

حال محلول را تقطیر ساده کنید و جسمی که در دمای حدود 80 الی 85 جدا میشود سیکلو هگزن میباشد.


مکانیسم:

 


 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 22:30 منتشر شده است
نظرات()

سنتز استن

بازدید: 4899
دسته بندی: شیمی آلی,سنتز,,

در تمام روش های مربوط به سنتز استن (CH3 – CO – CH3)، از یک هیدروکربور سه کربنه به عنوان ماده اولیه استفاده می شود. و به طور خلاصه روش های مربوط به این سنتز به سه دسته تقسیم می گردد :


روش سلانز – وارن:

در این روش قسمتی از پروپان را بوسیله احتراق ناقص در درجه حرارت پایین (300 درجه سانتی گراد) اکسیده می نمایند. مواد حاصله از این عمل بی شمار است زیرا تمام درجات مختلف اکسیداسیون (برای تشکیل الکل ها، آلدئید ها، اسیدها، اکسید کربن، گاز کربنیک، همچنین تمام موادی که از اثر این فرآورده ها بر روی یکدیگر بدست می آید) در این شرائط امکان پذیر می باشد. راندمان ماکزییم استون در مواد حاصل از عمل احتراق قسمتی در حدود 13 درصد است. تهیه استن بدین طریق کمی گران تمام می شود اما باید توجه داشت که این روش برای تهیه استالدئید است و استن یک محصول فرعی بشمار می رود.

روش انتخابی برای تهیه استن:

در این روش از پروپیلن به عنوان ماده اولیه استفاده می گردد. این جسم در مقابل اسید سولفوریک آب جذب نموده به ایزوپروپانول مبدل می گردد که در اثر هیدروژن گیری از آن می توان استن بدست آورد.




H2SO4



CH3 – CH= CH2 + H2O --> CH3 – CHOH – CH3




Ni



CH3 – CHOH – CH3 --> CH3 – CO – CH3 + H2


 

دومین مرحله (یعنی هیدروژن گیری) همیشه در مقابل کاتالیزور جامدی مثل نیکل انجام می گیرد. ممکن است عمل را در فاز گازی شکل و دمای بالا (طریقه شل) یا در فاز مایع با دمای ملایم (روش موسسه فرانسوی نفت) انجام داد. انتخاب دقیق شرائط عمل در دو مرحله فوق سبب گردیده است که راندمان عمل خیلی خوب و قابل ملاحظه باشد. با وصف این مطلب این روش بوسیله متد بعدی مورد رقابت قرار گرفته است زیرا در طریقه سوم علاوه بر استن می توان فنل هم تهیه نمود.

روش کومن:

در این روش با استفاده از مواد اولیه بنزن و پروپیلن می توان ترکیبات فنل و استن را تهیه نمود. بنزن و پروپیلن به نسبت یک مول - یک مول در مجاورت کاتالیزور اسید در فاز هتروژن (H3PO4) یا هموژن (H2SO4) کندانسه می گردد و در نتیجه به ایزوپروپیل بنزن (که کومن نامیده می شود.) تبدیل می شود. مایع حاصله در اثر گاز اکسیژن کومن می نماید که از هیدرولیز آن در حدود 90 در جه سانتی گراد استن و فنل تهیه می گردد.



این طریقه سنتز کاملا انتخابی است و فعلا موارد استعمال هر دو محصول که تواما می شود تقریبا یکسان و برابر می باشد و اگر هم تغییراتی از نظر احتیاج در بازار آید مازاد یکی از آنها را می توان به موادی دیگری تبدیل نمود.

 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 22:21 منتشر شده است
نظرات()

شعله ور کردن شکر بدون آتش

بازدید: 4425


در نيمه زيرين یک ظرف، بلور پتاسیم کلرات و در نيمه بالايي شکر قرار میدهیم


حالا میتوانيم از بقیه بخواهیم از شکر بچشند وببینند که واقعا شکر است


حال یك همزن یا یك عصای شعبده بازی که قبلا به اسيد سولفوریک آغشته شده را به ظرف حاوی شکر(در واقع پتاسیم کلرات) نزدیک میکنیم واینطوری شما ميتوانيد شکر را بدون آتش شعله ور کنید


نکته: این آزمایش را هیچ وقت در یك فضای بسته انجام ندهید برای انجام آن حتما از فضای باز استفاده کنید.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 22:20 منتشر شده است
نظرات()

دستمال چگونه نمي سوزد؟

بازدید: 3886


ابتدا 100 سانتي متر مكعب الكل اتيليك (اتانول) را در 600 سانتي متر مكعب آب مخلوط نماييد.

سپس يك دستمال پارچه اي را در آن مايع خيس كنيد و بعد با خيال راحت آن را آتش بزنيد و خاطر جمع باشيد كه دستمال هر چند شعله ميكشد اما نميسوزد زيرا الكل مشتعل ميشود ولي بخار آبي كه از دستمال بلند ميشود مانع سوختن آن ميگردد.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 22:19 منتشر شده است
نظرات()

آتش در کف دست

بازدید: 4477

شعبده‌باز در حضور مردم مايعي را در گودي دستش مي‌ريزد. و بي‌آنكه به آن كبريت بزند، شعله آتش در كف دستش زبانه مي‌كشد. او در جلو سن قدم مي‌زند، و بدون احساس ناراحتي با تماشاگران صحبت مي‌كند، تا مايع تمام شود، و شعله فروكش كند. سپس دستش را با يك دستمال پاك مي‌كند، و به ادامه برنامه‌اش مي‌پردازد. چگونه اين كار ممكن است؟


در اينجا شعبده‌باز از علم شيمي استفاده مي‌كند، و هرگز از چشم‌بندي و مهارت دست، و وارونه جلوه‌دادن حقايق بهره نمي‌برد. شما نيز اگر علاقمند به اين گونه نمايشات علمي هستيد، كافي است كه ابتدا 12 سانتيمتر مكعب سولفيدكربن و 8 سانتيمتر مكعب تتراكلريدكربن تهيه كنيد. ابتدا آنها را خوب با هم مخلوط كنيد. سپس بدون اينكه كسي متوجه شود، دست خود را روي بخاري نيم‌گرم، و يا آجري كه روي اجاق برقي قرار دارد – و نظاير آن – گرم كنيد، و آنگاه مخلوط را در گودي دست خود بريزيد، در مدتي خيلي كوتاه مايع شروع به شعله كشيدن مي‌كند، البته اين سوختن با بوي خيلي زننده همراه نيست، و حتي مي‌توان در داخل ساختمان نيز به اجراي آن اقدام كرد.


يادآوري مي‌كنيم، در صورتي كه وقعيت مناسب نباشد، تا شما قبلاً دستتان را تا آن حد گرم كنيد، مي‌توانيد مايع دست خود را به كمك يك لوله شيشه‌اي مشتعل سازيد. يعني لوله شيشه‌اي را مدت كوتاهي روي شعله اجاق گاز بگيريد و داخل مايع قرار دهيد. اگر مواد تازه و مؤثر باشند، اين روشها براي مشتعل كردن آن كافي خواهد بود. در غير اينصورت كبريت بكشيد، و به فاصله كمي از آن نگه داريد، مايع شعله‌ور خواهد شد، اما دست شما آن‌قدر گرم نمي‌شود، كه غيرقابل تحمل باشد.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 22:18 منتشر شده است
نظرات()

شمع در شمعدان خود به خود روشن ميشود

بازدید: 3727


شمع ها قبلا نبايد روشن شده باشند.

قبلا تارهاي فتيله را با سوزن از هم جدا كرده و افشان كنيد.

كافي است كه 2 گرم فسفر تهيه كنيد و آن را در 5 برابر حجم خود دی سولفيد كربن حل كنيد.

اگر روي شمع ها يك قطره كوچك دی سولفيد كربن شامل فسفر بريزيد شمع ها بعد از 10 دقيقه روشن خواهند شد.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 22:17 منتشر شده است
نظرات()

یخ داغ تهیه كنید

بازدید: 4898

بدون تردید هرگاه صحبت از یخ می‌شود همه ما به یاد سرما می‌افتیم اما این بار می‌خواهیم شما را با نوعی یخ آشنا كنیم كه برخلاف یخ‌های معمولی به جای این كه سرد باشد داغ است. سدیم استات و یا به عبارت دیگر همان یخ داغ ماده شیمیایی عجیب و منحصر به فردی است كه شما می‌توانید آن را به آسانی و با استفاده از مقداری سركه و جوش‌شیرین تهیه كنید.

اگر سدیم استات را تا دمایی پایین‌تر از نقطه ذوب آن سرد كرده و سپس آن را به شكل بلوری درآورید یخ داغ تهیه كرده‌اید. از آنجایی كه این فرآیند گرمازاست بنابراین ماده یخی شكل حاصل از آن در نتیجه حرارت آزاد شده در جریان این فرآیند داغ و سوزان خواهد بود. انجماد سدیم استات مایع تا حدی سریع انجام می‌شود كه همزمان با ریختن آن می‌توانید شكل خاصی را به آن بدهید.

در یك ظرف یك لیتر سركه را با چهار قاشق غذاخوری جوش‌شیرین تركیب كرده و محتوی ظرف را برای مدت زمان كوتاهی به‌هم بزنید. در نتیجه واكنش شیمیایی انجام شده بین این دو ماده سدیم استات و گاز دی‌اكسید كربن حاصل می‌شود.

توجه داشته باشید كه اگر جوش‌شیرین را به آرامی به سركه اضافه نكنید آتشفشانی در ظرف شما ایجاد خواهد شد كه از كناره‌های ظرف به بیرون می‌ریزد. از آنجایی كه سدیم استات حاصل بسیار رقیق است لازم است آن را برای مدت زمان كوتاهی بجوشانید تا غلیظ‌تر شود.

این كار را تا زمانی ادامه دهید كه در سطح محلول یك پوسته كریستالی تشكیل شود. با توجه به شدت حرارت و مدت زمانی كه این محلول در معرض حرارت قرار می‌گیرد تا غلیظ شود رنگ نهایی آن متفاوت خواهد بود. پس از آن بلافاصله سطح محلول را بپوشانید تا از تبخیر آن جلوگیری شود. اگر بلورهایی در محلول شما شكل گرفته است باید مقداری آب با سركه به آن اضافه كنید. پس از آن می‌توانید آن را در یخچال قرار دهید تا یخ بزند.

در حقیقت سدیم استات موجود در این محلول به دست آمده كه در یخچال قرار گرفته است نمونه‌ای از یك مایع ابرسرد است.

اگر دمای محیط كمتر از نقطه ذوب سدیم استات باشد، این ماده به شكل مایع خواهد بود اما شما می‌توانید با اضافه كردن یك قطعه كریستالی كوچك از سدیم استات و یا لمس كردن سطح محلول با یك قاشق و یا حتی انگشت دست‌تان فرآیند تشكیل بلور در این محلول را راه‌اندازی كنید.

همزمان با تشكیل یخ، گرما آزاد خواهد شد و شما می‌توانید به آسانی حرارت خارج شده از ظرف محتوی محلول را احساس كنید. سدیم استات یك ماده شمیایی بی‌خطر است و بنابراین می‌توانید با خیالی آسوده این آزمایش علمی را تجربه كنید.

معمولا از این ماده به عنوان یك طعم‌دهنده خوراكی و برای بهبود طعم و مزه غذاها استفاده می‌شود و این در حالی است كه می‌توان آن ‌را به عنوان یك ماده شمیایی فعال در مواد غذایی كه به صورت گرم بسته‌بندی می‌شوند نیز استفاده كرد و اما نكته جالب توجه این كه حرارت و گرمای حاصل از انجماد این ماده خطراتی مشابه آسیب‌های ناشی از سوختگی‌های معمولی را به همراه نخواهد داشت.

اگر محلولی را كه در حال انجماد است در ظرف دیگری بریزید می‌توانید آن را به شكل دلخواه خود درآورید، البته باید این نكته را مورد توجه قرار دهید كه این مجسمه یخی قابلیت ذوب مجدد را نیز دارد.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 22:12 منتشر شده است
نظرات()

واکنش نوسانی

بازدید: 4875

هرگاه محلولی از مالونیک اسید، نشاسته و یون منگنز II به محلولی از هیدروژن پراکسید، یون یدات و سولفوریک اسید اضافه شود حبابهای گاز تشکیل می شود و رنگ مخلوط حاصل به صورت نوسانی مرتبا از بی رنگ به کهربایی و آبی در می آید. وقتی مخلوط واکنش بهم نخورد نوسانهای رنگ محلول تمام نمی شود. نمایش واکنش الکترودها نشان می دهد که تغییرات در پتانسیل الکتروشیمیایی با تغییرات رنگ همراهی می کند. سرانجام تکرار بین نوسانهای طول موج ها و تغییرات در پتانسیل کوچکتر می شود تا در آخر تغییراتی مشاهده نمی شود.



با بهم زدن محلول:


محلولی از مالونیک اسید، نشاسته و کاتالیست منگنز II به محلولی از هیدروژن پراکسید، یدات و سولفوریک اسید اضافه می شود. واکنش شامل چندین مرحله است:


یک مرحله تولید میکند ید، گاز هیدروژن، گاز کربن دی اکسید وقتی غلظت ید به اندازه کافی باشد تری یدید پدید می آید و کمپلکس آبی رنگی با نشاسته تولید می شود.


مرحله دوم استفاده از ید، تغییر میدهد تشکیل کمپلکس آبی را.بر اساس نوسانات غلظت ید، رنگ محلول تغییر میکند از بی رنگ به کهربایی تا آبی.

 


بدون بهم زدن :



واکنش را بدون بهم زدن تکرار می کنیم در نتیجه نوسانات رنگ کل مخلوط منظم نمی شود. تغییر رنگ ظاهر میشود مانند یک موج در بین مخلوط. همچنین تشکیل حبابهای گاز هم نوسانی است.

(بدقت گوش کنید که تغییر صدای فش فش هماهنگ با تغییر نوسانی رنگ است.)

 


واکنش زیرنظر گرفته شده با الکترودها:

محلولی از مالونیک اسید، نشاسته و کاتالیست منگنز II به محلولی از هیدروژن پراکسید، یدات و سولفوریک اسید اضافه می شود. پتانسیل الکتریکی محلول زیرنظر گرفته میشود با الکترود پلاتین متصل به یک نوار ثبت کننده نمودار. تغییر هر رنگ همراه با تغییر ولتاژ است. با پیشرفت واکنش، زمان تغییر بین رنگ و ولتاژ زیاد میشود. سرانجام نوسانات رنگ دیگر قابل مشاهده نیست، و نوسانات ولتاژ خیلی کم خواهد شد. تولید ید ادامه خواهد یافت تا یکی از واکنش دهنده ها تمام شود.

 


 

 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 21:54 منتشر شده است
نظرات()

سلام آتشین

بازدید: 5450

روی میز یک صفحه کاغذ قرار دارد. شما آن را به دست گرفته در حالیکه فندکی در دست دارید، به تماشاچیان تعظیم کرده و در ضمن، فندک روشن را به کنار کاغذ می‌زنید. یک مرتبه کلمه سلام به خط درشت روی کاغذ ظاهر می‌گردد در حالیکه این نوشته شعله می‌کشد و تماشاچیان را غرق در شگفتی می‌سازد.


مواد و وسایل مورد نیاز:

10 گرم نیترات پتاسیم که در 25 سانتی متر مکعب آب حل کرده اید.

یک قلم نقاشی کوچک

یک صفحه تقریبا بزرگ کاغذ ضخیم که در ضمن کمی قابل نفوذ باشد.


روش کار:

بعد از تهیه این وسایل، ساعتها قبل از اجرای نمایش و دور از چشم تماشاچیان کلمه سلام را با محلول غلیظ نیترات به وسیله قلم نقاشی روی کاغذ مزبور بنویسید. پس از خشک شدن آن دوباره همین کلمه را روی آن مجددا بنویسید و این کار را چند بار تکرار کنید تا ضخامت این نوشته به حد کافی باشد. ضمنا باید تمام حروف این کلمه را به هم متصل کنید. به محض تماس فندک با یک نقطه از نوشته، قسمت‌هایی از کاغذ که به وسیله نیترات پتاسیم اکسید شده است می‌سوزد و ایجاد روشنایی می‌کند. به جای کلمه سلام می‌توانید کلمات مناسب دیگری به همین شیوه روی کاغذ بنویسید و آتش بزنید.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 21:53 منتشر شده است
نظرات()

آتش گرفتن و نسوختن اسکناس

بازدید: 5183

شعبده باز یک اسکناس را با انبر گرفته و با یک فندک آنرا آتش میزند. اسکناس شعله ور میشود و بعد از مدتی آتش خاموش میگردد ولی اسکناس سالم میماند.


وسایل لازم:


۱- یک اسکناس

۲- انبر

۳- کبریت یا فندک

۴- نمک

۵- محلول ٪ ۵۰ الکل و ٪ ۵۰ آب


نحوه انجام کار:


محلول 50% آب و 50% الکل را از مخلوط کردن دو مقدار مساوی آب و الکل (مثلا نصف استکان آب و نصف استکان الکل 95% موجود در بازار) تهیه کنید. سپس برای داشتن شعله رنگی اندکی نمک یا هر ماده تولید کننده رنگ به محلول آب-الکل اضافه کنید و بهم بزنید تا حل شود. اسکناس را در محلول آب-الکل کاملا خیس کنید تا به طور کامل مرطوب شود. برای برداشتن اسکناس از انبر استفاده کنید. اجازه دهید که محلول اضافی خارج شود. اسکناس مرطوب را از محلول آب-الکل دور کنید (بدلیل قابلیت اشتعال بالای الکل شعله را از ظرف الکل یا مخلوط آب و الکل دور نگه دارید). اسکناس را روی شعله روشن کنید و اجازه دهید بسوزد تا خودش خاموش شود.

بدلیل امکان آتشسوزی، این آزمایش را در محیط باز و دور از وسایل آتشگیر انجام دهید.


دلیل نسوختن اسکناس


در واقع آتش ایجاد شده از سوختن الکل است و از واكنش سوختن الكل، گرما، نور و دي اكسيد كربن و آب توليد مي شود.

C2H5OH + 4O2 -> 2CO2 + 3H2O


وقتي كه اسكناس توسط محلول آب-الكل خيس مي شود، چون فشار بخار الكل بالاست، بخار الکل اطراف اسكناس را فرا مي گيرد. وقتي كه اسكناس آتش مي گيرد در حقيقت الكل مي سوزد نه اسكناس. دمايي كه بواسطه سوختن الكل بوجود مي آيد آنقدر بالا نيست كه باعث تبخير آب شود بنابراين اسكناس مرطوب مي ماند و دچار سوختن نمیشود. بعد از اينكه الكل سوخت، شعله خاموش مي شود و مقدار كمي رطوبت بر روي اسكناس باقي مي ماند.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 21:51 منتشر شده است
نظرات()

احتراق خود به خودی با افزودن آب

بازدید: 4258

تجهیزات: کپسول آتش نشانی جهت ایمنی – بشر ۲۵ml – آبفشان – عینک ایمنی – دستکش محافظ


مواد: پوشال چوبی، سدیم پروکسید (Na2O2) و آب


احتیاط (توجه): Na2O2 تقریبا مثل سدیم به طور خود به خودی با آب واکنش می دهد. Na2O2 و هیدروژن پر اکسید می توانند سبب سوختگی شوند و از تماس آن ها با پوست باید پرهیز نمود. در تمام مدت باید از عینک ایمنی و دستکش محافظ استفاده شود.


روش کار آزمایش: بشری را از تراشه های چوب یا پوشال های چوبی پر نمایید قبل از شروع آزمایش ۰٫۴ گرم Na2O2 را بر روی پوشال های چوبی بریزید. بلافاصله به وسیله پیست (آبفشان) چند قطره آب بر روی آن بیافزایید. آب به طور خود به خودی با Na2O2 واکنش نموده، پوشال های چوبی شروع به سوختن می نمایند. در اغلب موارد بشر می شکند.


توضیحات: Na2O2 یک اکسنده قوی است و غالبا به طور انفجاری با ترکیبات آلی اشباع نشده واکنش می دهد (همراه با افروختگی) در حضور مقدار کمی آب Na2O2 واکنش می دهد تا اکسیژن آزاد نماید.


Na2O2 + H2O → 2NaOH + O


NaOH به عنوان کاتالیزور در یک مرحله حد واسط H2O2 را تشکیل می دهد. به هر حال در دمای پایین Na2O2 با آب واکنش می دهد تا NaOH و H2O2 را تشکیل دهد.


Na2O2 + 2H2O→ H2O2 +2NaOH
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 21:49 منتشر شده است
نظرات()

شمع را با آب روشن کنيد

بازدید: 5343

شمعی را به دوستانتان نشان دهيد و به آن ها بگوييد که می خواهيد شمع را روشن کنيد ولی متأسفانه کبريت نداريد.

مسلما عده ای سعی می کنند که به شما کبريت بدهند، ولی شما قبول نکنيد وبه آن ها بگوييد راضی به زحمت شما نيستم و خودم شمع را با آب روشن می کنم!

مسلما دوستانتان تعجب می کنند و شايد حتی به شما بخندند. ولی توجه نکنيد و ليوانی را پر از آب کنيد، سپس مقداری از آن را بخوريد تا همه متوجه شوند که آب معمولی است.

حالا انگشت خود را در آب فرو برده و سپس روی فتيله ی شمع بگيريد تا يک قطره از آب روی آن بچکد، دوستانتان در کمال تعجب مشاهده می کنند که اين شمع روشن می شود.


 فکر می کنيد دليل آن چيست؟


شما قبلا يک تکه پتاسيم کوچک را در لابلای تارهای فتيله ی شمع قرار داده ايد و وقتی يک قطر آب را روی آن می ريزيد، واکنش شيميايی بين پتاسيم و آب باعث اشتعال فتيله می شود.


توجه


در هنگام کار با پتاسیم نکات ایمنی را رعایت نمائید.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 21:47 منتشر شده است
نظرات()

روش محاسبه ترکیب نهایی محلولهای سه جزئی به روش ترسیم مثلث متساویالاضلاع (Equilateral Triangle)

بازدید: 4827
دسته بندی: شیمی فیزیک,,

مثال 1) بر روی 100 kg محلول حاوی 15% کلراید پتاسیم و 25% کلراید سدیم و بقیه آب، 50 kg محلول حاوی 70 % کلراید پتاسیم و بقیه آب افزوده میشود. به روش ترسیمی مثلث متساوی الاضلاع ترکیب محلول را به دست آورید.


ترکیب نهایی بر روی پاره خط MF واقع است که طبق محاسبات زیر مختصات نقطه N به دست میآید.




 

بدین ترتیب پس از به دست آمدن مختصات نقطه N با رسم خطوط موازی از نقطه N نسبت به خطوط داخل مثلث، ترکیب محلول نهایی به دست میآید.


جهت چرخش و کاهش درصد هر ضلع مثلث ( مخلوط دوتایی) عکس حرکت عقربههای ساعت میباشد. ابتدا ترکیب دوتایی داده شده در مسئله به صورت خط چینهای قرمز موازی با خطوط داخلی مثلث رسم میشود . نقطه تلاقی خطچیهای قرمز یا نقطه M به صورت خط سبز به نقطهای از ترکیب دوتایی داده شده در مسئله یعنی نقطه F وصل میشود. پس از مشخص شده پاره خط MF برای یافتن مختصات نقطه N از روابط بالا و اندازهگیری طول پاره خط با خط کش ترکیب محلول نهایی مشخص میشود.



نکته : برای دقت در محاسبات و به دست آوردن درصد ترکیب نهایی ترسیم مثلث میباید در کاغذ میلیمتری انجام شود.


مثال 2) سه محلول مختلف از اسید سولفوریک، اسید نیتریک و آب با اوزان مختلف و ترکیب درصد مندرج در زیر موجود است. اگر هر سه محلول را به ترتیب مخلوط و سپس وزن کل با آب خالص به 2400 kg رسانده شود، غلظت محلول نهایی را به روش گرافیکی مثلث متساوی الاضلاع تعیین نمایید.
H2O 10 %
H2SO4 = 50 %
HNO3 = 40%
A= 800 kg

H2O 10 %
H2SO4 = 20 %
HNO3 = 70 %
B = 400 kg

H2O = 40 %
H2SO4 = 40 %
HNO3 = 20 %
C = 600 kg




ترکیب درصد مخلوط A و B بر روی پاره خط AB ( خط مشکی) و در نقطهای چون M واقع است.



 

ترکیب درصد مواد در مخلوط A و B و C بر روی پاره خط MC (خط آبی) و نقطهای مانند Q واقع است.

 



در نهایت ترکیب درصد محلول نهایی در نقطهای مانند P(نقطه سبز) بر روی پاره خط ZQ (خط قرمز) واقع است.



 

روش مثلث قائمالزاویه(Right Triangle) 



مثال 3) جهت تهیه اسید مورد نیاز در فرآیند نیتراسیون با ترکیب وزنی اسید سولفوریک 45% ، اسید نیتریک 30% و آب 25% از آب خالص، اسید سولفوریک غلیظ با درصد ترکیب (H2SO4 98 % , H2O 2% ) ، اسید نیتریک با درصد ترکیب (HNO3 68% , H2O 32 %) و آب اسفاده میشود جهت تهیه 10000kg مخلوط نیتراسیون چه مقدار از مواد یاد شده مورد نیاز است.



 

برای محاسبه و به دست آوردن جرم اسید سولفوریک و نیتریک یعنی M(n+s) و جرم آب Mw به وسیله خط کش پاره خطهای MF و FS اندازهگیری شده و بر حسب میلیمتر یا سانتیمتر و در فرمول قرار داده میشود. 



 

برای محاسبه و به دست آوردن جرم اسید سولفوریک یعنی M(s) و اسید نیتریک یعنی M(n) به وسیله خط کش پاره خطهای MN و MW اندازهگیری شده و بر حسب میلیمتر یا سانتیمتر و در فرمول قرار داده میشود.

 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 21:35 منتشر شده است
نظرات()

تعادل اسید و باز در بدن

بازدید: 4394
دسته بندی: متفرقه,,

غذایی که ما مصرف می کـنیم با اکسیژن ترکیب گردیده و انـرژی تـولید میـکند امـا پـس ازسوختن، غذا تبدیل به یک پسـماند اسیدی شده و وارد جریان خون میگردد. این مواد زائد از طریق تعریق و ادرار دفع می گردند اما همیشه بدن قادر نیست تا با این افزایش اسیدیته مقابله کند. این مواد زائد اسیـدی غالبا از اسیـدهـای چـرب، کـلستــرول، اسید اوریـک، سـنگهای کلیه، فسفاتها و سولفاتها تشکیل یافته اند. تجمع این مواد زائد در بافتهای بدن روند پیری را سرعت میبخشند.

علت کلسترول بالا کم تحرکی و مصرف نان و پاستای بیش از حد-علت اسید اوریک مصرف گوشت-علت اسید فسفریک مصرف برنج، برخی غلات و نوشابه های گازدارو منشاء اسید سولفوریک مصرف زرده تخم مرغ میباشد. اسید فسفریک و اسید سولفوریک برای بدن سمی میباشند و میبایست توسط مواد معدنی خنثی گردند تا به بدن آسیب نرسانند. کلا بدن برای متعادل نگه داشتن سطح PH خون یا مواد اسیدی را در بافتهای بدن رسوب میدهد که با تداوم این روند اسیدیته اینگونه بافتها افزایش یافته و نهایتا به مرگ سلولها و سرطانی شدن آنها می انجامد و یا به کمک مواد معدنی و قلیایی ارگانها و استخوانها آنها را خنثی میسازد. کلسیم، منیزیوم، سدیم و پتاسیم از مهمترین مواد معدنی قلیایی میباشند که بدن برای خنثی کردن مواد اسیدی از آنها استفاده میکند. در واقع با ترکیب اسید و باز یک نمک خنثی تشکیل شده و از کلیه ها دفع میگردد. بدن برای خنثی سازی مواد اسیدی از کلسیم استخوانها برداشت میکند که نهایتا به پوکی استخوان منجر خواهد شد.

درجه PH از 0 تا 14 متغیر میباشد. اعداد بالای 7 قلیایی (باز) و اعداد پایین 7 اسیدی محسوب میگردند.PH 7 نیز خنثی نامیده میشود. خون، لنف و مایع مغزی-نخاعی در بدن به گونه ای طراحی گردیده اند که در محیطی اندکی قلیایی (بازی) میبایست بسر ببرند. نسبت ایده آل اسید به باز در خون میبایست 20:80 باشد.PH طبیعی خون نیز 7.4 میباشد.

اسیدی شدن PH خون علل گوناگونی دارد:

1- استرس هیجانی. استرس و تنش اسیدیته خون را افزایش میدهد.

2- رژیم غذایی اسیدی کننده خون.

3-تجمع مواد سمی.

4-واکنش سیستم ایمنی بدن.

بدن برای جبران PH اسیدی از املاح معدنی قلیایی استفده میکند. چنانچه رژیم غذایی حاوی مواد معدنی کافی برای جبران نباشد، همانطور که توضیح داده شد تجمع اسید در سلولهای بدن و یا آزادسازی مواد معدنی استخوانها را در پی خواهد داشت. جالب است بدانید که PH 6.9 خون میتواند منجر به مرگ انسان گردد. هنگامی که اسیدیته خون و مایعات بدن از حد معمول افزایش می یابند مشکلات بسیاری را در بلند مدت برای فرد پدید می آورد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

1- پیری زود رس.

2-آسیب به سیستم قلبی-عروقی-افزایش تصلب شرایین.

3- افزایش وزن، چاقی و دیابت.

4-سنگ کلیه و نارساییهای کلیوی و مثانه ای.

5-کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن.

6-افزایش آسیبهای رادیکالهای آزاد خون.

7-پوکی استخوان.

8- درد مفاصل، آرتروز، درد عضلات و تجمع اسید لاکتیک.

9-خستگی مزمن-سردرد-سر گیجه-ترش کردن(رفلکس معده)-گاستریت معده-کاهش انرژی.

10-افزایش ترشحات مخاطی.

11-افزایش تنش واسترس-بی خوابی.

12-خشکی پوست ومو-ناخنهای شکننده.

13-افزایش بروز سرطان.

14-کاهش توانایی بدن در جذب مواد معدنی و دیگر مواد مغذی.

البته بیش از حد قلیایی شدن خون نیز برای بدن مضر میباشد و باید سعی شود تا تعادل اسید و باز بدن با مصرف رژیم غذایی مطلوب حفظ گردد. از آنجایی که بدن در محیط اندکی قلیایی تر بهترین کارایی را داراست بنابراین باید بیشتر از غذاهایی که پس از گوارش یافتن تولید باز میکنند استفاده شود. میزان اسیدی و قلیایی بودن مواد غذایی پس از گوارش آنها تغییر می یابد. مثلا پرتغال که یک میوه بسیار اسیدی ست پس از متابولیزه شدن ادرار را قلیایی میکند.

مواد غذایی که پس از مصرف بدن را اسیدی میکنند (20 تا 40 درصد رژیم غذایی را باید شامل گردد):

شیرین کننده های مصنوعی-گوشت-نوشابه های گازدار-غلات و حبوبات فاقد سبوس-شکلات-سیگار-قهوه-داروها-ماهی-مربا-ژله ها-پاستا-شیرینی و کیک-نمک-شکر سفید-چای سیاه-سرکه سفید-شیر-تخم مرغ-لبنیات (به غیر از ماست)-ذرت-عدس-زیتون-زغال اخته-آلو-بستنی-سوسیس و کالباس-آسپرین-غذاهای سرخ کرده-آجیل-آب میوه های غیر طبیعی (موجود در سوپر مارکتها)-روغنها(بویژه زیتون)-خردل-ترشی ها.

مواد غذایی که پس از مصرف بدن را قلیایی میکنند (60 تا 80 درصد رژیم غذایی را باید شامل گردد):

تمام میوه ها به غیر از آلو-تمام سبزیجات-جوانه ها-ادویه جات-نخود فرنگی-لوبیا-آجیل(بادام)-ماست-سینه مرغ-تخم مرغ پخته-عسل.

*با خیساندن آجیلها (مغزها) درون ظرف آب به مدت چند ساعت میتوانید از خاصیت تولید اسید این مواد غذایی بکاهید.

*با طولانی کردن مدت جویدن غلات میتوانید از خاصیت اسید سازی آنها بکاهید. (هر لقمه را 40 بار بجوید).
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 21:32 منتشر شده است
نظرات()

کاربرد شیمی در زندگی روزمره

بازدید: 7433
دسته بندی: متفرقه,,

مقدمه
«امروز در مسیر خود حتماً وسایل نقلیه ی گوناگونی را دیده ایم. لاستیک چرخهای این وسایل همگی محصول صنعت شیمیایی است. احتمالاً لباسی را که پوشیده ایم از الیاف مصنوعی مانند نایلون، اُرلُن یا داکرون است. غذایی که می خوریم ممکن است در پوشش پلاستیکی بسته بندی شده باشد که آن هم یک محصول صنعت شیمیایی است. اگر برای کنترل عفونت در بدن آنتی بیوتیک خورده ایم در واقع از یک ماده ی دارویی شیمیایی استفاده کرده ایم. پس، هر چیز در زندگی ما به شیمی مربوط می شود»

«چون رشته شیمی تقریباً همه ی جوانب زندگی ما را در بر می گیرد، شیمیدانان به طرحهای پژوهشی متنوعی می پردازند که تنوع آن ذهن را به حیرت می اندازد. بسیاری از شیمیدانان دست اندرکار بیماری هایی مانند ایدز هستند که در حال حاضر غیر قابل علاج اند.

شیمیدانان هم چنین شدیداً درگیریافتن راههایی برای بهبود کیفیت محیط اند. ادامه ی اوزون در استراتوسفر نرساند، خواهد انجامید. پژوهش در باره ی شیمی آب دریا به امکان می دهد تا راههای آبی بسیاری را که طی سالها سوء استفاده و غلظت شدیداً آلوده شده اند، تمیز کنیم.

شیمیدانان با همکاری نزدیک با کارکنان سازمان حفاظت محیط درصدد یافتن روشهایی برای تمیز کردن زباله دانها و محلهای تخلیه زباله هستند که به طور نامناسب یا غیر قانونی باقی مانده اند.»

مواد مخاطره آمیز در خانه

«بعضی از مخاطره آمیزترین مواد، همچنین بعضی از موادی که محیط زیست را بسیار آلوده می کنند، در خانه ی ما وجود دارند. مواد مخاطره آمیز شامل مواد سمی، خورنده و آتشگیرند. حشره کشها، بعضی از داروها، ضد یخ و الکل صنعتی چند نمونه از مواد سمی است. مواد خورنده، پارچه ها، فلزات و چیزهای دیگر را تباه می کنند. مواد پاک کننده ی دستشوییها و اجاقها، مواد رنگبر و اسید باتری اتومبیل از مواد خورنده هستند. مواد آتشگیر موادی هستندکه به آسانی می سوزند مانند بنزین، گاز فندک و بعضی از افشانه ها.

این گونه مواد برای سلامتی و ایمنی انسان و جانوران دست آموز خانگی مخاطره آمیزند، تنها یک لیتر نفت که روی زمین ریخته شود، ممکن است مخزن آب را آلوده کند. مواد پیشران قوطی افشانه ها که در جو آزاد می شوند، لایه ی اوزن را تخریب می کنند.

ما می توانیم به جای بعضی از این مواد، از مواد بی خطر استفاده کنیم. مثلاً به جای فراورده های پاک کننده ی در و پنجره که شامل فسفاتها و آمونیاک هستند، محلولی از آب و سرکه به کار ببریم. سرکه فقط محلول ملایمی از استیک اسید است و شیمی نیست. هم چنین می توان برای پاشیدن محلول ها یا مواد دیگر به جای قوطیهای افشانه ای از پمپ استفاده کرد.»

پوششهای که مانع خوردگی می شوند

»خوردگی واژه ی شایعی است که برای توصیف واکنش بعضی از فلزات با محیط انها بکار برده می شود. برای مثال، آهن یک فلز فعال است و به کمک پاره ای از خواص ویژه ی آب، با اکسیژن هوا ترکیب شده، آهن (III) اکسید یا زنگ آهن می دهد.

یک راه ممکن برای جلوگیری از زنگ زدن آهن این است که آهن یا فولاد را با فلزی که با محیط خود واکنش نمی دهد بپوشانیم. زینت دادن بعضی قسمتهای اتومبیل با آب کروم، مثالی از این نوع پوشش است. پوشش با فلز روی نیز روش دیگری برای محافظت فلز است. در شرایط معمولی، فلز روی با آب و کربن دی اکسید در هوا واکنش داده، پوشش روی کربنات تشکیل می شود که در برابر خوردگی بیشتر مقاومت می کند. برای مثال، نمی توان میخ را برای جلوگیری از زنگ زدن گالوانیزه (با روی پوشاندن) کرد.

بعضی شکلهای خوردگی مانند ترکیبات روی کربنات، مفید است. برای مثال، آلومینیوم وقتی در معرض هوا قرار می گیرد. پوشی از آلومینوم، اکسسید روی آن تشکیل می شود که از خوردگی بیشتر جلوگیری می کند. زنگار روی مجسمه ها و تندیسهاو پوشش سبز روی بسیاری از اشیای برنزی یا برنجی Cu2CO3(OH)2 است که آن نیز یک پوشش محافظ است.»

مه دود

«مه دود در اصل به صورت مخلوطی از دود و مه تعریف می شود. اما امروزه واژه ی مه دود به طور اختصاصی تر برای مه دود فوتوشیمیایی به کار می رود. این نوع مه دود با شکسته شدن مولکولهای مواد آلوده کننده موجود در هوا بر اثر نور خورشید ایجاد می شود. بسیاری از خواص مه دود فوتوشیمیایی ناشی از واکنشهای اکسیژن، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن های موجود در جّو است. (هیدروکربن ها موادی شامل کربن و هیدروژن مانند بخار بنزین است.)

اتومبیل ها عامل اصلی مواد خامی هستندکه مه دود تولید می کنند. اکسیدهای نیتروژن، به ویژه نیتروژن دی اکسید و دودهای هیدروکربن ها با هوا و آلوده کننده های دیگر آمیخته می شوند. این مخلوط بر اثر نور خورشید، اوزون، دیگر اکسیدهای نیتروژن و اکسیدهای گوگرد تولید می کند.

وقتی این محصولات در شهری که با تپه ها و کوهها احاطه شده است به دام می افتند، مه دود شدت خاصی پیدا می کند. این شدت غالباً با وراون شدن یک لایه ی دمایی جو، افزایش می یابد. وارونگی نتیجه یک لایه ی هوای سرد است که روی ناحیه ای گرم قرار می گیرد و مانع صعود هوای گرم و پراکندگی گازها می شود.

چون نور آبی با ذرات مه دود بیشتر پراکنده می شود این رنگ با نیتروژن دی اکسید قهوه ای رنگ موجود در هوا تشدید می شود. مه دود علاوه بر آنکه هوا را ناسالم و غیر بهداشتی می کند، سبب سوزش و خارش چشم و ریزش اشک می شود که احتمالاً علت آن مواد ترکیب آلی مانند فرمالدهید، آکرولئین، پروکسی استیل نیترات (PAN) است. گیاهان و در نتیجه کشاورزی و جنگل ها نیز بر اثر مه دود آسیب می بینند.

طی سالها برای کنترل دود اگزوز اتومبیل ها که منابع عمده ی مه دودند کوششهایی به عمل آمده است، از آن جمله اند: اصلاح موتورها، مبدلهای کاتالیزوری و مشعلهای پس سوز که سوختن گازهای زائد را کامل می کنند. حتی اگر واکنشهای فوتوشیمایی هم نباشد، اگزوز اتومبیل ها گاز کربن مونوکسید و بعضی از ذرات را تولید می کنند.

از این گذشته، همه انواع سوختن از جمله سیگار کشیدن نیز در ایجاد مه دود دخالت دارند. مراکز صنعتی مانند پالایشگاهها و مراکز سرویس اتومبیل ها، بخارهای هیدروکربن خارج می کنند. حتی پختن غذا با زغال چوب مقداری هیدروکربن و ذرات آلوده کننده در هوا وارد می کند.

بدیهی است که حذف همه مواد آلوده کننده ممکن نیست، اما وضع قانون و رعایت مقررات در کاهش میزان مه دود تاثیر زیادی داشته است.»

پختن نان

«از روزگاران قدیم نان یکی از مظاهر اساسی تمدن بوده است. نان خوب حاصل واکنشهای شیمیایی است. اجزای اصلی نان مخمر، آرد، آب و نمک است. هر یک از این اجزا در پختن نان نقش دارد.

آرد شامل نشاسته و پروتئین است. آرد و آب با مخمر آمیخته می شود تا خمیر به دست آید در خمیر آمیخته، آب و پروتئین زنجیره های مولکول در هم پیچیده ای به نام گلوتن ایجاد می کند. وقتی خمیر ورز داده می شود این زنجیرها ردیف می شوند و خمیر صاف و یکدست می شود. نشاسته ی موجود در خمیر هم با آب به صورت ماده ای ژله شکل در می آید و ساختار خاصی به خمیر می دهد.

مخمر، موجودی زنده و تک سلولی از نوع قارچ یا کپک است. وقتی مخمر با آب فعال می شود نشاسته موجود در آرد را هضم می کند و با این عمل کربن دی اکسید و الکل آزاد می شود.

در پختن نان، کربن دی اکسید به صورت حباب در می آید و گلوتن موجود در خمیر این حبابها را محبوس می کند. وقتی که مخمر، کربن دی اکسید تولید می کند، خمیر «پف می کند» یا به اصطلاح در می آید. نمک، طعم نان را بهتر می کند و از فرو پاشی گلوتن و ورآمدن بسیار سریع نان جلوگیری می کند.

به هنگام پخته شدن نان، گاز محبوس در حبابها منبسط و سلب پشترور آمدن خمیر می شود در این حال مخمر کشته و الکل تبخیر می شود که رنگ و بوی فریبنده ای به نان می دهد.»

فشار هوا به لاستیک اتومبیل شکل می دهد

«لاستیک های اتومبیل از نظر ایمن بودن باید از استانداردهای بالایی برخوردار باشند. این لاستیک باید با سطح جاده اصطکاک کافی ایجاد کنند تا از سرخوردن لاستیک جلوگیری شود.

لاستیک ها باید طوری عمل کنند که با عبور اتومبیل از روی سطوح ناهموار سرنشینان اتومبیل ناهمواری سطح جاده را کمتر احساس کنند. لاستیک های اتومبیل همچنین باید به هنگام پیچیدن و دور زدن اتومبیل طوری عکس العمل نشان دهند که تغییر شکل آنها باعث نشود که نتوانند کار خود را انجام دهند. لاستیک اتومبیل ها این وظایف را که گاهی مغایر نیز هستند به دو طریق انجام می دهند. یک طریق ساخت الیافی است که روی آن با لاستیک پوشانده می شود. طریقه ی دیگر باد کردن لاستیک اتومبیل با هواست. مولکولهای هوا به وسیله پمپ هوا به درون لاستیک رانده می شود. غلظت مولکولهای هوا در داخل لاستیک بیشتر از خارج آن است. بنابراین فشار وارد شده به وسیله ی این مولکولها بیشتر از فشار جو است. ساخت لاستیک اتومبیل به گونه ای است که فشار بیشتر داخل لاستیک نسبت به فشار جو، لاستیک را روی لبه ی رینگ می فشارد. ساخت لاستیک مانع از انبساط آن می شود. فشار وارد شده به وسیله ی مولکولهای هوا باعث می شود که لاستیک شکل خود را به خصوص در پیچها حفظ کند. برای مثال، وقتی لاستیک اتومبیل به یک دست انداز برخورد می کند حجم، ناگهان کاهش می یابد. کاهش حجم باعث افزایش فشار هوای داخل لاستیک می شود. مولکولهای هوا به نوبه خود روی دیواره های داخلی لاستیک فشار وارد می کنند و لاستیک فوراً به شکل و حجم اولیه ی خود بر می گردد.»

استفاده از مواد بی آب به عنوان خشک کننده

«بیشتر وسایل الکترونیکی و حتی بعضی از لوازم الکتریکی خانگی را همراه با بسته کوچکی از بلورهای بی رنگ بسته بندی می کنند. این بلورها، ژل سیلیس است که ماده ای بی آب می باشد. بعضی از مواد بی آب مانند ژل سیلیس، به آسانی آب جذب می کنند و می توان آنها را برای گرفتن آب از مواد دیگر به کار برد. وقتی از ماده بدون آب به این منظور استفاده می شود ان را خشک کننده می نامند. مقصود از قرار دادن یک بسته خشک کننده در بسته بندی یک وسیله الکترونیک این است که بخار آب را از هوا جذب می کند و وجود آن باعث می شود که قسمتهای فلزی این وسیله ی الکترونیکی به وسیله رطوبت هوا خورده نشود. هم چنین با این کار از متراکم شدن بخار آب در سیم پیچهای این وسیله جلوگیری می شود. چون حتی قطره کوچکی آب روی مدار الکتریکی می تواند با ایجاد جریان کوتاه مانع کار آن شود. ژل سیلیسی را به وسیله رسوب دادن از ملحول سدیم سیلیکات تهیه می کنند. این رسوب توده ای ژله مانند است که آن را می شویند تا با ناخالصیهایش جدا شود.

محصول به دست آمده شکلی از سیلیس آبپوشیده به فرمول H2SiO3 است این ماده ی آبپوشیده را سپس گرم می کنند تا آب آن خارج شود. سیلیس حاصل می تواند معادل 40% وزن خود آب جذب کند.»

تهیه کنسرو با پکتین

«اگر مربا یا ژله را دوست دارید، می توانید از یک مولکول دراز موسوم به پکتین سپاسگزار باشید.

پکتین به طور طبیعی در انگور، توت فرنگی، سیب سبز و میوه های ترشی وجود دارد. پکتین مولکول دراز و زنجیر مانندی است که از ساختارهای کوچکتری شبیه به ساختار قندها ساخته شده است. پکتین موجب ژل شدن کنسرو می شود.

برای تهیه کنسرو از میوه هایی که دارای پکتین طبیعی اند، ابتدا میوه ها را می جوشانند تا پکتین از دیواره های سلولی آزاد شود. به میوه هایی که به طور طبیعی پکتین ندارند، پکتین می افزایند. در آب میوه ی در حال جوش، مولکول های پکتین موجب می شود که مولکول های آب آنها را احاطه کنند. میوه هایی مانند انگور و سیب سبز اسیدی اند و بار موجود بر روی مولکولهای پکتین را خنثی می کنند. خنثی شدن میوه هایی که به طور طبیعی اسیدی نیستند، با افزودن آب لیمو انجام می شود. شکر میافزایند و محلول را می جوشانند تا غلظت شکر به 60 تا 65% برسد. محلول غلیظ شکر مولکول های آب را از پکتین می گیرد. در این حالت، مولکول های پکتین به یکدیگر می پیوندند و اجزای دیگر را به دام می اندازند تا ژلی مانند ژلاتین تشکیل شود.

مقدار پکتین اضافه شده به کنسروها اهمیت دارد. پکتین خیلی زیاد موجب لاستیکی شدن کنسرو می شود، پکتین خیلی کم موجب روان ماندن آنها می شود. به همین ترتیب اگر میوه اسید کافی نداشته باشد، یا شکر افزوده شده کم باشد، ژل تشکیل نمی شود و شربت درست می شود.

تهیه کنسرو در بسیاری از خانواده ها باعث می شود که در سراسر سال از میوه ها استفاده کنند. حفظ موازنه دقیق در افزودنیها یک هنر به شمار می آید. البته تهیه کنندگان کنسرو شیمی این فرایند را نمی فهمیده اند ولی حاصل کار لذت بخش بوده است.»

ژلاتین

«تقریباً هر فردی حل شدن ژلاتین را در آب و بسته شدن آن را در یخچال مشاهده کرده است. این رویداد به علت ساختار خواص پروتئیهایی است که ژلاتین را به وجود آورده اند.

ژلاتین، کولاژنی است که تغییر ساختار پیدا کرده است. کولاژن، پروتئینی است که در بافت پیوندی حیوانات وجود دارد مرکب از سه رشته جداگانه از آمینو اسیدهاست که به هم پیچیده شده اند. وقتی آن را در آب گرم کنیم، پیوندهای ضعیفی که کولاژن را به وجود آورده اند شکسته شده رشته های پروتئیها از هم باز می شوند.

ژلاتین به طور کلی در آب داغ حل می شود. ژلاتین حل شده را سپس به مایعات دیگر می افزایند. ژلاتین به طور کلی در آب داغ حل می شود. پیوندهای ضعیف از نو تشکیل می شوند، اما به طور کاتوره ای شبکه ی بزرگی را به وجود می آورند که آن مایع در خود نگه می دارد. نیم جامدی که تشکیل می شود، ژل می نامند. این ژل را هر اندازه بیشتر سرد کنیم سخت تر می شود زیرا پیوندهای ضعیف بیشتری فرصت تشکیل شدن پیدا می کنند.

گاهی ژل تشکیل نمی شود یا اینکه به اندازه کافی سفت نیست. بهترین شرایط برای تشکیل این ژل خاص PH حدود 5 و افزودن مقدار کمی شکر است. بنابراین وقتی میوه اضافه می کنیم آنهایی که اندکی اسیدی هستند شانس بهتری برای تشکیل ژل دارند.»

استفاده از آناناس در ژل، ناپایداری ژل را نشان می دهد. آنزیمی که در آناناس تازه وجود دارد، رشته های پروتئین را به تکه های کوچکی می شکنند که تشکیل ژل نمی دهند. اما آناناس پخته شده یا کنسرو شدن این اثر را ندارد زیرا آنزیمی که موجب تخریب ژلاتین می شود خود در جریان پخته شدن از بین رفته است.

انقلاب هیدروژنی

شیمیدانان برای ساختن هیدروژن از گیاهان راهی جدید یافته اند، راهی که به تهیه هیدروژن با مقدار زیاد و ارزان می انجامد و مقدار آن به حدی خواهد بود که بتوان از آن به عنوان سوختی سبز (تمیز) استفاده کرد.

گروهی از محققان محلول گلوکز را که از بافتهای گیاهی بدست آمده بود تا دمای 200 درجه سلسیوس و تحت فشار حرارت دادند، کاتالیزگر مورد استفاده در این آزمایش خرده های پولونیوم (Po) پخش شده درون لایه ای اسمزی از آلومینیوم اکسید بود. این فرآیند گلوکز را به هیدروژن، کربن دی اکسید و مقدار کمی متان تبدیل می کند. در این آزمایش چنانچه به جای گلوکز از متانول استفاده شود نتایج به مراتب بهتر خواهد بود. متانول (به عنوان سوختهای زیستی) از منابع گیاهی مانند ذرت و گندم بدست می آیند. اما باز هم هدروژن نسبت به این سوختها به مراتب بهتر و سالمتر است.

راههای دیگری نیز برای بدست آمردن هیدروژن وجود دارد، به طور مثال: استفاده از الکتریسیته برای تجزیة مولکولهای آب، همچنین می توان هیدروژن را از گلوکز و تحت بخار فشرده استخراج کرد، اما هزینة آن بسیار بالاست. راه دیگر تجزیة باکتریائی پسماندهای زیستی به هیدروژن است( مانند تخمیر نشاسته ) اما مشکل آنست که در کارخانجات و صنایع این کار عملی نیست.

گروه محققان امیدوارند که با تولید سوخت ارزان زندگی انسانها را از وابستگی به سوختهای فسیلی نجات دهند. زمانی که هیدروژن در هوا می سوزد، مقدار زیادی انرژی آزاد می کند و تنها محصول جانبی این فرآیند شیمیائی آب است.

انرژی2H2(g) + O2(g) ® 2H2O(g) +

در حالیکه سوختهای فسیلی مقدار زیادی گازهای گلخانه ای تولید می کنند.

خودروهای آینده با سوخت هیدروژنی

بنا بر نظر پژوهشگران، موتورهای درونسوز به زباله دان تاریخ خواهند پیوست! و قرن آینده متعلق به خودروهائی است که نه با بنزین بلکه با سلولهای سوختی هیدروژنی حاصل از تجزیة مولکولهای آب به حرکت در خواهند آمد. در حالی که موتورهای درونسوز بسیار تمیزتر از یک نسل پیش از خود هستند. با این همه این موتورها باید با قوانین سخت تر انتشار کمتر دود، گوگرد و گازهای گلخانه ای منطبق شوند. به نظر پژوهشگران اگر ما خواستار کاهش شدید کربن دی اکسید هستیم هیدروژن انتخاب دراز مدت ماست. هیدروژن را می توان از نفت یا گاز طبیعی استخراج کرد. ولی روش مطلوب تولید هیدروژن از آب است. فناوری مهم، ابداع سلولهای سوختی هیدروژنی است. پژوهشگران پیش بینی می کنند که سلولهای سوختی می توانند بر حسب مصرف سوخت و تولید کربن دی اکسید دو برابر بهتر از بتهرین موتور های درونسوز عمل کنند. استفاده از مولدهای نفتی برق نفع کمی دارد. در نگاه به آینده، " اقتصاد مصرف هیدروژن" همان انرژ لازم برای تولید هیدروژن از برقکافت آب است که از منابع ارزان انرژی خورشیدی( بدون تولید گازهای گلخانه ای)، برق آبی و احتمالاً منابع هسته ای تأمین می شود. پژهشگران پیش بینی می کنند که در دهة آینده تعداد زیادی خودروی هیبرید بسیار کارآمد را روی جاده ها ببینند که از مولدهای نفتی برای نیرودهی به باطری ها کمک می گیرند ولی کم کم سلولهای سوختی هیدروژنی جانشین همة آنها خواهند شد.

چند توصیه برای کاهش خطر سرب برای کودکان

سرب از آلوده کننده های بسیار خطرناک محیط زیست است که برای سلامتی کودکان بسیار مضر است. میانگین جذب سرب در کودکان 50 درصد بیشتر از بزرگسالان است. ضررهای سرب برای کودکان عبارتند از: کاهش هوش، کوتاهی قد، ضعف بینائی، کم خونی و تنشهای عصبی.

بر اساس نتایج پژوهشهای علم تغذیه غذاهای سرشار از کلسیم و آهن و تا حدی روی و فسفر، میزان جذب سرب را در بین کودکان به شدت کاهش می دهد. از جملة این غذاها می توان به مخلوط عسل و ارده( کنجد آسیاب شدة عمل آمده) اشاره کرد که که 10 درصد نیاز کودکان به کلسیم و فسفر را تأمین می کند. مادران می توانند با عمل به این توصیه ها از ورود سرب به غذا و نوشیدنیهای کودکان جلوگیری کنند و از خطرات آن بکاهند:

- صبح پیش از استفاده از آب، با باز گذاشتن شیر آب نیم دقیقه آب راکد موجود در لولهای آب را خارج کنید.

- برای درست کردن چای و پختن غذا از آب سرد استفاده کنید. زیرا احتمال می رود سرب در لوله های آب گرم بیشتر باشد.

- به هنگام گردش و تفریح از توقف در حاشیة بزرگراهها و مناطق پر ترافیک خودداری کنید و به کودکان نیز اجازة بازی کردن در چنین مناطقی را ندهید.

- پس از آمدن کودکان از خارج به داخل خانه باید فوراً لباسهایشان را عوض کرد و بدنشان را شست.

- از دادن غذاهای زمین افتاده به کودکان خودداری کنید.

- لوازم آرایشی چشم( همچون سرمه) را که دارای سرب هستند، در دسترس کودکان قرار ندهید.

- از کاغذ روزنامه و نظیر آن برای خشک کردن و نگهداری مواد غذائی، همچنین پیچیدن و بسته بندی مواد غذائی( مانند ساندویچ) استفاده نکنید.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 21:31 منتشر شده است
نظرات()

جدول تناوبی - دارای آرایش الکترونی

بازدید: 4422
دسته بندی: نرم افزار شیمی,,

 

 

حجم:2.9 mb

لینک دانلود 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 21:22 منتشر شده است
نظرات()

نرم افزار ChemToolBox

بازدید: 5387
دسته بندی: نرم افزار شیمی,,

این نرم افزار یک سری اطلاعات کاربردی و مورد نیاز در مورد حلال های مورد استفاده در ازمایشگاه را در اختیار ما قرار می دهد . اطلاعاتی مانند :


جرم مولی، جرم حجمی، نقطه ذوب، نقطه جوش، ساختار شیمیایی، انحلال پذیری در آب، طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته ای (HNMR، CNMR)، طیف سنجی جرمی و ...


اطلاعاتی در مورد، مواد مورد استفاده در خشک کردن حلال ها، ساختار و شکل حلال ها، رنگ حلال ها، نماد، عدد اتمی، جرم اتمی، حالت های اکسایش، ساختار کریستالی، دمای ذوب، دمای جوش، دانسیته، الکترونگاتیویته، شعاع واندروالس، آرایش الکترونی، ایزوتوپها و نیمه عمر و…



این اطلاعات به شکل کاملا منظم طبقه بنده شده است و به آسانی در دسترس است . با این نرم افزار به جای جستجو در چندین کتاب و هندبوک و رفرنس، اطلاعات مورد نیاز خود را به سرعت بدست می اورید.



دانلود نرم افزار ChemToolBox با حجم 11 مگابایت ( لینک 1 )



دانلود نرم افزار ChemToolBox با حجم 11 مگابایت ( لینک 2 )



پسورد: www.4800.blogfa.com
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 21:20 منتشر شده است
نظرات()

دانلود نرم افزاری حرفه ای برای رسم نمودار و آنالیز داده ها SigmaPlot 11.2.0.11

بازدید: 5030
دسته بندی: نرم افزار شیمی,,

 

برنامه سیگماپلات یک برنامه کاملا حرفه ای جهت رسم نمودار و آنالیز داده ها می باشد که در مقایسه با برنامه Excel بسیار قویتر و دارای ابزار بیشتری است. این نرم افزار مؤثرترین روش رسم نمودار برای تجزیه و تحلیل داده ها است.هرچند SigmaPlot یک نرم افزار شیمی نیست ولی برای محققان شیمی که با نمودار و آنالیز داده ها سر و کار دارند می تواند بسیار مفید باشد. البته تمامی محققانی که با داده سروکار دارند SigmaPlot قطعا برای آنها مفید خواهد بود. مهندسان عمران - صنایع - کشاورزی - آمار - زمین شناسی - فیزیک - زیست شناسی - ریاضی و .... و تمام دانشجویان و اساتید می توانند از SigmaPlot برای تحلیل داده هایشان استفاده کنند.
بیاید به بیش از صد هزار پژوهشگر در سراسر جهان بپیوندید که SigmaPlot را به کار می گیرند تا به آسانی بتوانند جزئیات هر نمودار را کنترل و به دلخواه خود تغییرات لازم را بدهند و نیز بتوانند نمودارهای فراوانی که ارزش نشر را دارند بیآفرینند به طوری که نتایج را برای نشریات تکنیکی به وضوح ارائه دهند چه به منظور نمایش و چه به منظور ارائه در وب بیایید و با به کار گیری ابزار تحلیل داده ها از منحنی برازش ماهرانه و شهودی گرفته، تا محاسبات پیشرفته ریاضی بینشی عمیق در داده هایتان به دست آورید. مشاور آماری یعنی SigmaStat را که همراه با SigmaPlot است به کار بگیرید تا خبرگی مشاوری حرفه ای در کارهای آماری را در اختیار داشته باشید. این به صرفه جویی در وقت و پرهیز از اشتباهات آماری می انجامد.

امکانات نرم افزار:

1- ایجاد سریع نمودار های دقیق
2- تجسم ساده داده ها
3- بیش از 100 نوع جلوه ی 2 بعدی و3بعدی
4- سفارشی کردن تمام نمودار ها و نقشه ها
5- رسم سریع داده های شما با استفاده از قالب های نموداری آماده
6- منتشر کردن نقشه ها و نمودار های شما با کیفیت بالا حتی در صفحه ی web
7- استفاده از ابزار تحلیل داده ها برای انجام محاسباتی که لازم دارید
8- افزایش بازده کار با کنترل به صورت خودکار :
الف- انجام کارهای تکراری و پیچیده به صورت خودکار
ب- بهره برداری قدرتمند sigma plot از توانایی سایر نرم افزار ها



ویژگی های جدید نسخه 11 :

1- تحلیل داده های آماری به صورت کاملا مشورتی با کاربر
2- منحنی خوراندن سراسری(Curve fitting )
3- منحنی های بزرگ استاندارد و پیشرفته
4- دارا بودن worksheet های از پیش آماده شده
5-سازگاری 100 درصد با ویندوز ویستا و احتمالا 7
6- ارسال مستقیم داده های نرم افزار EXEL به Sigmaplot
7- به روز رسانی خودکار
8- خروجی با فرمت emf



حجم:47 مگابایت


دانلود نرم افزار:دانلود با لینک مستقیم


پسورد فایل فشرده : www.vatandownload.com
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 21:18 منتشر شده است
نظرات()

نرم افزار حرفه ای انجام محاسبات شیمی HyperChem v8.0.7

بازدید: 5228
دسته بندی: نرم افزار شیمی,,

نرم افزار حرفه ای انجام محاسبات شیمی HyperChem v8.0.7 
 


 

امرزه استفاده از نرم افزارهای مختلف در زمینه های علمی و آموزشی جایگاه خاصی را برای خود ایجاد نموده اند. به کمک نرم افزارهای مختلف موجود در این زمینه می توان بسیاری از سوالات و معادلات مختلف در زمینه های مختلفی همانند ریاضیات ، فیزیک ، حل فرمول های شیمی و ... به راحتی حل نمود. استفاده از نرم افزارهایی که به صورت استاندارد در این زمینه طراحی و تهیه شده اند توسط بسیاری از استادان به دانشجویان در رشته های تحصیلی مختلف توصیه می شود. به کمک این نرم افزارها می توان بر سرعت حل معادلات سخت که به صورت ذهنی و دستی زمان زیادی را برای رسید به جواب می گیرند افزود.



در این مطلب با نرم افزاری در این زمینه آشنا می شوید.


HyperChem نام یک نرم افزار حرفه ای برای شیمیدان ها می باشد. به کمک این نرم افزار افرادی که در زمینه شیمی فعالیت می کنند قادرند تا بسیاری امور مختلف را که قبلا بر روی کاغذ و یا به صورت دستی انجام می داند به صورت نرم افزاری و سه بعدی به انجام رسانند. این نرم افزار قدرتمند از قابلیت هایی همچون توانایی نمایش ساختمان های مولوکولی به صورت سه بعدی با قابلیت چرخش ، انتخاب ، تغییر اندازه و کنترل به وسیله موس برخوردار می باشد. این نرم افزار محصولی از شرکت MakoLab می باشد.


از ویژگی های موجود در نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- قابلیت نمایش ساختمان مولوکولی با توانایی کنترل آن

- دارای ابزارهای محاسباتی برای حالت های مختلف

- دارای متدها مختلف محاسباتی مخصوص شیمی


Size : 245 MB
 پسورد : www.p30world.com 



دانلود قسمت اول


دانلود قسمت دوم


دانلود قسمت سوم
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 21:16 منتشر شده است
نظرات()

نرم افزار جدول تناوبی

بازدید: 5167
دسته بندی: نرم افزار شیمی,,

 

نام نرم افزار:
نرم افزار جدول تناوبی

حجم فایل: 

MB
2.30

دریافت نرم افزار:
دانلود

توضیح:
جدول تناوبی و بدون نیاز به نصب

 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 21:13 منتشر شده است
نظرات()

آلدئیدها و کتونها (بخش عملی 1): شناسایی آلدئیدها و کتونها

بازدید: 5755

آلدئیدها و کتونها: (بخش عملى 1) شناسایی آلدئیدها و کتونها


1) شناسایی آلدئیدها و کتونها

الف) تست حلالیت:

خصوصيات انحلال پذيري

آلدهيدها و كتونها در HCl، NaHCO3، NaOH نامحلول هستند.

در اسيد سولفوريك و اتر محلولند.

آلدهيدها و كتونهاى كمتر از 5 كربن در آب محلول و بيشتر از 5 كربن در آب نا محلول هستند (برخى از 6 كربن دارها نيز در آب محلولند).



ب) 2، 4 دی نیترو فنیل هیدرازین:

بيشتر آلدهيدها و كتونها با اين معرف ايجاد رسوب جامد زرد تا قرمز رنگ ميكنند.





روش آزمايش

به يك قطره مايع مجهول در يك لوله آزمايش كوچك حدود 1 میلی لیتر معرف اضافه كنيد. اگر مجهول، جامد است حدود 10 ميلى گرم از آنرا در حداقل مقدار اتانل 95% يا دى اكسان حل كنيد و سپس معرف 2، 4 دی نیترو فنیل هیدرازین اضافه كنيد. بعد از آن مخلوط را بشدت بهم بزنيد. بيشتر آلدهيدها و كتونها فورا رسوب زرد رنگ تا قرمز رنگ توليد ميكنند. اگر سريعا رسوبى تشكيل نشد ميتوان مجددا در يك لوله آزمايش به نيم سى سى تركيب كربنيل دار (آلدهيد يا كتون) نيم سى سى اسيد كلريدريك 5% اضافه نموده و سپس به آن معرف 2، 4 دی نیترو فنیل هیدرازین اضافه نمود و چنانچه باز رسوبى تشكيل نشد محلول را به مدت 15 دقيقه به حال خود بگذاريد. ممكن است بعضى تركيبات احتياج به گرم كردن براى تشكيل رسوب داشته باشند و يا رسوب در مرحله اول روغنى باشد كه پس از به حال خود گذاشتن به صورت جامد در مي‎آيد. به هرحال ايجاد رسوب در هر يك از وضعيتهاى فوق نشانگر مثبت بودن آزمون است.


توضيح:

كربونيلهاى غير مزدوج رسوب زرد رنگ و كربونيلهاى مزدوج رسوب نارنجى مايل به قرمز ميدهند. تركيباى كه مزدوج شدگى بالايى دارند رنگ قرمز ايجاد ميكنند. براى نمونه استون رسوب زرد و استالدئيد رسوب زرد مايل به نارنجى و استوفنون رسوب نارنجى توليد ميكند.

فنيل هيدرازين و پارانيترو فنيل هيدرازين نيز به گروههاى كربونيل فعال پاسخ مثبت ميدهند ولى اغلب فنيل هيدرازونها (محصول واكنش فنيل هيدرازين با كتون يا آلدهيد) به صورت روغنى هستند و نميتوان نقطه ذوب آنها را تعيين كرد. لذا از آنها كمتر استفاده ميشود.


تذكر:

بعضى الكلهاي آليلى و بنزيلى به اين آزمون جواب مثبت ميدهند. بعضى الكلها ممكن است در اثر اكسيژن هوا به اندازه كافى براى اين تست به آلدهيد يا كتون تبديل شده باشند و جواب مثبت بدهند و يا اينكه ابتدا توسط معرف اكسيد شده و بعد به معرف جواب مثبت ميدهد.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 20:45 منتشر شده است
نظرات()

ورود کاربران

نام کاربری
رمز عبور

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

تبلیغات

متن

پشتيباني آنلاين

پشتيباني آنلاين

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 372
کل نظرات کل نظرات : 22
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 75

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 1
بازدید دیروز بازدید دیروز : 2
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
آي پي امروز آي پي امروز : 0
آي پي ديروز آي پي ديروز : 1
بازدید هفته بازدید هفته : 123
بازدید ماه بازدید ماه : 2280
بازدید سال بازدید سال : 8543
بازدید کلی بازدید کلی : 153488

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 52.14.183.150
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز :

نظرسنجي

به نظر شما کدام بخش مفیدتر می باشد؟

درباره ما

شیمی کاربردی
به وب سایت من خوش آمدید با سلام. این وب سایت توسط دانشجو شیمی کاربردی دانشگاه آزاد دورود برای اطلاع رسانی به تمامی دانشجویان رشته ی شیمی ارائه شده است. امیدوارم که این وب سایت مورد توجه تان قرار بگیرد. باتشکر

تبادل لینک هوشمند






خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود